Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« på: mars 04, 2013, 22:02:01 pm » |
|
Er der nogen der kan cirka fortelle (helst vise med billede) hvor langt ind jeg skal slipe i en gammel 1200 girkasse for at få plass til 12 volt svinghjul og trykkplate til 200mm klutsj? Er klar over at det ikke er likt hvor mye der skal slipes ned, men dybden vel være samme? Håper at jeg ikke må prøvemontere motor alt for mange gange for at få plass 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: mars 04, 2013, 22:17:06 pm » |
|
Samme dybde bare litt større diameter, så her er det bare å slipe, jeg brukte vinkelsliper og flapdisk. ta løs svinghjulet fra motorn og prøv den i hullet.
Evt så passer tidlig Type3 svinghjul rett inn. De har 6v krans og 200mm clutch.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: mars 04, 2013, 22:39:26 pm » |
|
Henger ikke på akkurat løst på folk de svinghjul Anders, og så er det ikke smidd  ikke at jeg tror det er nødvendigt heller  Jeg har testet med et 12 volt svinhjul men med 180mm klutsj. Jeg kan bare ikke se om jeg skal slipe helt ind til bunden eller hvor langt jeg skal indover...
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: mars 04, 2013, 22:50:35 pm » |
|
kan måle på min her. Skal gå ned i kjelleren nu!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TommyO
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #4 på: mars 05, 2013, 00:25:00 am » |
|
Henger meg på her, har tidligere hatt svinghjul med 180mm clutch. 1300kasse. Skal inn med 1600 motor med 200mm. Må jeg også slipe gearkassen?
|
|
|
Loggført
|
Tommy Olsen -Rattling Pistons- 68 T1
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: mars 05, 2013, 00:48:57 am » |
|
Da må man slipe. Enkleste måten å finne ut om man må slipe er å ta et svinghjul og prøve å dytte det inn i kassa. Skal gå helt fritt inn og ut.
Jens-Ole, nå har jeg fått målt. ca 36-37mm inn i clutch-huset. Kommer et bilde under her:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: mars 05, 2013, 00:50:05 am » |
|
Bilde!  Ripene til venstre rundt 1 cm er merker etter startkransen. Hadde visst ikke slipet godt nok 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: mars 05, 2013, 08:49:39 am » |
|
Suverænt Anders! Da får jeg håbe helsen holder til et par timers garagetid i aften.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
TommyO
Juniormedlem
 
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger
|
 |
« Svar #8 på: mars 05, 2013, 09:23:13 am » |
|
Sliper du med vinkelsliper? Har hørt at det kan være lett antennelig så viktig å blåse vekk sponet så ikke det begynner å brenne...
|
|
|
Loggført
|
Tommy Olsen -Rattling Pistons- 68 T1
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #9 på: mars 05, 2013, 10:08:09 am » |
|
Bruger vinkelsliper med slipeskive og stor forsigtighed, men jeg kan vel afsløre at jeg så lyset søndag eftermiddag i garagen  Det er fint med handsker, gammel garagedress og lidt hår på hænderne (eller mangel på samme)  Sliper du med vinkelsliper? Har hørt at det kan være lett antennelig så viktig å blåse vekk sponet så ikke det begynner å brenne...
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #10 på: mars 05, 2013, 10:20:15 am » |
|
Det er ikke farlig før du treffer noe stål og lager gnister baki der.... 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #11 på: mars 05, 2013, 10:29:51 am » |
|
"jens Ole" jeg også bruker vinkelsliper ja, har ikke vert ute for "brann ennu" men du bør dekke til clutsjlageret og splineakslingen mest fordi denne aluminiumssponen fra slipingen er ikke så lett å blåse ut igjen fra sprekker o.l. og er noe dritt å få inn i maskineriet. Hvor langt inn du sliper, måler du fra anleggsflaten til motoren og fram forbi svinghjulet...vanligvis er dette 37mm + - ved standarmotorer, men kan variere noe dersom motoren er t.eks. linjeboret å shimset opp igjen eller også v uvanlig endeslark. Et tips til er prøv med svinghjulet ferdigmontert, å hvis motoren står fast, må du løse likt de fire hoved muttre å måle igjen hvor mye du må løsne motoren før den går rundt igjen. Da indikeres hvor mye mere du må slipe innover. Når motoren så er ute igjen vil det nok også vises om man trenger å planslipe, det avsettes nemlig noen små merker dersom noe tar i da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #12 på: mars 05, 2013, 10:36:17 am » |
|
Og skulle det fortsatt subbe litt ved første start så blir lyden borte etter hvert... Fant jeg ut 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
|