mai 04, 2025, 14:09:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til valg av motor.  (Lest 1772 ganger)
biotex
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted:


Vis profil

« på: februar 17, 2013, 19:02:01 pm »

Hei.
Jeg har en boble stående som er godkjent med motor opp til 136hk.
Sto en wbx i den, men denne er tatt ut pga diverse småfiks.
Begynner nå å tenke om jeg skal fikse opp wbx`en eller om jeg skal få tak i en annen motor med nermere 136hk.
Hadde vært gøy å utnyttet godkjenningen.
Har ikke mye penger å bruke på bilen, så må være rimeligst mulig.
Hvilke valgmuligheter har jeg når det kommer til motor?
Har lest at subarumotorer er et godt alternativ, men hvilken subaru motor er best?
Hva krevest av adapter og eventuelt modifikasjoner?
Det jeg er ute etter er driftsikkerhet og kraft.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 17, 2013, 22:44:27 pm »

"Har ikke mye penger å bruke på bilen, så må være rimeligst mulig" og "Det jeg er ute etter er driftsikkerhet og kraft" ..er normalt sett to faktorar som ikkje har noko til felles Blunker

vist du virkelig ikkje skal ha luftkjølt motor so har du ca alle valgmuligheiter. nesten ingen motor er uprøvd i bobler og du får kjøpt adapter til mykje rart. ivertfall til div japse og usa motorar.
men når da gjeld subaru og adapter til dette so trur eg ikkje er eit alternativ vist du ikkje skal bruka noko serligt med peng. men da kan sikkert andre svara på. har du eit budskjett å legga fram er da enklare å gje tips. forresten er da mykje du kan gjera på wbxen for å skremma den opp, og den har jo alt 112gamp
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 17, 2013, 23:13:38 pm »

Hva feiler det wasserboxeren du har? Hvis bunndelen er bra så hadde jeg banka den inn i bilen og brukt den.

Fornuftigst, billigst og tryggest er wasserboxeren.
Den har du allerede, den er udødelig i boble og har brukbart med effekt som original motor.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
biotex
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: februar 18, 2013, 00:03:03 am »

Wbx`en fjusket en del, lekker vann, så flommet ene forgasseren over og da havnet bensinen i olja, ganske mye faktisk.
Så når jeg startet den opp ene gangen kom det olje (tror jeg, kan være sot og bensin) ut eksosen.
Er det noe test jeg kan utføre for å sjekke om det er tett rundt stemplene?
Før dette kunne jeg høre en svak tikkelyd, ventiler?
Så ser for meg at hvis jeg skal bruke den videre hadde den hatt godt av overhaling.
Hvilke deler må jeg belage med på å bytte og hvor får jeg tak i disse?
Vil det svare seg å overhale fremfor å få tak i en "ny" wbx?
Tenker hvis jeg overhaler så får jeg sett tilstanden inni motor og byttet deler som eventuelt er slitt.
Står 2 dobble weber forgassere på den motoren nå, vil de gi noen effektøkning?
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #4 på: februar 18, 2013, 00:41:40 am »

Her har du en billig Longblokk Blunker
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51669.0.html
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
biotex
Nybegynner
*
Innlegg: 16
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: februar 19, 2013, 20:26:27 pm »

Etter litt tenking tror jeg at jeg går for å overhale motoren jeg har, hvis jeg finner deler til en ok pris.
Hvor får jeg tak i deler billigst?
Hva bør jeg bytte når jeg skal overhale den?
Hva bør jeg se etter av slitasje/feil ved demontering?
Grunnen til at motoren ble tatt ut var knukket eksosbolt.
Har sett den motoren for salg, men den må eventuelt sendes.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: februar 19, 2013, 20:44:56 pm »

slitasje på kam/løftara, alle lager. sjekk for endeslark før opning, og thrusteflata bak mot svinghjulet.
slitasje på sylindara/stempel(ringar)
kjøp deg ein bentley manual so har du alt du treng å veta ang spesifikasjonar og mål og step-by step.

deler får du tak i feks via unneberg-bil.no kamaksel er gjerne billigast frå usa. vwparts.net pakningsett må du ha, har vert tilsalgs her inne via "Der_Butzelmann "
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #7 på: mars 03, 2013, 00:35:10 am »

Jeg stemmer i her med at det i ditt tilfelle er det aller mest fornuftige å fortsette å bruke wbx`n.
Oppimot 136hk oppnår du "lett" med denne motoren, spesielt om du skal kjøre med to doble forgassere istedetfor originalt sprut. Det er skrevet litt om dette temaet før på forumet. Søk litt etter tips.

Finn ut hva du trenger av deler, så kan det godt være jeg kan hjelpe deg med det fra Tyskland om du sliter med tilgangen i Norge. Komplett Tysk pakningsett til wbx har jeg fortsatt noen igjen av, til forøvrig uslåelig pris ( 950,- inkl. frakt ) i forhold til hva dem koster i Norge ( Ca. 4000,- sist jeg sjekka på Mekonomen o.l ).

Send meg en pm for evt bestilling eller spørsmål.
Hvor i landet holder du til forresten?

Mvh
Arild Glad
« Siste redigering: mars 03, 2013, 00:41:41 am av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!