BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« på: juni 12, 2013, 08:15:46 am » |
|
Jeg har en Ghia med en fin VDO turteller som går til hele 10000 rpm. Har lenge vært undrende til hvilken bil disse var produsert for. Tankene har vært 911 RSR, 914/6 osv.
Jeg finner ingen andre forslag enn disse på nett, men siden det er stanset inn 4 zyl / 4 tkt blir det dumt å fortsette å tro på 6 sylindrede motoriserte utgaver.
Delenummer fikk jeg ikke lest av på grunn av mørket og kameraet mitt klarte ikke å gi tydelige nok bilder til å tyde nummeret.
Turtelleren er datert 7/65
Noen forslag til modeller med et sinnsykt turtall?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #1 på: juni 12, 2013, 09:59:46 am » |
|
1973 factory porsche 911 RSR har lik turteller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2 på: juni 12, 2013, 10:15:13 am » |
|
Men den er vel seks sylindret?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3 på: juni 12, 2013, 10:18:28 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: juni 12, 2013, 10:19:57 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #5 på: juni 12, 2013, 10:43:21 am » |
|
Som jeg skrev i første post så bør jeg se etter andre modeller enn de med 6 sylindere. Den jeg har er også datert til en era da Porsche hadde de grønne instrumentene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: juni 12, 2013, 10:49:08 am » |
|
Som jeg skrev i første post så bør jeg se etter andre modeller enn de med 6 sylindere. Den jeg har er også datert til en era da Porsche hadde de grønne instrumentene.
Ingen form for nummer på baksiden eller utsiden av ringen? VDO er vel ett tysk selskap? Men siden det både står UPM og RPM så kan det vel bety at det var til en bil levert i Tyskland? Siden UPM er en gammel tysk måte å skrive RPM på? Hvilke 60-tall firrere kunne man dra til nærmere 10.000?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #7 på: juni 12, 2013, 10:53:31 am » |
|
Jeg klarer ikke å tyde nummeret da kameraet mitt tok for dårlige bilder og det var bekmørkt i bingen. Det står noe alla dette: 9?1 793 308 00 ??1 903 309 00  793 302 00
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: juni 12, 2013, 10:55:01 am » |
|
Regner med du har spurt han som bygget bilen? Kan jo være en 914 teller med plate fra en rsr?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: juni 12, 2013, 11:21:46 am » |
|
Regner med du har spurt han som bygget bilen? Kan jo være en 914 teller med plate fra en rsr?
De bygde ikke 914 i 65. Da var det evt 912.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #10 på: juni 12, 2013, 11:40:58 am » |
|
Spennende.... Mercedes eller BMW eller Audi ?
Det var vel ingen Quattro-verstinger da.... Hva hadde M1 BMWene....seksere?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #11 på: juni 12, 2013, 11:48:50 am » |
|
Regner med du har spurt han som bygget bilen? Kan jo være en 914 teller med plate fra en rsr?
De bygde ikke 914 i 65. Da var det evt 912. Det har du nok rett i, leste ikke datoen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: juni 12, 2013, 11:56:03 am » |
|
Regner med du har spurt han som bygget bilen? Kan jo være en 914 teller med plate fra en rsr?
De bygde ikke 914 i 65. Da var det evt 912. 912 til 10.000 rpm?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #13 på: juni 12, 2013, 12:21:09 pm » |
|
Jeg spurte tidligere eier, men han var mer opptatt av å forklare at han var med i DKP på den tiden. Turtelleren som jeg lurte på var ikke så viktig. Hello, I'm real excited to see one of my cars is still around. I was a member of DKPII at the time i sold it. I didn't want to sell it at the time but i had my car at the bug in 15 car show and this guy kept on bugging me if i wanted to sell it and i told it wasn't for sale. But after many attempts he ask me if i was to sell it what would i want for it. I gave him a price and he said let me think about it and sure enough the next day at work (AUTO HAUS) this guy shows up in a Porsche and said he would buy it that price. I couldn't believe it. So i sold it to him i asked him why he wanted my car so much he like the red paint job and the empi 8 spokes. But before i had my ghia i had a 67 bug Cal look that was featured in hot vws magazine it had 1700 with 48 Weber's and a close ratio gear box it was a fun car to drive. I sold it without the motor and i put that motor in the ghia. My first vw club was called "keep on buggin so cal" at first and then after a couple of years i was asked to join DER VOLKS BRUCKENFBAU VW CLUB (DVB) in orange county,ca. I started building my ghia and a friend of mine roger grago told he was starting up DKPII and wanted to know if would interested in joining knowing the history of dkp i said it would be a honor. I was only a member for about a year when i sold it. The car in pictures look the same except for some changes it had 48 Weber's when i sold it. I can't tell in the pictures but i had amber tail lites on witch at that time were hard to get in the states. The seats were redone other than that it looks the same. i was told a couple a years ago that my ghia was in Europe and sure enough it is. Thanks Marc (Marty)Souter Og nå har han ikke svart på et par år  Skal sjekke nummeret skikkelig neste gang i bingen. Det kan selvfølgelig være at det er en mix-turteller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
raaen
Supermedlem
    
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
 |
« Svar #14 på: juni 12, 2013, 12:27:13 pm » |
|
Tipper det bare en ettermarkeds teller som går til 10000. Det var jo noen biler som blei trimmet å gikk til 10000 rpm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #15 på: juni 12, 2013, 12:46:54 pm » |
|
Tipper det bare en ettermarkeds teller som går til 10000. Det var jo noen biler som blei trimmet å gikk til 10000 rpm.
