mai 04, 2025, 17:21:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge type4 motor med 96mm sats.  (Lest 1976 ganger)
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« på: mai 12, 2013, 17:18:03 pm »

Hei.

Jeg har et sett med 96mm syl og stempel liggende. Er dette noe å bruke på min motor med AN-kode, eller evt bygge opp en annen motor jeg har stående (w-kode på denne)??

AN motoren er helt original. Har det noe for seg å bare øke syl volumet i denne, eller bør jeg heller bygge opp den andre med kam, veiv, svinghjul, nye gassere osv?

Hva vil de forskjellige alternativene  utgjøre?

Mange spørsmål her, men sikkert noen her som har erfaring Glad

Takk for svar!

H
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 12, 2013, 18:06:24 pm »

Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: mai 12, 2013, 18:07:42 pm »

Er bolt-on på AN motoren, mens på W må topper freses ut.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 12, 2013, 18:08:52 pm »

Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
W-90mm
AN-93mm
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #4 på: mai 12, 2013, 18:16:57 pm »

Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
W-90mm
AN-93mm

Hva betyr dette oppsettet i praksis på AN motoren? Tenker da på effektøkning , dreiemoment og sylindervolum.
« Siste redigering: mai 12, 2013, 18:23:38 pm av Hawken » Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 12, 2013, 18:30:14 pm »

Ja stemmer W er jo en 1700 det :-P
Jeg hadde spart sylindersettet til AN blokka, kostet på litt porting, kamaksel og gassere.

Bygger en sånn AN motor selv nå. Har nettop satt den inn i bilen for prøvemontering og tilpassing av andre deler.
Her er det original veiv og råder men 96mm sylindersett (96x66mm, 1910cc)

Dette er en fin side med info om Type4:
 http://www.tunacan.net/t4/reference/
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #6 på: mai 12, 2013, 19:55:49 pm »

Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
W-90mm
AN-93mm

Hva betyr dette oppsettet i praksis på AN motoren? Tenker da på effektøkning , dreiemoment og sylindervolum.

i praksis vil du få ørlite mere bunndrag eller dreiemoment, du merker nok ikke mye til de ekstra kubikkene men hvis det er nye settet er nytt å tight med friske stempelringer får du jo sikkert litt mere futt i motoren. Merker nok mere til det enn kubikk økningen.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #7 på: mai 13, 2013, 13:17:04 pm »

Ikke akkurat om cylindersett - men T-4 original kam. Skal du først gjøre noe med motoren må du nesten ta kammen også
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=138021
"NEVER use a STOCK cam! They were designed to give NOX numbers, NOT give
performance or drivability."

Og så er eksos porten på Type 4 trang i forhold til innsug porten...
Tråd med bilder av gjennomskåret topp, står også forklart hvor du skal porte, og hvor du absolutt ikke skal porte
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=71523
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 13, 2013, 16:54:58 pm »

Den tråden med opphøgde topper var jaggu kjekk Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #9 på: mai 13, 2013, 17:36:04 pm »

Den tråden med opphøgde topper var jaggu kjekk Gliser

Les og lær, må vel porte litt sjøl om det skal bli turbo.... ;o)?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 13, 2013, 18:03:25 pm »

Gliser Bra plan det !
Må porte
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #11 på: mai 13, 2013, 19:40:08 pm »

Her er mer bilder.. 914 topper :-)
http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=72300&p=1131603#p1131603

Og mer forklaring ang utforming av port og ventil størrelse, Dessverre ikke bilde av modifisert eksos port, Han vil vel selge toppene sine :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!