mai 04, 2025, 17:57:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny på forumet-Oljefilter og ekstern kjøler 1915  (Lest 1553 ganger)
GrøttingOlje
Nybegynner
*

Vis profil

« på: juni 29, 2013, 23:43:53 pm »

Hei!
Ny på forumet og akkurat kjøpt meg ferdig oppuset boble med nybygd motor.
Org.1600 med 1915 sats,2 doble dellortor og en eller annen trimkam(Tror det er et el anna Engle)
Det jeg lurer på er følgende:
Jeg vil montere et skikkelig oljefilter- Hva er å anbefale?
Jeg vil montere ekstern oljekjøler- Hva er å anbefale?
Det jeg er ute etter er et så enkelt som mulig oppsett-uten å demontere motor ut av bil,eller å begynne å borre i blokka eller den slags. Er dette mulig å få til?

Håper på kreative svar Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 30, 2013, 01:03:26 am »

Hotshop (folkevogn.no) leverer et sett fra empi, komplett med alt du trenger av slanger, slangeklemmer, filterholder, oljekjøler osv bortsett fra filter.
Filter skaffer du lett hos mekonomen, delnr: 15-OC264 (forøvrig samme filter som sitter på nyere vw-bensinmodeller som Golf 3 og 4 1.6l)
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #2 på: juni 30, 2013, 01:09:46 am »

vist du trenger ekstern oljekjølar på ein ellers "vanlig" 1915 er da noko gale med kjølinga di.(er alle pakningar der, er alle blekk der, har du motorluka på gløtt om du ikkje har luftegriller i luka?) men oljefilter er lurt å montera. unneberg og alle andre selger filterholdar + oljepumpelokk med nipplar. so henger du holdaren i ein brakett ved støtfangarfestet og slangar imellom. best med retur direkte i blokka men ikkje spøk å få til mtp at du sikkert ikkje vil demontera motoren no(du må nappa ut ein plugg,bora og gjenga)
alternativt ein sånn bolt on dings rett på oljepumpa, men dei kjem somregel veldig nerme eksosen.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1300Jone
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #3 på: juni 30, 2013, 01:36:58 am »

Såsant du har ei original/umodifisert blokk, så skal du ikke ha 30mm oljepumpe med oljefilter, slik som dette: http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8353-oljepumpe-m-filter-70 da får du en vanvittig oljetemp, pga at olja aldri kommer til kjøleren for trykket blir for høyt for oljekontroll ventilene inni blokka + at eksosen koker olja.

Det er det problemet jeg har på min motor, etter å ha fått det tipset av en som "hadde peiling", så vi er nok på jakt etter samme løsning...

Venter i spenning på en smart løsning Gliser

Jone
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #4 på: juni 30, 2013, 01:44:19 am »

ta ein kikk her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
GrøttingOlje
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #5 på: juni 30, 2013, 23:20:26 pm »

Hmm. Ser ut til at det er fordeler og ulemper med det meste :-D
Best å la det være som det er og heller skifte olje ofte;)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!