Det kan godt være, men den er allikevel datert 1965
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #16 på: juni 12, 2013, 13:02:36 pm » |
|
Kan godt være en ettermarkedsturteller som det nevnes her ja, eller en ombygd en. De numrene du har er litt merkelige. Hvilket nummer står det over 5 tallet på turtelleren på fronten? 
|
|
« Siste redigering: juni 12, 2013, 13:12:52 pm av Soddli »
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #17 på: juni 12, 2013, 13:26:33 pm » |
|
Mine nummer er merkelige fordi de er umulig å lese på bildet og skal sjekkes bedre neste gang, men det kan være:
-901 (stor mulighet for at det står) -793 (ganske sikker på at det står) -302 (ganske stor mulighet) -06 (stor mulighet) tippet selv 00
Var ettermarkedsturtellerne datert?
|
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #18 på: juni 12, 2013, 13:40:26 pm » |
|
Ok:-)
Det er ingen tvil om at det er en 10.000RPM Porsche turteller. Så ikke ettermarkedsturteller nei.
Det rare er at det står 7/65 på den. Så mitt tips så langt er at det er et 65 912 hus med 4 syl motstand og 10.000 skive. Men straks du har eksakt delenummer der vet jeg hva fronten kommer ifra i alle fall.
Den er helt lik 901.741.302.06 Og da snakker vi gull....911R turteller det
|
|
« Siste redigering: juni 12, 2013, 13:46:24 pm av Soddli »
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #19 på: juni 12, 2013, 16:05:10 pm » |
|
Den skulle jeg hatt i min Opel Vectra😃
Ingen tvil som Thomas guru skriver. Sjelden vare:)
Mvh Marius
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #20 på: juni 12, 2013, 16:40:11 pm » |
|
kan jo være 914/6 GT også da 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: juni 12, 2013, 16:49:43 pm » |
|
Ja, må være en 914/6/4 GT i så fall. Får satse på at urskriven er skjelden da...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #22 på: juni 12, 2013, 17:22:41 pm » |
|
Ja samme turteller/delenummer på 914/6 GT turteller også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #23 på: juni 13, 2013, 13:08:06 pm » |
|
Da har jeg vært ens ærend i bingen for å lese av dette nummeret. Det står faktisk 901 741 302 06.
Da gjenstår det å forstå seg på hvor mye som gjenstår av 911R turtelleren. Går det an å forandre en 912 til å fungere riktig til 10000? Eller motsatt, går det an å forandre en 6er til 4 og hvorfor er det brukt et 912 hus?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #24 på: juni 13, 2013, 13:25:18 pm » |
|
Fantastisk Vegard!
Ettersom det står det nummeret i front er det jo ekte vare vi snakker om her....sjeldne saker!!! Må nesten være en 7/65 912 tacho med 911R Front da kanskje? Kan se på den på SCC hvis du skal ha med bilen....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #25 på: juni 13, 2013, 14:01:50 pm » |
|
Da har jeg vært ens ærend i bingen for å lese av dette nummeret. Det står faktisk 901 741 302 06.
Da gjenstår det å forstå seg på hvor mye som gjenstår av 911R turtelleren. Går det an å forandre en 912 til å fungere riktig til 10000? Eller motsatt, går det an å forandre en 6er til 4 og hvorfor er det brukt et 912 hus?
Begge deler går fint å få til. Hør med Kobus, han har flere av dem. Mye replica der ute visstnok. 912 hus ble sikkert brukt for at man fikk tak i et billig? Husene er vel like som 6syl?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #26 på: juni 13, 2013, 14:28:09 pm » |
|
Fantastisk Vegard!
Ettersom det står det nummeret i front er det jo ekte vare vi snakker om her....sjeldne saker!!! Må nesten være en 7/65 912 tacho med 911R Front da kanskje? Kan se på den på SCC hvis du skal ha med bilen....
Jeg skal faktisk ha den med i år. Har etterhvert planer om å selge. Står jo bare på bukker i bingen. Kommer nok en annonse snart.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|