Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« på: februar 10, 2013, 01:05:21 am » |
|
Jeg har gravd i historien til ovalen min, og i dag snakket jeg med den aller første eieren, som kjøpte den ny i 1954. En fantastisk fyr på over åtti år, som ble så veldig glad for at jeg ringte. Så utrolig artig! Og for en flott fyr. http://www.solveig.no/#post33
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Hoffen
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #1 på: februar 10, 2013, 10:23:14 am » |
|
Tommel opp! 
|
|
|
Loggført
|
66mod boble prosjekt
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #2 på: februar 10, 2013, 11:00:15 am » |
|
To Andebu biler på kort tid frem i lyset. Stilig 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #3 på: februar 10, 2013, 17:13:53 pm » |
|
Så dette har vært Nordstrandsbil? Kult, er derfra..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FrøkenBruland
Medlem
  
Innlegg: 160
Bosted: Askøy
|
 |
« Svar #4 på: februar 10, 2013, 21:53:26 pm » |
|
Artig! =) Vanskelig å spore opp sånt?
|
|
|
Loggført
|
Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #5 på: februar 10, 2013, 22:17:30 pm » |
|
Artig! =) Vanskelig å spore opp sånt?
 Neish, det tok lenger tid på den første bilen jeg tok runden på. Men nå har jeg e-postadresser, rutiner og internettbokmerker klare, så da går det fortere. Og så er det litt avhengig av flaks, selvfølgelig. 
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
-57Oval
Seniormedlem
   
Innlegg: 425
Bosted: Aksdal
|
 |
« Svar #6 på: februar 10, 2013, 23:53:51 pm » |
|
Ganske artig med slik historie, har det på min oval og som ble solgt til herr meieribestyrer i bodø, har orginale søknadspapirer til herrpolitimester jeg og, tøft.
|
|
|
Loggført
|
-57 oval -2011 CC -07 Touran -01 Bora
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #7 på: februar 11, 2013, 08:56:20 am » |
|
Ganske artig med slik historie, har det på min oval og som ble solgt til herr meieribestyrer i bodø, har orginale søknadspapirer til herrpolitimester jeg og, tøft.
Ja, det er jo ikke bare historien om bilen man ser i de papirene, men historien om et Norge som var veldig annerledes enn det vi har i dag. Utrolig spennende! 
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #8 på: februar 11, 2013, 11:48:00 am » |
|
Hei "Bugarella", har lest den SUPERFLOTTE garasjetråden din, sjeldent dette at damene går såpass på restaurering...Respekt... men når en er så skrivekyndig som du, så vises og det høge nivået på kreaviteten din  Min oval er også opprinnelig kommet fra Sandefjord, Første eier i Norge var og Hvalfanger som importerte bilen...bilen min er en 57 mod som vart registrert i Norge f.g. i 1959. - Har samme type registreringspapirer (søknad til; herr politimesteren i (sandefjord) med chassienr/motornr, adresser o.s.v. som du også har til din 54 mod. Tenk deg at Sig/Sv... sikkert kjente første eieren (Øys/Ol...) til min bil også-? å som bodde i Mosserødvn 25. Har fortsatt samme reg nr. Et par tips, siden du ønsket det: -Sveising klarer du fint med lit øvelse på "bikkplatebiter" som settes sammen, eller på prøvebiter på samme tykkelse som skal sveisest sammen...men forutsetter sveisehjelm så du ser sveisesømmen godt. -Ang reimhjulmutter; så har eg lagd meg en liten bøyle med to haker som strekker seg forbi de to motorboltene som sitter under svinghjulet (når motoren er ute) når "hakene" er tilpasset i startkransen, trer eg på to rørstubber på pinneboltene og merker av så eg kan punkte fast rørstubbene på bøyla. Med skive og muttre på her da, kan du trygt løsne både reimhjulmutteren m latmann og svinghjulmutteren (m langt røyr) -Eg bruker og å pakke opp stempla m filler mellom topplokkboltene og stempelsiden når eg skal knakke ut krysspinnen, for å dempe slagene mot rådestangen da. Bruker og gjerne varmepistolen på stemplet ved monteringen att og kjøle ned krysspinnen da. Lykke til videre med alle dine prosjekt. -Følger med. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #9 på: februar 11, 2013, 16:50:35 pm » |
|
Nå har ikke jeg lest hele tråden din, men i korte trekk. Hva gjorde du for å få fatt på tidligere eier? Jeg prøver å få fatt på nåværende eier av min tidligere bil, men kontakt uteblir. Har du noen tips?
