mai 06, 2025, 09:58:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forsterkning av girkasse  (Lest 4415 ganger)
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« på: februar 04, 2013, 19:44:55 pm »

Har 1300S kasse i en -64 T-1 med litt vassere motor enn standard!
Ønsker tips til forsterkning mtp vridning ved pådrag etc.

Har lånt noen bilder fra en på forumet her som viser et forsterket oppsett. Noen som vet hvem dette er sin bil Hæ Hæ Eller som kan hjelpe meg med samme oppsett?

Er "vugga" spesiallaget, eller kan dette handles på nett??
ALLE TIPS MOTTAS MED TAKK, og belønnes med pils på SCC i år  Gliser Gliser
 





* GIRKASSE forsterkning.JPG (43.82 KB, 600x448 - vist 235 ganger.)

* girkasse forsterkning T-1 (2).JPG (37.36 KB, 600x448 - vist 234 ganger.)

* girkasse forsterkning T-1.jpg (9.13 KB, 222x166 - vist 225 ganger.)
« Siste redigering: februar 04, 2013, 22:54:40 pm av RobInThaHood » Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: februar 05, 2013, 13:51:43 pm »

Det der er et CSP cup stag, og de er tilgjengelige over disk.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: februar 05, 2013, 14:09:52 pm »

DU kan bruke orginal krybbe med gule eller rød "gummier", så blir det stivt og bråkete. Har samme cup stag som på bilde på min bil. Fin kvalitet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #3 på: februar 05, 2013, 20:07:27 pm »

Har gule Rhinofester men ville tro at krybba på bildene er sterkere enn originalt??!
Tenker litt fremover også hvis/når jeg blir bitt av HK basillen mtp større motor..,
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: februar 06, 2013, 14:54:13 pm »

Om du synes det ser tøft ut så kan du sette på et slikt feste. Det har ingen praktisk funksjon, ulikt csp saget.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: februar 07, 2013, 14:20:30 pm »

Det er fint nok å bytte ut kassefestene, men de er ikke med å forsterker kassen din. Det er kanskje den du egentlig bør forsterke mht. huset samt drevene innvendig.
csp cup staget stiver av og hindrer hjulhopp ved rivstart, men er heller ikke med å forsterker kassen din på noen måte.
Hvor "kvass" motor skal du bruke?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #6 på: februar 07, 2013, 22:28:39 pm »

Er den 1780 som Petter ( wide5) bygget..
Ja vet jeg skulle hatt forsterket kasse, men ikke helt der enda!
Ønsker bare å slippe hjulhopp, og få mest mulig trykk rett i asfalten.. Glad
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 07, 2013, 23:16:46 pm »

Stivere støtdempere hjelper også.
Det viktigste festet er det fremre. Jeg merket det godt på min egen bil. Jeg sveiset det fremre helt stumt, det funker også godt å montere sånne gule eller røde fester.

Jeg skal snart stive av hekken på ovalen min pga større motor. Da skal jeg sette inn et feste mellom nesekonet og resten av kassa, samt triangel mellom støtdempertårn og krybben.

Girkassa er også lurt å forsterke som nevnt over her. Men en original kasse holder en stund om man ikke herjer rundt med rivstart over alt. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: februar 08, 2013, 22:27:18 pm »

Den svakeste delen av kassa er nesekonen, så den størst forbedringen du gjør er å ikke feste den til bilen.
Sett heller på et intermediate feste, så kassa fortsatt bare er opplagret to steder. Alt må være 100% stumt om du skal sette fast tre plasser, hvis du ikke vil ha brytninger i magnesiumhuset.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 08, 2013, 23:57:07 pm »

Er det intermidiate det festet kalles ja Gliser

Stumt er alltid kos. Osteaktig
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: februar 09, 2013, 01:11:51 am »

Den svakeste delen av kassa er nesekonen, så den størst forbedringen du gjør er å ikke feste den til bilen.
Sett heller på et intermediate feste, så kassa fortsatt bare er opplagret to steder. Alt må være 100% stumt om du skal sette fast tre plasser, hvis du ikke vil ha brytninger i magnesiumhuset.

Kan en løsning der du setter de to bakre stumt, men det fremste mindre stumt(bare som en "støtte") være en løsning?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 09, 2013, 01:33:01 am »

Jeg tenker at man kan sikkert henge opp nesekonet i gummi og feste de to andre punktene stumt. Men det vil nok ikke ha noe for seg...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4147
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: februar 09, 2013, 09:50:10 am »

Et fremre støtte som dette http://www.unneberg-bil.no/product/10405 og et CSP stag som dette http://www.unneberg-bil.no/product/145679 og med polyuretan fester http://www.unneberg-bil.no/product/10406 er det vel bare selve girkassen der trenger forsterkninger Blunker
Du kan sende mig en mail så skal jeg sette op priser til dig på mandag hvis du er interessert.
Her er et billede af det fremre girkasse støtte. Denne gør at girkassen ikke flyvver op ved pådrag og derved beskytter nesekon og fremre girkassefeste.



