vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« på: februar 17, 2013, 20:31:46 pm » |
|
Heisann
Helt grønn når det gjelder motor. Hva går det ann å gjøre men denne? Skal bytte lager etc. Men kunne tenkt meg litt mere pulver.
Tar imot tips og råd med takk!
Mvh Stian
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #1 på: februar 17, 2013, 20:37:56 pm » |
|
Du kan gjøre alt du vil, det kommer bare ann på hvor mye penger du vil bruke...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #2 på: februar 17, 2013, 20:41:53 pm » |
|
Det skal ikke koste skjorta, vil bare ha en holdbar motor Med litt mere hester enn originalt.
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #3 på: februar 17, 2013, 20:51:22 pm » |
|
1641 sylindersats og en anna kam og enkle 40 kadrongassere og du har en knallfin motor.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #4 på: februar 17, 2013, 21:09:00 pm » |
|
Med en 1641 sats, krever det noe bearbeiding av topper eller blokk?
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: februar 17, 2013, 21:11:46 pm » |
|
1641 sylindersats og en anna kam og enkle 40 kadrongassere og du har en knallfin motor.
Hvis du ikke skal porte toppene, kan du heller velge 1.25:1 vipper istedenfor å bytte kam. Originalkammen har visstnok minst like bra profil i den kombinasjonen som en eller annen spissere trimkam. Skal du ha toppeffekt, må du gjør noe med toppene også. Men hvis vevlagrene er modne for å byttes, er ofte blokka også klar for linjeborring. Sjekk nøye. Edit: 1300 topper krever bearbeiding for å ta imot større sylindre. Hadde vært bedre med 1600 topper. De har vel større ventiler også, tror jeg.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #6 på: februar 17, 2013, 21:16:03 pm » |
|
Motor er egentlig veldig bra, den bare lekker som en sil. Den har gått 97000km. Ingen endeslakk å snakke om. Hva annet burde jeg sjekke? Hvis alt er bra, er det noe vits å bytte Lager i blokka da?
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: februar 17, 2013, 21:27:55 pm » |
|
Hvis alt er bra, er det noe vits å bytte Lager i blokka da?
Nei. Ikke bytt for å bytte, bytt fordi de gamle er dårlige, er min erfaring. Ser alt bra ut, vil det fortsatt være det hvis du bytter olje ofte nok, og ikke kjører motoren for varm. Hver innkjøring av deler er et usikkerhetsmoment... Krever tilgang til riktig måleutstyr, skal nye lager bli bra.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #8 på: februar 18, 2013, 21:07:13 pm » |
|
Hvis jeg skal bytte fra 1300cc til 1600cc sylindre da må jeg Altså maskinene topper eller få tak i 1600 topper. Hva er forskjellen på disse toppene?
Stian
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #9 på: februar 23, 2013, 12:47:35 pm » |
|
Hvem freser opp topper og hva koster dette sånn ca?
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #10 på: februar 23, 2013, 13:14:21 pm » |
|
Vil tro det er lettere å bytte ut til 1600. Mener å huske at de har litt større ventiler.
Selv kjørte jeg 1200 for noen år siden med 2x40mm webere, 1300 DP-topper og effektanlegg. Det gikk faktisk ganske så bra.
Med ny kamaksel vil man få enda mer effekt.
Mulig det kan lønne seg å høre under "deler ønskes kjøpt" for å finne noen som freser topper.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #11 på: mars 29, 2013, 00:02:28 am » |
|
Hei. Da viser det seg at min 1300 er en 1600dp ... Lurt å sjekke selv og ikke ta det andre Sier for gitt!
Hva kan jeg gjøre da? Passer en 1641 sats rett på? Hvor mye er det å hente på å bytte til dette? Skal fortsatt porte topper. Og kanskje andre forgassere.
Mvh Stian
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: mars 29, 2013, 00:17:05 am » |
|
Den lille Økningen i volum gir nok ikke mye "bang for bucks" Ville ikke byttet til 1641 om det originale er i orden. Er sylindrene slitt, lider av skjørtebank og riper kan man jo like godt kjøpe 1641 i stedet for 1600. Men vippestell med høyere utveksling (som kjell roar nevner), forgassere (eks 2 doble 40mm webere), bedre eksos og et godt tenningsanlegg gir mer trøkk for penga enn 1641 sylindre alene. Porting og øking av kompressjon ved å frese ned toppene er også noe man kan gjøre for å få mer trøkk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #13 på: mars 29, 2013, 00:27:20 am » |
|
Takk for svar!
Åssen ser jeg at ev. Sylindrer og stempel er slitt? Ingen riper å snakke om og hone merker er godt synlige.
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: mars 29, 2013, 00:38:18 am » |
|
Riper i lengderetning på stempel og sylinder gir indikasjon på at noe er feil. Man kan også måle klaringen mellom sylinderen og skjørtet. Mener det Står noe om dette i haynesboka om du har det.
Men om det ikke er riper i lengderetning på syl eller på siden av stemplene så er det skjelden feil med settet og det kan brukes på ny.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #15 på: mars 29, 2013, 08:07:28 am » |
|
Flott
Da bruker jeg settet som er, så blir det porting og 1.25:1. vipper. Skal også gå over ventiler. Er det noen andre tiltak som er greit å gjøre?
Mvh Stian
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #16 på: mars 29, 2013, 11:10:49 am » |
|
Du MÅ uansett ha nye stempelfjærer og hone sylindere hvis du først har tatt det fra hverandre. Du får ikke veldig mye effektøkning med å gå fra 1585ccm til 1641ccm, men noen hk er det + litt mer moment. Kjell Aaen bremset en gang i tiden en std. 1585 (1600ccm) motor og gjorde ingen ting ellers med motor enn å sette på 1680ccm sats dvs. ca.100ccm i volumøkning. Mener å huske at den bremset 63hk. Men 88mm (slip-in-satsen) har tynne sylindervegger så ville nok heller ha gått for 87mm 1641-satsen. Er dette en godt brukt motor som trenger nye lager osv. så ville jeg ha vært overrrasket hvis sylindersatsen på denne er like fin. Ny sylindersats + nye lagere er i hvertfall det første jeg ville ha byttet hvis jeg først hadde motor fra hverandre. Husk å merke ventil-løftere i forhold til hvor de satt, hvis ikke bør du også kjøpe disse nye.
Er enig i at vippearmer med større utveksling kan gi ca. like mye som en "mild" kam, men når du først har motor fra hverandre så er jo jobben med å skifte kam uansett ikke noe ekstra jobb og en kam koster ikke noe mindre enn noen brukbare vipper, så jeg tror jeg hadde gått for en Engle W100-kam + nye løftere.
Kjøper du overhalings-sett til originalforgasseren din og får tak i en wassboxer-fordeler med tenningsmodul så blir i tillegg motoren din mer driftsikker.
|
|
« Siste redigering: mars 29, 2013, 11:15:08 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|