Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.
Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne.
kanskje på tide å oppdatere tråden:)
I år har jeg brukt rekord lite til med bilen og i garasjen. Husprosjekt, familie og sykkelsjappa har tatt alt av tiden. Jeg begynte vinteren med å planlegge å montere lystgass med kom aldri så langt. Jeg fikk montert ny ecu fra TmBryhn som har en god del mer funksjoner enn ms2 jeg hadde fra før. Jeg byttet også throttle body fra Ducati til BMW. Ny throttle body har injector under gass spjeld, noe som gjør jeg kan skytte E85 gjennom kompressoren hele tiden. Med Ducati tb som hadde injector over gassspjeld måte jeg vente til etter spjeldet er åpen en del for å kjøre på med E85. Grunnen til injector på tb er å kunne kjøre litt E85 gjennom kompressoren for å kjøle ned ladeluften.
Jeg fikk bilen kjørbar til treffet på folkemuseet som er min lokaltreff og så ikke på bilen igjen før 2 uker før SCC. Første ting jeg oppdaget når jeg tok frem bilen var at drivstøffpumpe hadde satt seg fast. Tydeligvis likte den ikke å sitte stille over en langggg periode mens den har blitt kjørt med E85. Lars Egil reddet dagen med ny bosch 044 pumpe som raskt ble byttet ut. Rett etter dette sleit mye med motor som ikke ville gå. Heldigvis Thore-Morten var alltid tilgjengelig på telefon og etter en liten stund fant vi ut at jeg hadde koblet gjord på ECU feil

. Etter det ble fikset logget jeg litt rundt bygdøy og pakket bilen klar til SCC. Så klart noe dager før SCC røyk den ene vaieren på håndbrekke. Bien fungerte greit på vei til Gardermoen men følte at det manglet litt power fra ifjor. Jeg kjørte med autotune og fikk en brukbar map til slutt.
Frem til gardermoen gikk det rett til å bytte vaier til håndbrekke. Jeg foretrekker å bruke håndbrekke ved staging fremfor linelock så den måte jeg bare fikse. Slicks ble montert og var klar til action! Første run var en skuffelse med rundt 16-17sec. Bilen vil ikke opp over 4500 rpm og det føltes som det var noe feil med tenningen. Flere runder på stripa og justeringer med laptop ga ingen effekt. Fikk tips om å sjekke pluggene men det ga ingen forbedring. Jeg ble litt fortvilt og frustrert. Thore Morten fant at pluggledningen på cyl 3 var ikke satt på ordenlig med dette fikset ikke problemet heller. Dagens store tips kom fra Jørn: Sjekk de enkle tingene først! Gnist, fuel, varme på alle sylingere. Siden jeg kjører med EFI, ble jeg fanget i å fikse problemet med software når problemet var et annet sted. Brukte IR pistolen jeg hadde med og fikk raskt konstantert at syl 3 fyrte ikke opp. Sønnen til Pål som hjalp oss litt fant ut at injector koblingen på syl 3 var ikke satt på plass ordenlig. Derfor var det ikke noe liv i denne sylinder....Det ser ut som jeg har kjørt hele veien fra Oslo på 3 syl.....
Med denne feilen rettet opp kjørte jeg ny PB med 14,359sec, en forbedring med 0,5sec fra 2015. Etter denne var jeg supergira og ville kjøre mer! Rett på igjen for ny run. Kjørte en fin burnout men når jeg stoppet bilen, stoppet også motoren. Rart tenkte jeg og prøvde å vri nøkkelen. Motoren ville ikke rundt. Jeg tenkte kanskje det var ikke nok strøm i batterie for å dra den rundt. På en av de førrige runs så jeg at strikken hadde vridd seg. Den rettet jeg opp og kjørte videre. Nå så jeg igjen at strikken hadde vridd seg og var veldig løs. Der var feilen tenkte jeg og dyttet bilen tilbake til depot. Prøvde å lade batteri samt bytte strikk. Erik, en annen kløkk mann sa at jeg burde sjekke om jeg kunne dra motoren rundt for hånd. Det gikk ikke gitt og ble raskt konstatert at motoren har satt seg fast. De fleste tipper at lager ved svinghjulet har satt seg fast...
Søndag hentet jeg henger og tok bilen hjem. All in all, et fantastisk helg:)
Bilen har stått urørt siden. Eneste jeg har gjort er å kjøpe en org 1600 som jeg skal sette inn mens den andre motoren er i bitter. Jeg håper på at det skjer om ikke så lenge og jeg får noen turer med bilen før sesongen er over.
Alex