Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« på: mai 12, 2013, 17:18:03 pm » |
|
Hei. Jeg har et sett med 96mm syl og stempel liggende. Er dette noe å bruke på min motor med AN-kode, eller evt bygge opp en annen motor jeg har stående (w-kode på denne)?? AN motoren er helt original. Har det noe for seg å bare øke syl volumet i denne, eller bør jeg heller bygge opp den andre med kam, veiv, svinghjul, nye gassere osv? Hva vil de forskjellige alternativene utgjøre? Mange spørsmål her, men sikkert noen her som har erfaring  Takk for svar! H
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: mai 12, 2013, 18:06:24 pm » |
|
Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: mai 12, 2013, 18:07:42 pm » |
|
Er bolt-on på AN motoren, mens på W må topper freses ut.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #3 på: mai 12, 2013, 18:08:52 pm » |
|
Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
W-90mm AN-93mm
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Hawken
Seniormedlem
   
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad
74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++
|
 |
« Svar #4 på: mai 12, 2013, 18:16:57 pm » |
|
Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
W-90mm AN-93mm Hva betyr dette oppsettet i praksis på AN motoren? Tenker da på effektøkning , dreiemoment og sylindervolum.
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2013, 18:23:38 pm av Hawken »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: mai 12, 2013, 18:30:14 pm » |
|
Ja stemmer W er jo en 1700 det :-P Jeg hadde spart sylindersettet til AN blokka, kostet på litt porting, kamaksel og gassere. Bygger en sånn AN motor selv nå. Har nettop satt den inn i bilen for prøvemontering og tilpassing av andre deler. Her er det original veiv og råder men 96mm sylindersett (96x66mm, 1910cc) Dette er en fin side med info om Type4: http://www.tunacan.net/t4/reference/
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #6 på: mai 12, 2013, 19:55:49 pm » |
|
Du vil ikke tjene stort på å gå opp 2mm på borret. Det er med det andre du nevner at effekten virkelig kan økes.
W-90mm AN-93mm Hva betyr dette oppsettet i praksis på AN motoren? Tenker da på effektøkning , dreiemoment og sylindervolum. i praksis vil du få ørlite mere bunndrag eller dreiemoment, du merker nok ikke mye til de ekstra kubikkene men hvis det er nye settet er nytt å tight med friske stempelringer får du jo sikkert litt mere futt i motoren. Merker nok mere til det enn kubikk økningen.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #7 på: mai 13, 2013, 13:17:04 pm » |
|
Ikke akkurat om cylindersett - men T-4 original kam. Skal du først gjøre noe med motoren må du nesten ta kammen også http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=138021"NEVER use a STOCK cam! They were designed to give NOX numbers, NOT give performance or drivability." Og så er eksos porten på Type 4 trang i forhold til innsug porten... Tråd med bilder av gjennomskåret topp, står også forklart hvor du skal porte, og hvor du absolutt ikke skal porte http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=71523
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: mai 13, 2013, 16:54:58 pm » |
|
Den tråden med opphøgde topper var jaggu kjekk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #9 på: mai 13, 2013, 17:36:04 pm » |
|
Den tråden med opphøgde topper var jaggu kjekk Les og lær, må vel porte litt sjøl om det skal bli turbo.... ;o)?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #10 på: mai 13, 2013, 18:03:25 pm » |
|
 Bra plan det ! Må porte
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #11 på: mai 13, 2013, 19:40:08 pm » |
|
Her er mer bilder.. 914 topper :-) http://shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=72300&p=1131603#p1131603Og mer forklaring ang utforming av port og ventil størrelse, Dessverre ikke bilde av modifisert eksos port, Han vil vel selge toppene sine :-)
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
|