burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal
Savner Folkevogn klubben Østfold
|
 |
« på: juni 04, 2013, 20:31:21 pm » |
|
har tittet litt på denne typen luftkjølt og har følgende spørsmål. hvorfor sitter girkassa og motoren feil vei ? blir det brukt vanlig girkasse og hvilken ccm2 har disse motorene. og blir giringen riktig når det sitter feil vei ?
|
|
|
Loggført
|
T-1 1959
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #1 på: juni 04, 2013, 20:37:35 pm » |
|
Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #2 på: juni 04, 2013, 21:17:22 pm » |
|
1300cc var vel vanlig mener jeg. Singelport med 2 enkle solex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal
Savner Folkevogn klubben Østfold
|
 |
« Svar #4 på: juni 04, 2013, 22:22:54 pm » |
|
har lest noe av det som er på nettet, men er ikke så stødig i engelsk. men har fått med meg at det er for å ha midtstilt motor. har 914 motor og gir feil vei også? moro å lure litt.
|
|
|
Loggført
|
T-1 1959
|
|
|
Ole Andreas
Juniormedlem
 
Innlegg: 60
Bosted: Ski
|
 |
« Svar #5 på: juni 04, 2013, 22:45:18 pm » |
|
Hepp! Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!
En Formel V vil nok aldri få tilgang til banen på HMR grunnet regler... SCC kanskje, er ikke sikker. Men historisk racing derimot, ja, det satser vi på. Kanskje ikke i år da det har dukket opp andre utfordringer etter HMR 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: juni 04, 2013, 22:55:17 pm » |
|
de eldste f-v ene hadde 1200 motor, mens de nyere hadde mer moderne, ettersom dobbeltport etc kom på markedet. Man brukte std girkasse med diffen snudd, altså satt i fra andre siden, så får man 4 gir forover uten å snu rotasjonsretningen i motoren. Giret funker som på en vanlig bil, i H-mønster, men det var et langt stag som gikk under/rundt motor og girkasse og helt bak til nesekonen som nå ble bakerste punkt på bilen. Med litt geometri og enkel mekanikk, kan man lagre opp dette systemet slik at girposisjonene blir som i en vanlig VW. Trikset er at i en vanlig bil er girspaket lagret opp i et punkt over overføringen til staget, mens på f-v ble spaken lagret opp under punktet hvor staget er festet dermed speilvender man girbevegelsen 2 ganger sammenliknet med std.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #7 på: juni 04, 2013, 23:27:04 pm » |
|
har lest noe av det som er på nettet, men er ikke så stødig i engelsk. men har fått med meg at det er for å ha midtstilt motor. har 914 motor og gir feil vei også? moro å lure litt. Ja, i 914 står motor midtstilt med girkassa bakerst i bilen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JanneT2
Seniormedlem
   
Innlegg: 360
Bosted: Sørum
|
 |
« Svar #8 på: juni 05, 2013, 00:19:54 am » |
|
Töffe racing bilar, såg en som stog på ett lager i Trøgstad för en stund sen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #9 på: juni 07, 2013, 13:56:16 pm » |
|
Hepp! Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!
En Formel V vil nok aldri få tilgang til banen på HMR grunnet regler... SCC kanskje, er ikke sikker. Men historisk racing derimot, ja, det satser vi på. Kanskje ikke i år da det har dukket opp andre utfordringer etter HMR  Dagslisens på SCC funker fint det. Men så kjedelig å bare kjøre rett frem a
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #10 på: juni 07, 2013, 14:06:22 pm » |
|
Hepp! Blir akkurat som i en 914. Er vel bare noe inni gearkassa som er snudd. Hadde vært gøy å hatt på HMR!
En Formel V vil nok aldri få tilgang til banen på HMR grunnet regler... SCC kanskje, er ikke sikker. Men historisk racing derimot, ja, det satser vi på. Kanskje ikke i år da det har dukket opp andre utfordringer etter HMR  Dagslisens på SCC funker fint det. Men så kjedelig å bare kjøre rett frem a Godkjent bil på skilter, så nei, en FV kommer nok ikke ut på stripa..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|