mai 05, 2025, 20:32:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hydrauliske løftere  (Lest 1466 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: oktober 10, 2012, 00:59:31 am »

Heisann,

i forbindelse med innsamling av deler til oxy-prosjektet mitt handlet jeg en CB 2253 kam med solide løftere. Nå er det slik at denne kammen averteres som "High Performance Hydraulic Cam", og skal visstnok kunne brukes til hydrauliske løftere, men i følge CB så kreves "Hi-Rev hydraulic lifters". Med slike løftere skal denne kammen funke fint opp til 6500 rpm, igjen i følge CB.

Jeg er litt sugen på å bruke hydrauliske løftere, mest pga den behagelige lyden, og siden denne motoren skal inn i en gatebil, og jeg fortsatt har til gode å dra 1835'n over 5800 rpm, bør ikke begrensningen på 6500 rpm være noe problem.

Derfor har jeg et par spm.

Hva er "Hi-Rev hydraulic lifters"? Finner de ikke på CB sine sider. Men mer interessant; er det noen som vet hva som skiller slike fra "vanlige" hydrauliske løftere?

Er det noe annet enn evt begrensningene i turtall som jeg må ta høyde for hvis jeg går for hydrauliske løftere, eller kan jeg kjøpe et sett std wbx løftere, justere i hht Haynes så er det tut og kjør opp til 6500 rpm, uten klakking?

På den annen side, så sier CB at disse kammene  har krappere ramper, så chrom-moly støtstenger og high-rev fjører er påkrevd. Bør jeg heller putte inn en std wbx cam, og få en snill og grei motor, og heller "kompensere" med turbo for å få topp-effekten?    Turbo er uansett planen i trinn 2 av denne motoren.

Takknemlig for alle innespill, vettuge eller ei Blunker

Roy
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 10, 2012, 09:35:04 am »

Hmmm, ingen som har meninger om dette?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 10, 2012, 14:08:01 pm »

du er veldig utålmodig!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 10, 2012, 15:07:29 pm »

jepp Glad

også så jeg at denne havnet langt nede på lista siden jeg skrev den så sent i natt, så jeg ville ha en liten bump Glad

Og når bumpet du og jeg den igjen, så da kanskje noen ser den Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 10, 2012, 15:17:31 pm »

min erfaring er at wbx ventil mekanismen henger med til ca 6500.
de bruker tunge stål støtstenger .jeg tror det er den totale vekten av ventilmekanismen som er begrensingen sammen med fjørene.så mulig med lettere dual taper alustenger ++att man kan dra noen hundre omdreiniger til på org løftere.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 10, 2012, 15:19:34 pm »

Kommer viskositet og temp på olje inn her?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 10, 2012, 15:36:38 pm »

mulig hvis oljen blir presset ut av løfterene på høyt turtall.??
og hvordan alu stenger fungerer kontra stål med hydro vites ikke.
vi overlater det til roy eller tmbryhn å finne ut  Kult
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 10, 2012, 16:16:38 pm »

flott, da stoler jeg på Jørn sine erfaringer i første omgang, så får vi se om kombinasjonen aly/hydro er noe å satse på Glad
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 10, 2012, 23:36:15 pm »

Jeg kjører VAG løftere på min 2280 kam
Problemet der er at Mexico innsuget ikke gir nok luft til at jeg får det turtallet jeg vil ha  Flau
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!