Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« på: november 14, 2012, 00:40:11 am » |
|
Trenger noen råd Jeg bygger i vinter en oxyboxer til Ghian, og har planer om å bruke tørrsump-smøring. Normalt sett, så er det vel vanlig å sende olja fra pumpa, gjennom filter og så termostat/kjøler opp i tanken. Men det jeg lurer på er hva gjør man da med den originale filter-holderen? Finnes det en slags adapter eller noe som bare sender olja rett tilbake, eller skal jeg rett og slett sette på et filter til? I mitt hode høres det jo fornuftig ut å ha et eksternt filter før oppsamling i tanken? Eller holder det med et filter på original-plassen? Regner også med at jeg på "vanlig" vis i et fullflow-system plugger kanalen i blokka som normalt går fra pumpa og opp i hoved-tilførselen, og så setter inn en nippel i enden av denne kanalen, hvor olja pumpes rett inn, slik som på T1. Kan noen med erfaringer fra oxy/wbx hjelpe meg på rett spor her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #1 på: november 14, 2012, 00:49:25 am » |
|
Slik jeg har sett på det er det vel enten eller?
Jeg kommer til å ta ut olje "likt" som på T1. Det vil si ut av lokket, og inn i kanalen der man spinner på oljefilteret på en STD WBX. Jeg tror det blir dårlig med plass til å ha filteret der.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2 på: november 14, 2012, 01:02:16 am » |
|
men hva med det store hullet rundt den kanalen man spinner på filteret, kan jo ikke bar ela det stå åpent...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3 på: november 14, 2012, 01:14:28 am » |
|
Plugge vel
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #4 på: november 14, 2012, 01:26:23 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #6 på: november 14, 2012, 12:17:18 pm » |
|
hvorfor plugge og styre med en blokk som allerede har alt innebygd? er det for dålig plass til sandwich adapter og filter?? behold det originale oljesystemet ;originalt filter og sett på ett filter(for skumdemping ) og kjøler på returen . da er det en slange inn og en ut av pumpa.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #7 på: november 14, 2012, 19:19:01 pm » |
|
Vet strengt tatt ikke om jeg har dårlig plass... Har ikke "mocket" opp med topper, eksos etc enda, men det høres ut på deg som det vanligvis ikke er et problem (?) Så forslaget går ut på å sende olja rett fra "scavenge" delen av pumpa opp i tanken, så returen fra tanken rett i pumpa. Trykksiden på pumpa går da rett i blokka, og sandwich-element med termostat som sender for varm olje en tur innom ekstern kjøler. Dvs ingen doghouse. Forstår jeg deg iktig da, Jørn? Kan lage en skisse, tror jeg trenger det for min egen del... Hvis dette er riktig, så må jeg plugge kanalen fra den originale pumpa opp i blokka, og sende olja rett i blokka fra trykksiden på pumpa, men i hvilket hull?
