Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« på: november 10, 2012, 15:45:40 pm » |
|
Er det noe forskjell på bunnplatene til boble? Med det menes om det er noen modeller som er sterkere en andre,slik at de tåler STOR motor bedre. Er det også noen drivaksler som utmerker seg,eller er det like greit og få denslags fra unicardang? Med stor motor menes 300+ hk og 8 sylindere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: november 10, 2012, 16:12:10 pm » |
|
Tror ikke jeg hadde montert en V8 bak i en boble, da ville jeg nok midtmontert den. Evt finnes det andre alternativer og man kan "fint" få 300hk ut av en 1600 med turbo, intercooler og datasprut. En V8 veier rett og slett for mye mener nå jeg. En LS motor som er full aluminium vil nok være veien å gå om man absolutt vil ha en sånn motor, men jeg tror det vil koste mer enn det smaker.
En original T1 bunndel må forsterkes mye om det skal holde for det er ikke store forskjeller ute og går...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #2 på: november 10, 2012, 16:16:21 pm » |
|
Selvsakt må alt forsterkes og motor skal heller ikke monteres bak som en normal boble motor. Men skal man bygge er det greit og begynne med de i utgangspunktet sterkeste deler som er tilgjengelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #3 på: november 10, 2012, 19:06:50 pm » |
|
Hvorfor ikke bare kjøpe seg en janki når en først skal rote en V8 borti det  Mer gøy å kjøre med en 4sylindra motor med masse gamp en en stor tung og slappen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #4 på: november 10, 2012, 19:36:31 pm » |
|
Nå har det seg slik at gubben hær har hatt masse usa biler tidligere.Nei hær skal det bygges en radikal kitcar.Men ikke med en stor og slapp støpejerns motor. Spørsmålet hær var jo faktisk om det var noen bunnplater og drivaksler som tåler mere i utgangspunktet en andre.Det var ikke spørsmål om råd angående motor og drivverks valg i boble.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #6 på: november 10, 2012, 21:58:28 pm » |
|
Tiden får vise.Det kommer mere info om denne bilen når bygget er igang med egen prosjekt tråd antagelig til neste vinter.Nå får gubben konsentrere seg om min lille røde først.Så får han heller kose seg med sin etterpå.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: november 11, 2012, 03:28:22 am » |
|
boblebunnplatene har tilnerma lik konstruksjon frå tidenes morgon til siste slutt, men du bør nok ha utgangspunkt i 65+ bunnplata. og so har du jo då valget med svingaksel og torsionsforstilling(<-71) og uavhengig fjøring bak(IRS) og mcpearson framstilling (72->) men vist feks framstilling og bakstilling skal byggast om er da omtrent skitt da samma kva bunnplata du har som utgangspunkt
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: november 11, 2012, 11:50:54 am » |
|
Om man skal hive inn en åtter så ville jeg droppet vw drivlinje og heller satset på noe amerikansk der også. får man motoren langt nok frem kan man skru girkassa direkte i bakakselen. Men denne buggyen er jo veldig kort... Detta blir helt klart mye fikling, knoting og ikke minst dyrt. Man får jo ferrarier helt ned i 400.000kr så det er jo noe å vurdere å kjøpe en ferdig original en
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #9 på: november 11, 2012, 12:09:53 pm » |
|
Drivlinja blir amerikansk.Men neste prosjekt blir på en full lengde bunnplate og med bakseter.Men med tverstilt motor fra Cadillac Seville.Northstar 4,6 L37 med 4 trinn automat,ABS,antispinn,airbag,servostyring,pluss en del til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #10 på: november 11, 2012, 13:05:43 pm » |
|
og der dukket det opp et nytt spørsmål. Poenget er?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #11 på: november 11, 2012, 13:26:12 pm » |
|
Poenget er.Hvorfor ikke? Hva er poenget med og senke en bil? Hva er poenget med og trimme? Hva er poenget med og ha noe uorginalt?
Noe av poenget er en hobby.Samt og ha gleden ved og klone ting som ikke hører sammen ellers.Tekniske utfordringer er for mange en ren terapi for sjelen.
Det er ikke noe poeng i og ha gammel bil annet en at man synes det er morro. Fy pokker så kjedelig verden skulle være om alle skulle være helt like med samme interesser og bare kjøre nye Audi A4 eller miljøbiler.
Regner med at din/e biler ikke er helt orginale de heller.Det er sikkert mange som setter spørsmålstegn ved det og tenker: Hva er vitsen?
Men som sakt ingen er like og verden har godt av noen utskudd som tør og sette sitt eget preg på tilværelsen med biler eller annet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: november 11, 2012, 13:29:30 pm » |
|
Poenget er.Hvorfor ikke? Hva er poenget med og senke en bil? Hva er poenget med og trimme? Hva er poenget med og ha noe uorginalt?
Noe av poenget er en hobby.Samt og ha gleden ved og klone ting som ikke hører sammen ellers.Tekniske utfordringer er for mange en ren terapi for sjelen.
Det er ikke noe poeng i og ha gammel bil annet en at man synes det er morro. Fy pokker så kjedelig verden skulle være om alle skulle være helt like med samme interesser og bare kjøre nye Audi A4 eller miljøbiler.
