Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« på: januar 06, 2013, 11:30:27 am » |
|
Har etter hvert fått en forkjærlighet for titanium hardware etter og ha anskaffet meg en tråkkesykkel i dette herlige materialet (og byttet litt av hvert av skruer og dilldall med tilsvarende i titanium). Med unntak av prisen, er det noen grunn til at det ikke er spessielt mye brukt på bil?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: januar 06, 2013, 13:34:37 pm » |
|
Er nok bare prisen som gjør at det ikke blir brukt. Man finner jo materialet på dyrere sportsbiler. Titan er jo eksotisk og kan spare mye vekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #2 på: januar 06, 2013, 13:39:10 pm » |
|
Hmmmm, får knekke sparegrisen da. Hjulmutterene er kanskje en fin plass og begynne, med Porsche hjul så snakker vi 20 muttere....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: januar 06, 2013, 13:47:11 pm » |
|
titan er vel tyngre enn aluminium som Porsche mutterene er laget av
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #4 på: januar 06, 2013, 13:49:13 pm » |
|
Har ikke Porsche brukt begge deler? Lurer litt på om de jeg har ikke er alu? Er vel andre plasser det er bedre med titan da, hvordan er styrken i forhold til og bruke dem på innfesting av calipere og rundt om i hjuloppheng?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: januar 06, 2013, 14:04:58 pm » |
|
Kjenner til en rallybil for snart 20 år siden, der ALT av bolter, skiver og muttere ble skiftet til titan. Bare å kjøre på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #6 på: januar 06, 2013, 15:36:34 pm » |
|
Tja, høres jo gromt ut, men å bruke penger på titan på en gammel VW a gitt, hva ønsker du å oppnå med det?
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #7 på: januar 06, 2013, 15:41:38 pm » |
|
Absolutt ingen ting, just for the fun of it.... Hender det står noen kroner på konto'n og det kan man jo ikke være bekjent av!?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #8 på: januar 06, 2013, 15:52:08 pm » |
|
Stiller alltid opp for og hjelpe et medmeneske som har problemer.Skal få sendt over et konto nr du kan føre de over på.Så slipper du tilogmed den tidkrevende jobben med og finne og bestille skruer og muttere. hehe
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #9 på: januar 06, 2013, 16:19:35 pm » |
|
Du er en engel, skal se det vokser ut vinger på kjeldressen din - så du kan diskutere på lik fot med gutta på tilsynet....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Gubben til Tulla
Medlem
  
Innlegg: 112
Bosted: Arendal
En orginal bil er et greit restaurerings objekt.
|
 |
« Svar #10 på: januar 06, 2013, 16:37:25 pm » |
|
hehehe.bare det at de har gull vinger,tipper mine blir noe mørkere ja. haha 
|
|
|
Loggført
|
Eneste erstattning for sylindervolum er MERE sylindervolum.
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #11 på: januar 06, 2013, 16:41:37 pm » |
|
titan er vel tyngre enn aluminium som Porsche mutterene er laget av Du kjører med org Porsche alu muttere? Ser det er noen diskusjoner alu vs stål i forbindelse med banekjøring på diverse forum. Porsche Club America krever sågar stål på de mer "seriøse" løpene.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #12 på: januar 06, 2013, 16:43:47 pm » |
|
hehehe.bare det at de har gull vinger,tipper mine blir noe mørkere ja. haha  Se her, billige er de til og med.....
 image.jpg (11.06 KB. 184x275 - vist 256 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #13 på: januar 06, 2013, 17:29:42 pm » |
|
Absolutt ingen ting, just for the fun of it.... Hender det står noen kroner på konto'n og det kan man jo ikke være bekjent av!?
Klin til og kjøp det som finnes Hvis du ikke bruker opp penga kommer staten og tar de. Man må jo betale formueskatt vettu
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #14 på: januar 12, 2013, 15:22:48 pm » |
|
Har kjøpt en pakke med skruer, fort gjort og bruke noen kroner på Ebay! Hvordan er det med aluskruer inn i stål, vil metallene reagere med hverandre? Tenker at panser og motorlokk kan festes med aluskruer, der er det jo begrenset belastning. Så får titan brukes der det er litt mer belastning.
Noen som vet om det finnes titanbolter med styrke tilsvarende 12/9 stålbolter? Ev har noen betegnelse som benyttes på denne typen titanbolter?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #15 på: januar 14, 2013, 15:56:02 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #16 på: januar 14, 2013, 20:01:39 pm » |
|
Hva med bolter i A4 kvalitet? riktignok stål men ser bra ut i finishen og er syrefaste? til en brøkdel av prisen til titanium:)
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #17 på: januar 14, 2013, 20:06:47 pm » |
|
Har et knippe rustfrie skruer og muttere ja, så får vi se om det blir litt titan også
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #18 på: januar 14, 2013, 21:26:49 pm » |
|
Rustfritt skjærer seg i vanlig stål.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #19 på: januar 14, 2013, 21:31:31 pm » |
|
Har foreløpig bare brukt det på flensene på eksosanlegget. Titan og alu går greit mot vanlig stål?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Bobletrond
Medlem
  