 Glad
« Siste redigering: februar 09, 2013, 10:14:34 am av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #13 på: februar 10, 2013, 11:49:43 am »

Et fremre støtte som dette http://www.unneberg-bil.no/product/10405 og et CSP stag som dette http://www.unneberg-bil.no/product/145679 og med polyuretan fester http://www.unneberg-bil.no/product/10406 er det vel bare selve girkassen der trenger forsterkninger Blunker
Du kan sende mig en mail så skal jeg sette op priser til dig på mandag hvis du er interessert.
Her er et billede af det fremre girkasse støtte. Denne gør at girkassen ikke flyvver op ved pådrag og derved beskytter nesekon og fremre girkassefeste.


Fremre støtte har jeg liggende og tenkte å bruke. Unneberg sitt CSP cupstag er for innsveising av fester; finnes ikke bolt-ON løsning her?



 Glad
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: februar 12, 2013, 10:12:17 am »

Den svakeste delen av kassa er nesekonen, så den størst forbedringen du gjør er å ikke feste den til bilen.
Sett heller på et intermediate feste, så kassa fortsatt bare er opplagret to steder. Alt må være 100% stumt om du skal sette fast tre plasser, hvis du ikke vil ha brytninger i magnesiumhuset.

Kan en løsning der du setter de to bakre stumt, men det fremste mindre stumt(bare som en "støtte") være en løsning?

Jeg nevnte det ikke sist, men om de fire "bakre" er gummi... så bør man ha en form for forankring i lengderetningen... slik at giringen blir presis. Kan ikke se noen grunn til å stresse nesekonen i en stum montering...  sitter ikke kassa med fire stumme fester, da hjelper ikke litt vulket gummi heller Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: februar 12, 2013, 10:20:19 am »

Den svakeste delen av kassa er nesekonen, så den størst forbedringen du gjør er å ikke feste den til bilen.
Sett heller på et intermediate feste, så kassa fortsatt bare er opplagret to steder. Alt må være 100% stumt om du skal sette fast tre plasser, hvis du ikke vil ha brytninger i magnesiumhuset.

Kan en løsning der du setter de to bakre stumt, men det fremste mindre stumt(bare som en "støtte") være en løsning?

Jeg nevnte det ikke sist, men om de fire "bakre" er gummi... så bør man ha en form for forankring i lengderetningen... slik at giringen blir presis. Kan ikke se noen grunn til å stresse nesekonen i en stum montering...  sitter ikke kassa med fire stumme fester, da hjelper ikke litt vulket gummi heller Blunker

 Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #16 på: februar 12, 2013, 10:29:17 am »

Fremre støtte har jeg liggende og tenkte å bruke. Unneberg sitt CSP cupstag er for innsveising av fester; finnes ikke bolt-ON løsning her?

Det finnes, men de er det ingen vits å kjøpe da de er totalt feilkonstruert.
Det man kan gjøre er å sveise CSP festeørene på girkasse vuggen, da kan det i hvertfall demonteres. Men uansett må motoren (m eksos/starter) stå i når man tilpasser staget, og da er det likegreit å sveise det fast (ørene).
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4147
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #17 på: februar 12, 2013, 11:07:30 am »

"bolt-on" stag som dette http://www.unneberg-bil.no/product/10394 kan monteres uten å sveise.
En lokal racer bil i farven rød kører med et sådan stag og det fungerer som bare det Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: februar 12, 2013, 11:41:17 am »

Fungerer er et vidt begrep.  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4147
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: februar 13, 2013, 13:26:03 pm »

Fungerer er et vidt begrep.  Glad

Akkurat som "bolt-on"  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: februar 13, 2013, 13:55:09 pm »

Det ene staget fungerer uavhengig av hvor stive materialene er, det andre fungerer bare opp til ett belastningnivå, dvs når toppstaget flexer.

Så det ene funker, og det andre KAN funke... Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #21 på: februar 15, 2013, 23:55:51 pm »

Tror jeg fatter poengene.. Blunker
Er ikke en født gambler og går for påsveisede ører til CSP kitet!!
Takk for alle innslag, øl er å hente på SCC . Se etter Betty Boop cAmpingvogn ( Poletta) og matt grå T-1 -64
Blunker
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!