anderssomme
Nybegynner

Innlegg: 27
Bosted:
|
 |
« på: juni 08, 2013, 00:02:02 am » |
|
Jeg er da ny på vw norge og eiger av 2 bobler, 1 1959 mod og 1 1964,
Jeg skal ta service på min 1964 mod med 1200 motor, hvor mye olje skal denne ha, hvilken type olje, hvor finner jeg oljefilter,
Ser at hotshop selger små og store filter, hvilket skal jeg ha ? er det bare til og stramme lagrene på hjulene?
takk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #1 på: juni 08, 2013, 07:57:14 am » |
|
Hei og velkommen på forumet.
Motoren trenger 2,5liter olje. Viss den ikke er overhalt, har den nok hatt mineralsk olje hele livet og vil trives best med det. Instruksjonsboken anbefaler SAE 10 om vinteren og SAE30 om sommeren, men det var i den tiden da det kun var et tall på hver olje. Så litt etter om bilen brukes om sommer og vinter kan du velge det meste mellom SAE 10/30W og SAE20/50W. Akkurat dette er det store diskusjoner om her på forumet, så bare å søke. Fileret sitter rett innforbi det runde lokket midt under motoren, og er ikke et vanlig filter. Er mer en sil som kan vaskes og brukes om igjen. Pakningene på lokket/silen bør byttes. Fant en liten guide her også:http://www.follovwklubb.no/teknisk/index.php?subaction=showfull&id=1305147752&archive=&start_from=&ucat=3&
Hjullager fremme er justerbare. Kan strammes slik at skiven innforbi muttrene kan beveges litt ved hjelp av en skrutrekker. Skal også så vidt kunne kjenne en antydning til slakk når det er greit. Blir de for stramme, ødelegges lagrene fort.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
anderssomme
Nybegynner

Innlegg: 27
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: juni 08, 2013, 11:57:44 am » |
|
Hei Igjen! Takk for hjelpen! Denne boblen skal bli brukt daglig til jobb. og kjørt over 2-4 mil om dagen  Vet noe forbruket på en så gammel motor ? hørt at det fort ligger ner 0,7-1literen .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: juni 08, 2013, 12:57:55 pm » |
|
Gamle folkevogner alt etter hvor god stand de er, hvor godt de er justert, hvor godt de er servet og hvordan de blir kjørt så ligger de mellom 0,5-1l på mila.
Bremsevæske er også lurt å skifte. Anbefaler å skifte bremsevæske hvert 2. år. Her er det MANGE som slurver.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: juni 08, 2013, 13:05:48 pm » |
|
Riktig justert, med alt av forvarming på plass, og med 98 oktan på tanken pleier min 1300 å bruke 0,65 liter på mila på langkjøring.
Oljefilter finnes ikke på Bobla. Derimot finnes det som nevnt en oljesil, som skal renses ved hvert oljeskift. Byttes normalt ikke.
Sjekk også olja på luftfilteret - den bør byttes innimellom, den også. Ventiler bør også justeres, og forakselen bør også smøres.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #5 på: juni 08, 2013, 13:10:52 pm » |
|
ideelt sett: Hver 5000km er det smøreservice. Da skal alt med nipler smøres og oljer skiftes. Giroljen går vel noe lengre. Hvis du får for deg å bytte den så kan du gjerne fylle en litt dyr fullsyntet GL4 75w90 (castrol e.l.) Så går det ca 60.000km til neste gang det er behov for oljeskift der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anderssomme
Nybegynner

Innlegg: 27
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: juni 08, 2013, 17:38:25 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #7 på: juni 08, 2013, 19:24:01 pm » |
|
95 oktan holder lenge da du har lav kompresjon, men biler eldre enn 19xx bør ha blyerstatning.
På dine som er mye eldre enn 67 så bør du bruke dette.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: juni 08, 2013, 19:28:13 pm » |
|
Blyerstatning har aldri vært en nødvendighet på luftkjølt vw. Men 95 har gjerne tilsatt bioetanol og kan tørke ut o-ringer og slanger. 98 har ikke denne tilsetningen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: juni 08, 2013, 23:50:51 pm » |
|
ideelt sett: Hver 5000km er det smøreservice. Da skal alt med nipler smøres og oljer skiftes. Giroljen går vel noe lengre. Hvis du får for deg å bytte den så kan du gjerne fylle en litt dyr fullsyntet GL4 75w90 (castrol e.l.) Så går det ca 60.000km til neste gang det er behov for oljeskift der.
Motoroljeskift er egentlig hver 2500km... Jeg kjører max 4000 hvis det er mye langkjøring. Husk at det ikke er noe oljefilter, og all skit blir til slipepasta i olja.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: juni 09, 2013, 03:07:24 am » |
|
Instruksjonsboka til Bobla mi anbefaler nå oljeskift hver 5000 km, og det var sent på 60-tallet, med datidens oljer. Hver 2500 km er i overkant ofte, spør du meg. Eneste driftsforhold som kan tilsi oljeskift hver 2500 km, er om man kjører mye (korte turer) i beinkulde, typen minus 20 og deromkring.
|
|
« Siste redigering: juni 09, 2013, 10:49:39 am av Pan »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: juni 09, 2013, 07:50:37 am » |
|
64-modellen skal skiftes seinest hver 5000km, ifølge boka. På 50-tallet blei det byttet hver 2500/3000 km. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
anderssomme
Nybegynner

Innlegg: 27
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: juni 13, 2013, 12:08:05 pm » |
|
Har fått tak i SAE20 castrol olje, dette må nok være en god olje til og ha på bobla?
Snart får bobla også nye bremser, tromler og sylindere fremme og bak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #13 på: juni 13, 2013, 12:25:58 pm » |
|
Har fått tak i SAE20 castrol olje, dette må nok være en god olje til og ha på bobla?
Jeg hadde ikke putta på rein 20W olje på min boble, verden har gått videre siden 50-tallet... Men det var olja som blei anbefalt ved temperatur mellom 0- 30 grader på 50-tallet. Til sommerbruk veit jeg at enkelte bruker rein 30W olje (var anbefalt til sommerbruk, dvs over 30 grader på 50-tallet), jeg bruker 10W40 delsyntetisk på min motor fra 57. Har også brukt samme i mineral. 20W50 mineral har jeg også prøvd. men har hørt at du kan få for høyt oljetrykk med den tjukkere olja.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|