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland
|
 |
« Svar #20 på: januar 14, 2013, 21:58:35 pm » |
|
Rustfritt skjærer seg i vanlig stål.
Finnes pasta/fett du kan bruke som hindrer dette. Kan skjære da også, men ikke så lett. Men du bør ikke bruke traktorvertøyet.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #21 på: januar 14, 2013, 22:02:05 pm » |
|
Aha! Så kjekt. Men hvorfor bruke rustfritt, det er vel tyngre?
Titan og alu har jeg ikke sett eller hørt om store problemer med. Eneste er at alu irrer, så det er lurt å smøre gjengene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
grandi
Medlem
  
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg
|
 |
« Svar #22 på: januar 14, 2013, 23:11:20 pm » |
|
When a metal is coupled to Titanium special precautions shall be foreseen in order to prevent Titanium galvanic corrosion; this includes:
Use of insulation material in order to avoid the electrical contact between the two materials Place the contact area in a “dry” environment Use large anode area vs small Titanium area, the cathode area. ref: Material Deterioration Prevention and Control Guide MIL-HDBK-735
|
|
|
Loggført
|
56 T1 - Ragtop og airride 64 T3 1500 Notchback L1964 05 Volvo V70 96 Corolla 92 Fiat Fendt
|
|
|
RIN94
Medlem
  
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø
|
 |
« Svar #23 på: januar 14, 2013, 23:24:03 pm » |
|
Rustfritt har samme egenvekt som vanlig. Aluminium er ikke mye brukt i bolt sammenheng. Det irrer og setter seg.
|
|
|
Loggført
|
1300 - 68mod
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #24 på: januar 15, 2013, 01:21:47 am » |
|
høgare densitet på rustfritt stål kontra vanligt, ergo tyngre. men ikkje rare forskjellen. (ca 0,2gram pr cm 3) er derimot poenget å letta bilen so er da jo eit steg tilbake..men for å forhindra fastrusta boltar er da mange steg framm 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Marcus
Juniormedlem
 
Innlegg: 85
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #25 på: februar 06, 2013, 17:10:54 pm » |
|
Har etter hvert fått en forkjærlighet for titanium hardware etter og ha anskaffet meg en tråkkesykkel i dette herlige materialet (og byttet litt av hvert av skruer og dilldall med tilsvarende i titanium). Med unntak av prisen, er det noen grunn til at det ikke er spessielt mye brukt på bil?
Hvor får man kjøpt titanium skruer og dilldall da
|
|
|
Loggført
|
1966 boble
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #26 på: februar 06, 2013, 17:29:31 pm » |
|
Ebay er roten til nesten all fattigdom....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #27 på: februar 06, 2013, 18:01:34 pm » |
|
Ebay er roten til nesten all fattigdom....
Det kan jeg skrive under på. Det har aldri vært så lett å bli frivillig kvitt penger 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #28 på: februar 06, 2013, 21:49:29 pm » |
|
Ebay er roten til nesten all fattigdom....
Det er det sanneste jeg har hørt noen si idag, kansje til nå i år tilogmed 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #29 på: februar 06, 2013, 22:54:44 pm » |
|
Drømmen hadde vært en utømmelig paypal konto..... 
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
|