ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« på: desember 19, 2012, 13:29:20 pm » |
|
Bygger turbomotor i campern i disse dager. Hva er trikset for at bremsekraftforsterker skal fortsatt virke? Rune
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #1 på: desember 19, 2012, 13:46:12 pm » |
|
Bruke engangsventil, Og ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen. Har sett flere std biler med samme oppsett
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #2 på: desember 19, 2012, 13:58:51 pm » |
|
Bruke engangsventil, Og ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen. Har sett flere std biler med samme oppsett "engangsventil" mer som en tilbakeslagsventil d da eller?
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #3 på: desember 19, 2012, 14:35:30 pm » |
|
Ikke tilbakeslag. Er en membran som kun lar luften gå en vei igjennom. Sitter på alt av 80 og 90talls biler. Men ta fra en turbobil så tåler den litt trykk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #4 på: desember 19, 2012, 14:37:44 pm » |
|
Aha, skjønner. Takkar
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: desember 20, 2012, 12:39:09 pm » |
|
...ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen...
Kjør på, Rune 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #6 på: desember 20, 2012, 21:32:47 pm » |
|
...ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen...
Kjør på, Rune  
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #7 på: januar 03, 2013, 00:37:47 am » |
|
Hva med en elektrisk vakumpumpe sammen med enveisventil, bremselysbryter, en trykkgiver og en liten boks man kan lagre vakum i? (Haha, lagre ingenting, i en boks  . Sånn da var dagens tørre humor brukt opp) Jeg har montert et lignende oppsett. Flere El-biler bruker dette. Mercedes har brukbare sånne pumper...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: januar 03, 2013, 00:53:32 am » |
|
ellers har vel T3 Diesel en sånn bremse servo pumpe sak i stedet for fordeleren. TROR kanskje den passer t4
|
|
« Siste redigering: januar 03, 2013, 00:57:12 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #9 på: januar 03, 2013, 00:55:26 am » |
|
Det er jo brått enda enklere. Bruker ikke de ca samme motor som sitter i golf III ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: januar 03, 2013, 00:57:40 am » |
|
nå jeg ser på bildet så passer den vel ikke  
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: januar 03, 2013, 02:17:05 am » |
|
kapp av akslingen og sveis på ein ny aksling som passar med sporet til fordelaren, burde gå an å få til vist du går inn for da
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #12 på: januar 04, 2013, 10:00:21 am » |
|
jeg har ikke plass til fordeler på denne motoren
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #13 på: januar 04, 2013, 10:00:57 am » |
|
Hva med en elektrisk vakumpumpe sammen med enveisventil, bremselysbryter, en trykkgiver og en liten boks man kan lagre vakum i? (Haha, lagre ingenting, i en boks  . Sånn da var dagens tørre humor brukt opp) Jeg har montert et lignende oppsett. Flere El-biler bruker dette. Mercedes har brukbare sånne pumper... ehhhhh, ramla ut her jeg 
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: januar 04, 2013, 10:43:15 am » |
|
Hvor ramla du av?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ORANGEBUG
Supermedlem
    
Innlegg: 938
Bosted: buvika
|
 |
« Svar #15 på: januar 04, 2013, 12:07:54 pm » |
|
hehe, kan du forklare meg litt mere om hvordan den feks virker og hvordan den ev ser ut?
|
|
|
Loggført
|
"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: januar 04, 2013, 12:38:28 pm » |
|
det sitter vel en sånn ventil mellom innsug og bremsekraftforsterker originalt på T3 og som erik nevner så bremser man ikke under turbo trykk. turrbo trykket vil vel ikke komme forbi denne og er systemet tett vil du ha brems. uansett så bygges vacum på null og niks så fort du slipper gassen.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: januar 04, 2013, 13:01:18 pm » |
|
Om du bruker en ventil så klarer du å få vakum som knasten sier. Skal du venstrebremse må du ha et adskilt system.
Jeg kan ta bilde av den pumpa jeg har montert. Systemet er ganske enkelt. Man kobler pumpa til bremsekraftforsterkeren med en sånn tykk plastslange som man vanligvis har mellom motor og bremsekraftforsterkeren. Lurt å ha en ventil på slangen her også.
Elektrisk sett så bruker du et rele til å kjøre pumpa, som igjen styres av en trykkgiver, bremselysbrytern eller begge deler.
Det er i prinsippet en motsatt luftkompressor og ser ut som en liten vindusviskermotor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #18 på: januar 04, 2013, 14:57:50 pm » |
|
Jeg kjørte med to enveisventiler for å være sikker på den gamle Passelaten med 20V turbo 5'er og opp til 1.8 bar trykk Hadde ikke prloblemer med bremsekraft forsterker eller med vakumstyrte sperrer. Var alltid vakum der når det var behov for det
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|