roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« på: januar 11, 2013, 18:09:52 pm » |
|
Har en bensinvarmer som ikke fyrer. Er det enten eller med en glødeplugg? eller kan den rett og slett gløde for dårlig? Når jeg prøver den på batteriet så gløder den som f..men ikke noe særlig når jeg bruker strøm og jord fra der den skal sitte.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phlip
Medlem
  
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte
|
 |
« Svar #1 på: januar 11, 2013, 20:04:04 pm » |
|
Har en bensinvarmer som ikke fyrer. Er det enten eller med en glødeplugg? eller kan den rett og slett gløde for dårlig? Når jeg prøver den på batteriet så gløder den som f..men ikke noe særlig når jeg bruker strøm og jord fra der den skal sitte.
Går motoren når du tester? Vet at noen varmere trenger at bilen går for å få nok juice fra batteriet til å fyre..
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Philip
1500 1967 1300 1969 (under restaurering) TLC BJ40 1980
Tidligere: 1303S 1973 1200 1965
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #2 på: januar 11, 2013, 20:18:03 pm » |
|
Nope, den går ikke. Men den skal få nok power trur jeg, har en stor lader på i tillegg..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Notch67
Supermedlem
    
Innlegg: 551
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #3 på: januar 11, 2013, 22:07:51 pm » |
|
Starter pumpen?
|
|
|
Loggført
|
Patina er for fattigfolk.
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #4 på: januar 11, 2013, 22:17:53 pm » |
|
japp og det kommer bensin til kammeret, men skal det være mye bensin i kammeret før den tenner..blir reine bomba da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phlip
Medlem
  
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte
|
 |
« Svar #5 på: januar 12, 2013, 01:38:55 am » |
|
japp og det kommer bensin til kammeret, men skal det være mye bensin i kammeret før den tenner..blir reine bomba da..
Det skal visstnok ta ett minutt ca før den fyrer etter du har skrudd den på. Har du en bensinregulator på den? I så fall sjekk membranene inni denne. Disse kan være steinharde, og kan sørge for at bensinen renner gjennom og pof, bobla di brenner. Dette skjedde neesten hos meg 
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Philip
1500 1967 1300 1969 (under restaurering) TLC BJ40 1980
Tidligere: 1303S 1973 1200 1965
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #7 på: januar 12, 2013, 13:03:01 pm » |
|
Ok, takk for svar så langt. Når man ser inn i glødeplugghullet og kjører pumpa, skal det da sprute eller bare renne såvidt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #8 på: januar 12, 2013, 13:16:42 pm » |
|
Bensinregulator?? Har ei pumpe som er montert på brenneren med slangeklemme. Bensinen går videre til en eller anna ''klokke'' og så til dysa. Jeg skal prøve med bensin fra ei flaske, mistanke om noe krøll med bensinslangen, plutselig tett, åpnes og igjen plutselig tett..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phlip
Medlem
  
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte
|
 |
« Svar #9 på: januar 12, 2013, 13:31:33 pm » |
|
Bensinregulator?? Har ei pumpe som er montert på brenneren med slangeklemme. Bensinen går videre til en eller anna ''klokke'' og så til dysa. Jeg skal prøve med bensin fra ei flaske, mistanke om noe krøll med bensinslangen, plutselig tett, åpnes og igjen plutselig tett..
Regulatoren er klokken. Du burde åpne denne og sjekke om membranene er ok. Denne har også en skrue på siden som skal regulere bensinmengden. Inn -> mindre, ut -> mer. Hvis det ikke er noe forandring når du skrur på denne, så er det altså membranene inni som har tatt kvelden og da kan det være farlig å ha den i bilen.
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Philip
1500 1967 1300 1969 (under restaurering) TLC BJ40 1980
Tidligere: 1303S 1973 1200 1965
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #10 på: januar 12, 2013, 13:37:38 pm » |
|
Ok, da skal den ut å sjekkes. Dysa hadde iallfall skikkelig trøkk når jeg skrudde ut den og satte på pumpa, før slangen ble tett att. Så jeg tror det er dårlig flow i slange som er synderen + bilen har stått i 15 år, bensinvarmer sikkert mer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #11 på: januar 12, 2013, 15:38:14 pm » |
|
For all det ikke åpne gammel regulator den risikerer du å ikke få tett.membranen har en lei tendens til å bli for stor[url]visst det kommer bensin inn i kammeret så er det i orden.Du bør heller ikke røre justerskruen på regulatoren.skru ut dyseholderen fra varmeren og sjekk for dritt,set dyseholderen i ett glass eller lignende.start pumpa da skal det i løpet av ett minutt komme noen milliliter bensin husker ikke nøyaktig mengden men den kan jeg finne senere.sjekk og filteret på systemet ditt kan og fære vann i filteret som gjør att bensinen ikke tenner.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #12 på: januar 12, 2013, 19:19:34 pm » |
|
Synes å huske at glødepluggen har en formotstand. Kan brenne opp direkte på 12 volt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #13 på: januar 12, 2013, 19:25:11 pm » |
|
Ittno vann i filter.. Men skal det sprute på glødepluggen, eller bare sive inn? Iflg trykk på dysa så er det mest logisk at den dusjer pluggen..men det skjer altså ikke når dysa er skrudd inn att..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phlip
Medlem
  
