EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: mai 30, 2008, 22:36:45 pm » |
|
Det finnes endel bensinkjeder som tilbyr bensin med tilleggsstoffer som renser motoren og som derfor kan bidra til bedre effekt på gamle motorer. Shell har V-power, Statoil tilbyr noe lignende og HydroTexaco har tilleggsstoffet i all sin bensin. Er det noen som har praktisk erfaring med disse bensintypene?
Er det noen som har prøvd å kjøre sin luftkjølte med kun en av disse bensintypene og mener de har opplevd en effekt? Eller kan det kanskje være skadelig for en gammal, innkjørt boblemotor? V-power fjerner avleiringer rundt ventiler blant annet, er det noen som har opplevd det som positivt eller negativt?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #1 på: mai 30, 2008, 22:39:38 pm » |
|
Trur alle desse har tilsatt det berømte stoffet lurium, gitt..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #2 på: mai 30, 2008, 23:01:19 pm » |
|
Har ikke prøvd ut noe av dette...men har hørt fra et firma som driver tuning av nyere biler, at V-Power er godt for effekten. Hvem vet... 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #3 på: mai 30, 2008, 23:10:33 pm » |
|
Mener å huske at jeg så en episode av Top Gear hvor de testet forskjellige slike vidunderbensiner, og flere av de gav faktisk mer effekt. Jeg tror muligens at bensinen de testet også hadde høyere oktan enn vanlig bensin.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #4 på: mai 30, 2008, 23:16:57 pm » |
|
La ikke tråden ende i en "jeg tror" eller "jeg tror ikke"-diskusjon. Jeg har gjort endel research på det, og snakket med folk som har vært med på tester, så jeg er ikke i tvil om at det har en effekt. Det er ikke lurium.
Når det gjelder V-Power så kan det være litt forvirrende fordi V-Power har vært forskjellig bensin i forskjellige land. I Norge var V-power først 95 bensin med tilsetningsstoffer for rensing, mens det ellers i Europa har vært 99 oktan-bensin med samme tilsetningsstoffer. Når det ble introdusert var det for lite marked i Norge å introdusere en ny oktantype, så de helte tilsetningsstoffene i vanlig 95 (eller 98, husker ikke i farta) I dag får man "gammel" V-Power og V-Power Racing, sistnevnte er 99 oktan og the real deal som resten av Europa bruker.
På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer.
Men tilbake til topic, er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse bensintypene?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: mai 30, 2008, 23:30:43 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Per Rune
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Lier
|
 |
« Svar #6 på: mai 30, 2008, 23:54:30 pm » |
|
Dette sier shell om sine bensintyper.. hvis vedlegget blir med da. 
|
|
|
Loggført
|
2001 Mercedes C200 Kompressor
1969 T1 1300
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: mai 31, 2008, 01:58:14 am » |
|
På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer.
Poenget er at moderne biler justerer opp fortenningen vis de merker at de har god bensin på tanken, på bobla må du ut å vri selv.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #8 på: mai 31, 2008, 02:22:21 am » |
|
Ref Topgear test: Det var vel ikke akkurat renseeffekten som hadde størst effekt på høyprestasjonsmotorer.. Regner med at bensinen de testet var den som i norge kalles V-Power Racing eller tilsvarende, dvs ca 99 oktan. Forundrer meg ikke at en motor med høy effekt og troligvis også høy komp som i tillegg justerer fortenningen selv var fornøyd med høyere oktan..
På en moderne motor kan det sikkert være greit med en bensin som renser, men jeg ville styrt unna disse bensintypene på en gammel halvsliten VW-motor. Ikke trenger man høy oktan på en lavkomp motor og det er ikke nødvendigvis gunstig og løsne 40 år med avleiringer og annen guffe som har samlet seg der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #9 på: mai 31, 2008, 09:41:13 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2011, 23:45:24 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #10 på: mai 31, 2008, 10:19:04 am » |
|
Jeg justerte inn tenningen på motoren i varianten på V-power 99oktan i høst og hadde ingen merkbar tenningsbank. Så fylte jeg 98 oktan og fikk litt bank , så oktan tallet er nok reelt. som nevnt også er det MINIMUM oktan osm er oppgitt. Ta for eksempel WBX motorer , de 10,5:1 komp motorene skal ha MINIMUM 98 oktan.. men haynes sier , kjører du på 95 skal tenningen justeres 5 grader ned . det er en del faktisk. På org boble motorer har jeg justert en del mere fortenning enn det som står i manualen og får klar merkabar forskjell. grunnet mye høyere oktan på tanken kontra det den er konstruert for: 98-/85 vs 87 oktan.
en annen ting er hvorfor så mange folk kjører uten vakumopptrekk på fordeler (feks 009 fordeler). vakumopptrek på 8-12 grader gir kjempeforskjell på lav last/cruising . mye smooothere gange lavere eksostemp og bedre økonomi.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: mai 31, 2008, 20:21:02 pm » |
|
La ikke tråden ende i en "jeg tror" eller "jeg tror ikke"-diskusjon. Jeg har gjort endel research på det, og snakket med folk som har vært med på tester, så jeg er ikke i tvil om at det har en effekt. Det er ikke lurium.
Når det gjelder V-Power så kan det være litt forvirrende fordi V-Power har vært forskjellig bensin i forskjellige land. I Norge var V-power først 95 bensin med tilsetningsstoffer for rensing, mens det ellers i Europa har vært 99 oktan-bensin med samme tilsetningsstoffer. Når det ble introdusert var det for lite marked i Norge å introdusere en ny oktantype, så de helte tilsetningsstoffene i vanlig 95 (eller 98, husker ikke i farta) I dag får man "gammel" V-Power og V-Power Racing, sistnevnte er 99 oktan og the real deal som resten av Europa bruker.
På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer.
Men tilbake til topic, er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse bensintypene?
Har fylt et par tanker med V-Power Racing 99 på kjærra nå, og merker uten tvil bedre effekt. Den går renere og trekker bedre en noen sinne  + at bensinforbruket på min har godt ned.. (men så er jo denne bensinen dyrere også da, så litt må vi bet for bedre motor..) mvh Finn-Erik
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: mai 31, 2008, 21:35:26 pm » |
|
Er V-Power ein sånn bensin som ein skal tanke opp med kvar gong?? Eller er det berre innimellom, for å få rensa opp systemet?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #13 på: juni 02, 2008, 00:04:45 am » |
|
Jeg kjøpte noe rense væske til å helle i oljen fra liqui molly(?). 500ml rett i oljen, 10min på tomgang og oljebytte. vips x antall hk tilbake fra gjemselen. 242 kr og en merkbar effektøkning. ANBEFALES!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: juni 02, 2008, 00:11:15 am » |
|
noe som renser er E-85. Aldri hatt så rene plugger.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #15 på: juni 02, 2008, 08:26:53 am » |
|
Drit i rense effekten men fyll V-power racing.. Bobler i varmen nyter godt av 99oktan så lenge kompen er slik den skal, og har du trimma litt så er det hvertfall lurt. Og nå i disse varme Mantorp tider er det ekstra lurt så slipper du unna tenningsbank i de værste svenske motbakka... Mindre tenningsbank = lengre holdbar motor. Jeg fyller 99oktan på Langtur.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|