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #10 på: februar 11, 2013, 17:43:17 pm » |
|
Hei "Bugarella", har lest den SUPERFLOTTE garasjetråden din, sjeldent dette at damene går såpass på restaurering...Respekt... men når en er så skrivekyndig som du, så vises og det høge nivået på kreaviteten din  Min oval er også opprinnelig kommet fra Sandefjord, Første eier i Norge var og Hvalfanger som importerte bilen...bilen min er en 57 mod som vart registrert i Norge f.g. i 1959. - Har samme type registreringspapirer (søknad til; herr politimesteren i (sandefjord) med chassienr/motornr, adresser o.s.v. som du også har til din 54 mod. Tenk deg at Sig/Sv... sikkert kjente første eieren (Øys/Ol...) til min bil også-? å som bodde i Mosserødvn 25. Har fortsatt samme reg nr. Et par tips, siden du ønsket det: -Sveising klarer du fint med lit øvelse på "bikkplatebiter" som settes sammen, eller på prøvebiter på samme tykkelse som skal sveisest sammen...men forutsetter sveisehjelm så du ser sveisesømmen godt. -Ang reimhjulmutter; så har eg lagd meg en liten bøyle med to haker som strekker seg forbi de to motorboltene som sitter under svinghjulet (når motoren er ute) når "hakene" er tilpasset i startkransen, trer eg på to rørstubber på pinneboltene og merker av så eg kan punkte fast rørstubbene på bøyla. Med skive og muttre på her da, kan du trygt løsne både reimhjulmutteren m latmann og svinghjulmutteren (m langt røyr) -Eg bruker og å pakke opp stempla m filler mellom topplokkboltene og stempelsiden når eg skal knakke ut krysspinnen, for å dempe slagene mot rådestangen da. Bruker og gjerne varmepistolen på stemplet ved monteringen att og kjøle ned krysspinnen da. Lykke til videre med alle dine prosjekt. -Følger med.  Takk for skryt og tusen takk for tips! Jeg skal nok sveise mer etter hvert, og det kan være greit å øve seg ja, tenker jeg.  Etterhvert skal jeg vel prøve å få løsnet reimhjulet igjen også, men jeg må komme over reimhjulangsten først...  Men jeg ser ikke for meg det du snakker om, om festeanretning, uten motoren foran meg. Jeg må lese om igjen en dag jeg er i garasjen.  Kjempeartig historie om bilen din! Jeg regner med hvalfangerne med folkevogn i Vestfold, godt kunne vite om hverandre, ja. Artig at du følger med - Jeg holder dere oppdatert, enten dere vil eller ikke. 
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #11 på: februar 11, 2013, 17:46:37 pm » |
|
Nå har ikke jeg lest hele tråden din, men i korte trekk. Hva gjorde du for å få fatt på tidligere eier? Jeg prøver å få fatt på nåværende eier av min tidligere bil, men kontakt uteblir. Har du noen tips?
Jeg har ikke fortalt om triksene mine noe sted...  I korte trekk har jeg brukt biltilsynet og googlet på Kvasir, samt trålet søkbare sider som har dukket opp ved hjelp av Google. Eller Kvasir. Hvis du vil ha flere tips, kan du sende meg en pm med info om hvor langt du har kommet i prosessen, så skal jeg se om jeg har noe mer konkret å tilføye. 
|
|
« Siste redigering: februar 11, 2013, 17:54:39 pm av Bugarella »
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: februar 12, 2013, 11:54:22 am » |
|
Ellers er et flatjern på 1,5m med to hull uslåelig... veldig lett å lage og stresser ikke blokka.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #14 på: februar 12, 2013, 13:54:07 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: februar 12, 2013, 16:33:50 pm » |
|
Jeg regner med at du får hjelp av en fra Romfolket... på ca 2 meter...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #16 på: februar 12, 2013, 18:45:38 pm » |
|
Ja, vi e itj Alein... 
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #17 på: februar 13, 2013, 09:26:59 am » |
|
Nå har ikke jeg lest hele tråden din, men i korte trekk. Hva gjorde du for å få fatt på tidligere eier? Jeg prøver å få fatt på nåværende eier av min tidligere bil, men kontakt uteblir. Har du noen tips?
Ring biltilsynet, de kan sende listet oversikt over tidligere eiere på reg nr per epost -fra nå og tilbake til begynnelsen av 80-tallet da de fikk disse EDB maskinene.. ergo fra bilens fødselsdato og frem til det må du finne det biltilsynet som har bilens originale vognkort, be dem skanne og sende per epost. Alt dette ordnet jeg for min 75 Jeans på under 20 min. Dette i hånd i kombinasjon med gulesider.no fikk jeg kontakt med samtlige tidligere eiere på noen timer, til og med den aller første som kjøpte den ny i butikk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|