oljeretur.jpg (147.43 KB. 550x640 - vist 182 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #8 på: november 14, 2012, 19:37:55 pm » |
|
jeg har ikke gjort noen ting med blokka. tørrsump pumpa "router" olja fra sumpen og ut i scavenge delen. og trykksiden blir foret inn i originalt hull. eller enda enklere , bare bytt ut pumpa og kople til feed og scavenge **Forbehold att CB pumpa er lik Pieper pumpa.. ** men egentelig er tørrsump litt overkill på en vanlig gatemotor, spesielt nåe du har oxy blokka med bra volum
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #9 på: november 14, 2012, 19:48:20 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #10 på: november 14, 2012, 19:50:16 pm » |
|
så la WBX'ens originale oljesystem være som det er . det filteret her blir jo i TILLEGG til blokkas originale filter.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #11 på: november 14, 2012, 19:55:13 pm » |
|
HAHA Jeg falt ut for lenge siden Grelland: Fikser du noen bilder med forklarende tekst når alt er oppe å går?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #12 på: november 14, 2012, 20:14:06 pm » |
|
bilder kommer når jeg er enig med meg selv så, Jørn, jeg skjønner ikke helt... tegningen din viser full-flow gjennom eksternt filter og kjøler. Jeg så for meg en sandwich, eller ekstern, termostat som ruter olja gjennom kjøleren bare når det trengs. Og du sa i et tidligere innlegg at jeg burde ha filter og kjøler på returen, og da tenkte jeg du mente retur fra tank til pumpe, men bildet ditt viser andre veien, noe jeg synes virker mer fornuftig da CB-pumpa har "rykte" på seg å være litt restriktiv inn fra tanken, så da er det vel lurt å holde den linja så enkel som mulig. Mulig jeg er treg, men sånn ser i alle fall CB-pumpa ut:
cb pump.JPG (15.78 KB. 316x233 - vist 123 ganger.) Den innerste pumpa skal suge olje fra sumpen på vanlig vis, men det jeg ikke skjønner, er hvor den "sender" denne olja. Den ytterste pumpa suger fra tanken, og sender inn i trykksiden på blokka, og har to tilkoplinger. Dersom ikke jeg gjør noe med blokka, vil vel den innerste pumpa sende olje rett i blokka via den interne passasjen??? Får kanskje vente til jeg har betane i handa, da er det lettere å forstå...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #13 på: november 14, 2012, 20:17:19 pm » |
|
Og mens jeg skrev, tror jeg at jeg forsto Den innerste pumpa suger fra sumpa, men sender olja ut via en av de eksterne niplene. Den ytterste pumpa suger fra tanken gjennom nippelen, og pumper inn i originalhullet INTERNT i blokka Noen ganger er ting enklere enn jeg tror... Da blir det jo veldig enkelt. Takk Jørn
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #14 på: november 14, 2012, 21:18:47 pm » |
|
Ok, her kommer tørrumpsmøring for dummies Først suger den innerste pumpa olje opp gjennom den originale kanalen i blokka (1), og sender den ut til den ytre pumpa gjennom kanal (2):
cb pump 2.jpg (81.38 KB. 566x600 - vist 153 ganger.) Så i den ytterste pumpa kommer olja opp fra den innerste gjennom kanal (3) og sendes ut til tanken gjennom (4): (her sees den ytterste pumpa fra baksiden)
cb pump 3.jpg (78.58 KB. 600x460 - vist 127 ganger.) Så, sett fra utsiden, kommer olja inn tilbake fra tanken fra nippelen til høyre, og sendes tilbake til den innerste pumpa gjennom kanal (5):
cb pump 1.jpg (89.27 KB. 600x450 - vist 150 ganger.) Så tilbake til den innerste, så kommer olja inn fra den ytterste gjennom kanal (6) og forsvinner inn i blokka gjennom (7):
cb pump 2.jpg (81.38 KB. 566x600 - vist 142 ganger.) Så da skjønner i alle fall jeg det Så da prøver jeg å se om det er plass til en sandwich-plate med termostat i mellom blokka og det originale filteret.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #15 på: november 14, 2012, 21:25:15 pm » |
|
hmm hvor blei det av inlegget mitt?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #16 på: november 14, 2012, 21:27:51 pm » |
|
vet ikke Kankje det ble moderert fordi du gjorde narr av en noob (så aldri noe innlegg, så jeg vet ikke om du faktisk gjorde narr av meg... )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #17 på: november 14, 2012, 21:31:13 pm » |
|
jaja. men du trenger ikke sandwich hvis du setter oljekjøler på returen fra pumpa.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #18 på: november 14, 2012, 21:34:02 pm » |
|
kanskje ikke, men er det ikke dumt å ikke ha termostat? kan jeg risikere at olja aldri når optimal temperatur?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #19 på: november 14, 2012, 21:41:35 pm » |
|
termostat styrt vifte? eller gasse hardere
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|