VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« på: juni 12, 2008, 18:00:19 pm » |
|
HJELP!!  Har en VW 181, som har reduksjonsbokser på bakakslingen. Disse har fått en lekkasje. Har prøvd nå 2 ganger å bytte pakningssett. Boksen på venstre side fortsetter likevel å lekke.  Har gjort jobben etter boken, og alle pakninger er på rett plass, papirpakningene har også fått sin dose med sement....  Noen tips/ råd??  Takk for hjelpen!!
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1 på: juni 14, 2008, 22:29:34 pm » |
|
Du nevner ikke hvor de lekker? Gjør den helt ren og tørr slik at du kan finne ut hvor oljen kommer i fra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: juni 15, 2008, 21:10:28 pm » |
|
Ok, prøver det! Har tilgang på verksted tirsdag, så får vi se....  Takk foreløpig!
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #3 på: juni 15, 2008, 21:24:33 pm » |
|
Sjekk at pakningshusene er rette. Dette ser du ved å legge de på en glassplate
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: juni 15, 2008, 22:27:36 pm » |
|
Det kan være lurt å kjøre en tur etter rengjøring, dette på grunn av at vibrasjon og varme vil sette fortgang i prosessen.
Siste utveig, huset er støpt vil jeg tro.(Om huset demonteres, taes ut. Sprekker i støpen finner en effektivt ved å fylle huset eller deler av det med diesel. Diesel har penetrerende effekt og trekker ut og gjennom de minste sprekker. Det er et gammelt triks for å finne sprekker i støpte motorblokker etc. Nb.Fyller du opp husene påmontert så kommer det diesel i gearkassa, ikke gjør det.)
Jeg bruker godt med permateks tetningsmasse på pakning og hus men også på oljepluggen. Permateks tørker ikke men tetter. Det er ikke alle typer tetningsmasse som er brukbar her. Lykke til i alle fall.
|
|
« Siste redigering: juni 15, 2008, 22:58:28 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: juni 20, 2008, 20:08:26 pm » |
|
Takker for alle tipsene! Ser ut som om vi har funnet synderen...Simmerringen i huset hadde vridd seg, så enda et pakningssett må til.  Noen timer i garasjen imorgen bør avhjelpe. Har sjekket for revner og at alle flater er plane. Alt ok! 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: juni 20, 2008, 20:11:21 pm » |
|
Et triks er å sette den siste spaceren inn i simringen, og så hele sulamitten inn på akslingen. Da er det lettere å unngå at simringen krøller seg ved montering.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: juni 25, 2008, 00:42:48 am » |
|
Ikke lett i utgangspunktet, når du sier jobben er gjort etter boken og alle pakninger er på rett plass. I alle fall er det vel sluttresultatet som teller.
|
|
« Siste redigering: juni 25, 2008, 15:57:33 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #8 på: juni 25, 2008, 11:27:18 am » |
|
Må nesten komma med eit "newbie" spørsmål: Kva i all verden er reduksjonsboksar?? Har høyrd ordet før, me hadde jo vert kjekt å vist kva det var og 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #9 på: juni 25, 2008, 16:03:24 pm » |
|
Dette er reduksjonsboks til VW veteranbil.
|
|
« Siste redigering: juni 25, 2008, 16:25:38 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: juni 25, 2008, 17:04:43 pm » |
|
Kva er det den gjer då??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: august 24, 2008, 21:13:46 pm » |
|
Kva er det den gjer då??
Reduksjonsboksen reduserer omdreiningene ut på hjulet, i mitt tilfelle for å bedre fremkommeligheten i terreng. Transporteren har samme systemet. Boksene "snur" også omdreiningene på akslingene, slik at dersom boksene fjernes, vil jeg ha 1 gir forover og 4 bakover. Ellers så kan jeg nevne at boksene nå er tette!!!
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
|