Akkurat når det gjelder 411 / 412 så går det å forsvare å sette inn sekser kontra en trimmet firer, men en må belage seg på at det er en del jobb, men ikke værre en overkommlig...

En brukbar sekser må en betale rundt 35 lapper og oppover. Joda jeg vet du sikkert kan få en utslitt 2,2 liter til 10-15 tusen, men å overhale disse motorene er IKKE GRATIS!!! Et sylinder/stempel-sats koster rundt 30 lapper uansett størrelse og en type1 eller type 4 motor er planke-kjøring å sette sammen i forhold til en sekser..

Så her gjelder det å kjøpe en motor som er garantert i god stand. Styr unna 2,2 liter 2,4 liter og 2,7 liter... 2,0 er bra og neste som er bra er 3,0 liter. Eneste problem med 3,0 er hydrauliske strammere, men det er ofte ettermontert. 3,2 literen er så godt som skuddsikker og har en holdbarhet/driftsikkerhet som overgår MANGE vanlige bilmotorer. 3,6 er oxo veldig bra, men har av og til problem med blowby i toppene..(de tidlige modellene har oxo problem med synkroniseringsreim for fordelere)
Men det er mye som må gjøres i en 411 for at denne skal surre baki der som feks : oljetank,(helst porsche-kasse),bakre motorfeste-bru,elektronikk,bensinpumper,instrumenter,tank,oljekjøler,returslanger for innsprut + div etter hvilken motor osv.. På stasjonsvogna så må gulvet bygges opp i tillegg, dette slipper en på Coupe´en..
Selvsagt er det greit og trimme type 4 motoren da den allerede sitter i bilen, men det er ikke gratis det heller hvis du skal ha samme effekt og ikke minst moment som i en sekser. En 3,0 liter eller 3,2 liter har en driftsikkerhet som overgår en trimmet T4 motor med glans.. Ganske brukbare er dem angående forbruk oxo.. spesiellt 3,2 literen som en faktisk kan kjøre på rundt 0,8/mila (i en 911 i hvertfall)