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte
|
 |
« Svar #14 på: januar 13, 2013, 02:51:16 am » |
|
Får du ikke løst problemet og trenger en guru, send en mail til Scott fra Germansupply. Han vet det meste om Eberspachere: http://www.thesamba.com/vw/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=23022
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Philip
1500 1967 1300 1969 (under restaurering) TLC BJ40 1980
Tidligere: 1303S 1973 1200 1965
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #15 på: januar 13, 2013, 22:01:50 pm » |
|
Synes å huske at glødepluggen har en formotstand. Kan brenne opp direkte på 12 volt.
Riktig. Den skal ha 4V, ikke 12V. Når du har kjørt en oppvarmingssekvens kan du ta av gummihetten og kjenne på toppen av pluggen om den er varm - da har den glødet som den skal.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #16 på: januar 13, 2013, 22:03:39 pm » |
|
Ittno vann i filter.. Men skal det sprute på glødepluggen, eller bare sive inn? Iflg trykk på dysa så er det mest logisk at den dusjer pluggen..men det skjer altså ikke når dysa er skrudd inn att..
Det skal bare så vidt dryppe bensin inn i brennkammeret.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #17 på: januar 24, 2013, 20:17:07 pm » |
|
Ok, takk for svar. Men skal det være mye bensin der før den tenner?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #18 på: januar 24, 2013, 23:20:55 pm » |
|
1/4 teskei, og du vil høyre eit markant 'Plopp' i eksosrøyret!
Eg renoverte min BN 4 i fjor vinter, og tuna forbruket til 20-21ccm pr 2min. (BN2 er vel litt mindre, kanskje 15-17ccm??) Koble frå slangen til dysa, ta ut dysa og blås gjennom. Skru dysa fast i slangen igjen, og hold eit målebeger under. Koble 12V direkte på skrua på pumpa. Då skal det komme ein tynn og jamn fin stråle. Ta tida og mål. PS: Pumpa kan vera ein bug. Der er ein 'stift' under det svarte plastdekselet som fort korroderer, og då går den ikkje skikkeleg.
Pass elles på at om du plukker heile brennstoffsystemet av og køyrer det 'i benk' så må høgdeforskjellen mellom pumpa og dysa vera tilsvarande den samme som når den er montert på brennaren.
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #19 på: mars 21, 2013, 17:43:50 pm » |
|
Da har je sjekket volt ut til plugg, den måler 10,4v uten at motor er i gang..er dette riktig? ser noen skriver at den skal ha 4v
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #20 på: mars 21, 2013, 17:52:51 pm » |
|
10,4 høyres greit ut på ein 12V BN2. (antar at 4v er på 6v BN2??) Meiner eg hadde ca 11 på min BN 4
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #21 på: mars 21, 2013, 18:19:58 pm » |
|
Ok, da er det antageligvis glødepluggen som ikke vil være med. Den gløder når jeg tar den ut og kjører den på laderen, men ikke når den står i varmeren, selv om det kommer nok power. Kobler den til uten å skru den nedi, og tar en ledning fra jord, blir bare en liten lunk da. Er noe rart da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #22 på: mars 21, 2013, 19:18:07 pm » |
|
Kan det rett og slett være at den gløder for dårlig? Kommer jo fuel..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #23 på: mars 22, 2013, 11:02:43 am » |
|
Et triks jeg fikk av en gammel VW mekaniker var å plugge av ledningen til bensinpumpen en liten stund. Grunnen var at den hadde fått for mye bensin. Når den da tente, plugget han på igjen pumpen og lot brenneren gå god og varm (5-10min)
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #24 på: mars 22, 2013, 11:04:52 am » |
|
Litt redd for at det kommer for mye og det blir en bombe i stedet,,, 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #26 på: mars 22, 2013, 15:34:59 pm » |
|
Han hadde bare av ledningen til akkurat det tente, og så på igjen. Er som dere sier størst smell viss det blir alt for lite/tynn blanding.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
roskilde02
Seniormedlem
   
Innlegg: 257
Bosted: dokka
|
 |
« Svar #27 på: mars 22, 2013, 17:13:13 pm » |
|
Haff, det trur je itte je tørr..bestille ny plugg og se om det gjør susen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|