VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« på: desember 04, 2012, 21:58:19 pm » |
|
Hvorfor sluttet egentlig vw med 23 vinduer med splittbussen? Er eneste grunnen konstruksjonen som blir svekket av så mye åpne "hull"? Det produseres jo panoramatak til den store gullmedaljen på flere biler i dag.
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
Buss Marius
Juniormedlem
 
Innlegg: 97
Bosted: Majorstuen
|
 |
« Svar #1 på: desember 04, 2012, 23:03:32 pm » |
|
Fordi verden går fremover og de hadde produsert en relativt uforandret buss i 17år da T1 gikk ut av produksjon i Tyskland. Tar vi på våre nostalgiske briller i 2012 så synes vi sambabussen er fantastisk, men i 1967 så synes vel de fleste at det var mange store skritt fremover da T2 kom. Litt lenger, litt bredere, litt bedre å kjøre, bedre sikt gjennom frontruten, spesielt for høye personer var det lettere å se ut da de slapp å bøye seg, bedre defroster, bedre kolisjons sikkerhet. Jeg antar det var et betydelig varmetap gjennom stofftaket, skjønt det var ikke så varmt inne i bilen, da varme apparatett var heller dårlig. T2 fikk istede stort stål soltak, uten noe mer varmetap en en vanlig bil. Og ikke minst så tar det nesten like lang tid å montere inn en siderute i en T2 som en T1, men det er altså halvparten så mange.
|
|
|
Loggført
|
Vokst opp med verdens mest velutstyrte T2b -71 (74-81) og en kjedelig 77 T2b (81-88) Har 85 T3 camper 112hk
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #2 på: desember 04, 2012, 23:37:17 pm » |
|
Jeg oppfattet vel mest spørsmålet som "hvorfor gikk man fra 23 (1963) til 21 (1964) vinduer" på Split-buss?
Hva som skjedde i 1968 er en helt annen sak....
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Seven
Supermedlem
    
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund
|
 |
« Svar #3 på: desember 04, 2012, 23:48:31 pm » |
|
Ønske om å få bredere bakluke ? (som i mine øyne ødelegger mye av hekken på en splittbuss. Finest med harmoni med motorlokket)
|
|
|
Loggført
|
Shift Happens !
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #4 på: desember 05, 2012, 20:32:08 pm » |
|
Ja verden går videre, det var igrund ikke det jeg skulle frem til. Jeg ville frem til selve stilen med så mange vinduer, spesielt i takpartiet. Samtlige modeller er levert med ett stort hull til campingkarrosseriet? Det at modeller forandrer utseende betyr ikke at det må endres stil og utsmykkning som dette ikonet var skapt med. Noe blir med til neste modell osv osv, men altså ikke dette med de små takvinduene.
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: desember 05, 2012, 21:24:22 pm » |
|
ville du kjøyrt rundt i ein baybuss med soltaksruter? 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: desember 06, 2012, 17:36:16 pm » |
|
Kanskje man den gang rett og slett ikke syntes at alle vinduene var så stilige? At man ikke så noe nytte? Ikke vet jeg, men jeg tror nok at smaken forandrer seg over tid, og i ettertid har ingen fasiten på hvorfor det ble slik.. 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: desember 06, 2012, 19:02:40 pm » |
|
Mere vinduer = mer varme i bilen på solfyllte dager. Så mye glass gikk av moten, men har kommet noe tilbake de seinere åra. Da i biler med klimaanlegg.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #8 på: desember 06, 2012, 19:03:24 pm » |
|
ville du kjøyrt rundt i ein baybuss med soltaksruter?  Vel, det er jeg rimlig usikker på. Jeg vil tro om dem hadde beholdt stilen, så ville vel også takpartiet blitt like bra tilpasset disse. Nesten flatt tak med slike vinduer ville vel kanskje ikke blitt så pent  Kanskje man den gang rett og slett ikke syntes at alle vinduene var så stilige? At man ikke så noe nytte? Ikke vet jeg, men jeg tror nok at smaken forandrer seg over tid, og i ettertid har ingen fasiten på hvorfor det ble slik..  Helt sikkert riktig det.
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #9 på: desember 07, 2012, 00:10:34 am » |
|
Mener at diverse japseprodusenter (Mitsubishi) har hatt lignende løsninger på langt nyere biler. Slik jeg ser det så er det jo på dagens biler mindre ruter (både i størrelse og antall) enn eldre biler. Hvorfor vet jeg ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: mars 01, 2013, 17:15:40 pm » |
|
ville du kjøyrt rundt i ein baybuss med soltaksruter?  Ja, hvis jeg hadde hatt en av disse!
|
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #12 på: mars 01, 2013, 22:56:46 pm » |
|
Se der ja  Takk for bilde Jøran! Det var visst noen som har laget dette på disse også ja 
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
|