arnepmb
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted: Odnes
|
 |
« på: desember 11, 2012, 01:52:00 am » |
|
OK, har gått i ebay fella å kjøpt men en 74 cab fra USA, dukker vel opp ut på nyåret, selger påstår den er rustfri  , ser ut til å være dønn orginal, og en eier siden ny.. tviler på om alle tar av når jeg sier den er gullfarget, men jeg tror det blir bra. Hat ikke mye peiling på bobler, litt peiling på andre biler med luftavkjølt motor i ræva... pleier å være en del forskjeller på europa versjon og US versjon, instrumenter og litt lys ser jeg også er forskjell, hva mere. verdien på en US bil kontra Euro? får jeg solgt denne bilen om jeg går lei? Er det noen guru i Gjøvik området som er villig til å gi meg dommen over hva jeg har kjøpt om bilen dukker opp? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #1 på: desember 11, 2012, 08:28:23 am » |
|
store stygge støtfangere og store stygge blinklys foran, men dette er jo en smal sak og skifte ut.
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #2 på: desember 11, 2012, 08:29:37 am » |
|
du får helt sikkert solgt den, kommer an på pris, tviler om du går lei..
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
arnepmb
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted: Odnes
|
 |
« Svar #3 på: desember 11, 2012, 10:30:54 am » |
|
;)glad i litt kraftige støtfangere på andre siden av dammen. euro støtfangere bør jeg vel bytte til, hva bør en betale for slikt brukt? Hvor handler man nye deler til gamle bobler forresten?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: desember 12, 2012, 19:36:38 pm » |
|
Fangere er jo greit å bytte ut, men bak er fangeren flyttet opp i tillegg. Det er vel mest en vanesak, men bakspissene på hver side av motoren er andeledes og må modifiseres eller byttes, og det er samme er det med bakskjermene. Grattis med bil!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: desember 12, 2012, 19:53:51 pm » |
|
En annen vesentlig forskjell på en eur vs en US cab er ca 50kg sparkel 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: desember 12, 2012, 20:06:04 pm » |
|
En annen vesentlig forskjell på en eur vs en US cab er ca 50kg sparkel  HAHA
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #8 på: desember 12, 2012, 22:28:12 pm » |
|
Forskjellen på US og europeisk cab er flere: - For- og bakfanger er kraftigere, har buffere og er innfestet høyere oppe i karrosseriet (som nevnt over)
- Følgelig har også skjermene annerledes hull
- Tommelbremser på alle hjul (EUR har skiver foran)
- Fuel Injection for alle som ikke ble levert til California
- Blinklysene på skjermene foran har markeringslys i sidene
- Andre frontlys (annet system for parklys)
- Baklyktene er har separate pærer for lys og bremselys +litt annen utforming av glassene
- Fasten Seat belts-varsel, andre hendler for varmeboksene og belysning av disse, annen speedo (miles/km), 2-pkt belter bak
- Ofte utstyrt med air condition, som normalt ikke virker lenger
- På motorluken står det "Fuel Injection" ("1303S" på de europeiske
- + andre mindre ting (chassisnummerplate på dash'en, diverse warning-labels, annen innfesting av frontruten, osv)
Alle cab'ene er laget på Karmann-fabrikken, det er en tysk bil. Mange her hjemme mener at de europeiske er "edlere", men deet er vel smak og behag. Sjansen for å få en rustfri ikke-overhalt cab som har gått i Europa er veldig liten. I de "tørre" statene i USA er det mange veldig bra biler uten rust fortsatt. Håper din er bra - det er ikke umulig at den er rustfri. Dette er en Europeisk cab:  Dette er en US cab:  Det er stort sett bare ihuga VW-eksperter som ser forskjellene, og dem trenger du ikke la deg bli trukket ned av. De er stort sett opptatt av senking og cal-look og lar seg ikke imponere av originale 1303-cabrioleter uansett...(nå blir det bråk her  ) Den viktigste ytre endringen er støtfangerne, og skal du gjøre dem om må du altså bytte selve fangerne (vanskelig å få tak i gode repro), bytte alle fire skjermer, sveise inn nye fester, og sette på nye blinklys. Neppe verd strevet, vil jeg si.
|
|
« Siste redigering: desember 12, 2012, 22:31:18 pm av JFP »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: desember 13, 2012, 01:28:32 am » |
|
Den viktigste ytre endringen er støtfangerne, og skal du gjøre dem om må du altså bytte selve fangerne (vanskelig å få tak i gode repro), bytte alle fire skjermer, sveise inn nye fester, og sette på nye blinklys. Neppe verd strevet, vil jeg si.