Regner med at din/e biler ikke er helt orginale de heller.Det er sikkert mange som setter spørsmålstegn ved det og tenker: Hva er vitsen?
Men som sakt ingen er like og verden har godt av noen utskudd som tør og sette sitt eget preg på tilværelsen med biler eller annet.
Tror ikke det blir mye velvilje om det blir fullt av tråder med amcar motor/drivverk etc etc.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #13 på: november 11, 2012, 13:39:57 pm » |
|
Mange har gjerne en frykt for ting som ikke er helt innenfor det som er vanelig.Sett fra mitt synspunkt så er det ikke noe bedre med en Subaru motor i en boble.Selv om den tilfeldigvis er mye enklere og få til og passe.Men skal man være pirkete så har heller ikke den noe i en VW og gjøre. Det blir bygd om massevis av biler,Ikke alt er like bra synes jeg heller.Heldigvis så ser folk forsjellig på ting. Men nå er det heller ikke meningen og gjøre det om til noen amcar tråd.Amerikansk bil er så langt ifra det beste som finnes hær i verden. Det var bare at denne motoren passer meg i neste prosjekt.Hvor den er produsert er revnende likegyldig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: november 11, 2012, 14:20:46 pm » |
|
Jeg sier ikke at dere skal droppe å bygge dette, for idéen er ganske så kul. Jeg er ikke uenig i at det brukes amerikanske eller japanske deler i en boble, det er bare kult at man gjør noe annerledes! Jeg skal ikke si at dere gjør noe dumt, men det jeg tenker på er blant annet kjørbarheten. Masse vekt bak med tverrstilt v8 og girkasse, det høres lite optimalt ut. En boble i seg selv er alt for tung bak originalt og så skal man sette en tverrstilt v8 bak der som veier flere ganger mer enn original motor og gir blir det ikke bedre. Jeg har ingen originale biler selv nei  , men kjørbarhet og vektfordeling er viktig. Nytter ikke ha 90% av all vekta bak...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #15 på: november 11, 2012, 14:48:54 pm » |
|
Nettop derfor er akkurat denne motoren valgt ut.helaluminium v8 plassert imellom bakhjulene.tank,batteri + alt annet utstyr langt fremme samt full lengde.Dette vil gjøre til at vekten blir jevnere fordelt.Sant at med tverrstilt motor vil man eliminere de store sidevridnings kreftene som en motor plasert i lengde retningen gir. Det sammen med at dette maskineriet er veldig billig gjør at et slikt prosjekt ikke vil koste skjorta,da er det morro og bygge bil. At det er en ryddig og pen maskin synsmessig gjør heller ikke noe.
 07_571103338_xl.jpg (76.71 KB. 575x431 - vist 204 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: november 11, 2012, 14:55:17 pm » |
|
Hvorfor V8? du får det billigere og mye morsommere med en 2332cc boblemotor. Raskere og
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #17 på: november 11, 2012, 15:19:11 pm » |
|
Billigere? Neppe. Morsommere? Ikke en sjanse. Raskere? Det vil jo bare tiden vise. For denne må jo prøves på både bane og stripe når den tid kommer. Men morro blir det uansett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #18 på: november 11, 2012, 15:38:35 pm » |
|
Enig med dama her jeg 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Tulla
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #19 på: november 11, 2012, 15:54:23 pm » |
|
Nå er det i retferdighetens navn gubben som skriver hær nå.Venter fortsatt på at min profil skal godkjennes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TEH
Supermedlem
    
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag
|
 |
« Svar #20 på: november 11, 2012, 16:02:41 pm » |
|
Dette blir gøy, kjør på! Får gå å poppe litt popcorn 
|
|
|
Loggført
|
Mob:92245040
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #21 på: november 11, 2012, 16:17:47 pm » |
|
Nå er det i retferdighetens navn gubben som skriver hær nå.Venter fortsatt på at min profil skal godkjennes.
Nei da så. Enig med gubben over her. Kjør på! 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #22 på: november 11, 2012, 17:27:34 pm » |
|
Da får vi se  Uansett spennende å følge med på. Jeg får følge med i prosjekttråden Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #23 på: november 11, 2012, 23:39:59 pm » |
|
Prosjekt tråd kommer senere.
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #24 på: november 11, 2012, 23:51:40 pm » |
|
Prosjekt tråd kommer senere.
Applauderer deres vilje til å gå nye veier jeg. Har sett et knippe biler som er bygget langt utenfor de vanlige retningslinjene og noen av disse har satt målestokken i hvor langt det er mulig og nå. Innenfor gjeldende lovverk er det faktisk mulig å få til en hel del, men det tar tid og koster kroner, om man skal dra det heeeelt ut. I løpet av dager / uker kommer det på norske skilt et byggverk basert på VW som kommer til å få mye oppmerksomhet i bilverdenen. Ikke fortell meg at dette hadde vært mulig om ikke byggeren hadde gått sine egne veier
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #25 på: november 12, 2012, 23:43:39 pm » |
|
denne tråden fekk meg til å tenka på: 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #26 på: november 12, 2012, 23:52:55 pm » |
|
Har du noen linker til den, Tistlo? Hadde vært kult å se mer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #28 på: november 13, 2012, 00:33:50 am » |
|
400gamp er aldri feil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|