Njaa.. når eg ser bilde av us cab so trur eg kanskje da er verdt strevet, vist ikkje so har du jo ein praktisk hagebenk både foran og bak på bilen i passlig knehøgde:) treng forsovidt ikkje byta skjermane om du har sveiseapparat heller
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: desember 13, 2012, 02:22:15 am » |
|
Den viktigste ytre endringen er støtfangerne, og skal du gjøre dem om må du altså bytte selve fangerne (vanskelig å få tak i gode repro), bytte alle fire skjermer, sveise inn nye fester, og sette på nye blinklys. Neppe verd strevet, vil jeg si.
Njaa.. når eg ser bilde av us cab so trur eg kanskje da er verdt strevet, vist ikkje so har du jo ein praktisk hagebenk både foran og bak på bilen i passlig knehøgde:) treng forsovidt ikkje byta skjermane om du har sveiseapparat heller Foran sitter fangeren likt som på de europeiske, alt du trenger å gjøre på en 74 modell er å bytte skjermgjennomføringsgummien i forskjermene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
arnepmb
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted: Odnes
|
 |
« Svar #12 på: desember 13, 2012, 11:33:30 am » |
|
Takker for innspill, noen litt mere til hjelp enn andre  Skal poste et bilde når gullklumpen dukker opp..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #13 på: desember 13, 2012, 16:58:49 pm » |
|
Ta en titt her og ;)http://www.feinecabrio.de/cms/front_content.php?changelang=3
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #14 på: desember 14, 2012, 01:21:05 am » |
|
Njaa.. når eg ser bilde av us cab so trur eg kanskje da er verdt strevet, vist ikkje so har du jo ein praktisk hagebenk både foran og bak på bilen i passlig knehøgde:) treng forsovidt ikkje byta skjermane om du har sveiseapparat heller
"Hagebenk"? Ikke la deg lure av ensrettingen her, arnepmb. Å bevare noe som er originalt er verdifullt i seg selv! Heller en velholdt original veteranbil i topp stand, uansett type, enn en "moteriktig" boble som følger trendene. Ville heller prøvd å bevare bilen som den er (respekt!), enn å prøve å få den til å se ut som noe annet (teit!).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: desember 14, 2012, 10:54:18 am » |
|
Hvem er det som har tråkket på deg da JFP? Det er ikke de som svarer på tråden som er opptatt av forskjellen mellom Tysk og US spec, det er trådstarter... les overskriften! Du snakker om både Cal-look og annet.... hvem er det som snakker om stil i denne tråden? Det er BARE du...  Uansett, Arnepmb, jeg har hugget en US 1303 og har fangere og skjermer liggende, men jeg vil tro det du får med er bedre. Jeg har en 73 1303 cab selv og kjenner en som har 79 US cab som skal bygges om til Tysk utseende, så om du trenger plåt kan det være håp. Lykke til 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
arnepmb
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted: Odnes
|
 |
« Svar #16 på: desember 15, 2012, 00:56:35 am » |
|
Få biler i verden er så unike at det er synd og skam om eier legger litt personlig stil i bilen, men håper å tror at bilen jeg har kjøpt er såpass ok i karosseri og lakk at det ikke blir noen stor resturering av den, så da beholder den vel sine orginale bakskjermer, og støtfangere. Noen som vet hordan det er med sikkerhetsbelter? ikke så nøye med CE merking og sånn når det er veteran? Har dratt på meg noen unger med åra, så håper det fins noen form for belter bak i disse bilene også..Ikke kjørt noe boble på snart 30 år, så husker ikke så godt, men ting var ikke så nøye på den tiden... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #17 på: desember 15, 2012, 01:17:57 am » |
|
I min 1303 LS 73 mod. Var det bare 2 punkts hoftebelter bak.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
|