Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« på: juli 04, 2013, 20:15:09 pm » |
|
Hei, Siden jeg bygger en temmelig original bil, så trenger jeg også originale dekk. Så hva ble levert på en -73 1300? Merke, dimensjon og mønster! Hvem leverer til god pris? Og jeg har vært og pratet med pulverlakker'n på Råholt. Og han tar gjerne felgene. Men er det smart? Har hørt at det ruster mer?! Hva er deres erfaringer?
Mvh, simen
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #1 på: juli 04, 2013, 23:58:25 pm » |
|
På denne tipper jeg det var 155x15 som originaldekk.
Pulverlakk eller andre lakker ruster ikke, men for all felgoppussing bør man tenke på at det skal finnes maling eller annen rustbeskyttelse der felgbane møter felgsenter - som egentlig er det "eneste" kritiske punktet...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #2 på: juli 05, 2013, 17:42:01 pm » |
|
Har alltid sand- eller glassblåst, så grunning og lakk. Men lakk er ikke veldig glad i dekkmaskiner. Så det blir fort rust uansett. Derfor tenkte jeg å prøve pulver denne gangen. Og har null erfaring med det. Men som sagt, jeg har hørt det er utsatt for rust. Og er nysgjerrig på om det finnes erfaring der ute som sier noe annet. Noen som har pulverlakk på felger?
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: juli 05, 2013, 18:18:26 pm » |
|
Pulverlakk brukes på alle moderne felger i dag og er bunnsolid. Ved feil bruk av dekkmaskin og fortauskantrally (kjærringkjøring) så riper man felgene, uansett om de har vanlig lakk eller pulverlakk.
Pulverlakk er flere ganger sterkere enn vanlig lakk. Lakk ruster ikke, det er dårlig grunnarbeid eller skader som forårsaker rust.
Jeg hadde valgt pulverlakk for bedre holdbarhet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: juli 06, 2013, 18:51:01 pm » |
|
Originaldimensjon på dekk er nok 155 SR 15, ja. Evnt 165 SR 15.
Vredestein Sprint Classic er et dekk som kler bilen veldig godt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #5 på: juli 06, 2013, 19:00:58 pm » |
|
Originaldimensjon på dekk er nok 155 SR 15, ja. Evnt 165 SR 15.
Vredestein Sprint Classic er et dekk som kler bilen veldig godt.
Mange takk!! 
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #6 på: juli 06, 2013, 21:49:47 pm » |
|
Jeg fikk mine originale felger lakkert i vinter. Tok en runde med mange felger til jeg endte opp med fire som rullet jevnt. Så ble de sandblåst, grunnet og lakkert. Kjøpte Vredestein SprintClassic som er pene dekk til ok pris. Min faste dekkomlegger la de på en rolig lørdag i vinter. Han tok seg god tid og ingen lakk ble skadet. De få loddene som måtte på ble limt med dobbelsidigteip på baksiden av felgene. Helt ok resultat.
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #7 på: juli 06, 2013, 23:21:06 pm » |
|
Kjøpte Vredestein SprintClassic som er pene dekk til ok pris. Min faste dekkomlegger la de på en rolig lørdag i vinter. Han tok seg god tid og ingen lakk ble skadet. De få loddene som måtte på ble limt med dobbelsidigteip på baksiden av felgene. Helt ok resultat.
Har ikke vært like heldig med tidligere felger. Får instruere omleggeren litt! Hvilken dim ble det? Har du et bilde? Må bestille snart!
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #8 på: juli 06, 2013, 23:31:58 pm » |
|
Har ikke ikke noen gode bilder av dekk og felg på bil, men dimensjonen er iallfall 155 R 15 eller 155/80-15.
Når det gjelder å legge på dekk så gjelder det å finne et "gammelt" firma med erfarne og nøyaktige folk. Pass på at de har god tid og skjønner at dette er noe de ikke skal gjøre om de ikke klarer det skikkelig. Vær tilstede når de gjør det og følg med at de ikke setter lærlingen på jobben.
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #9 på: juli 07, 2013, 11:17:22 am » |
|
Hei. Så vidt jeg har hørt finnes det flere forskjellige typer av pulverlakk. På nittitallet fikk jeg deler lakkert hos et firma som laget kontormøbler. Den lakken de brukte var ikke diffusjonstett. Det vil si at dersom jeg hadde lakkert sandblåste felger, hadde de nok begynt å ruste ganske kjapt. De detaljene som jeg fikk lakkert var interiørdetaljer, og er fortsatt rustfrie. For fem år siden kjøpte jeg to helt nye, rustfrie støtfangere til en jeep. *Jeg tok de med til Roars Sandblåsing i Ås. Han fortalte at lakken han brukte var tett og fin, og at den fint kunne brukes utendørs. Fangerne ble sandblåst og pulverlakkert. Bilen har gått året rundt i Oslotrafikk, med aggressiv salting i vinterhalvåret. Etter 4 år begynte den ene av fangerne å ruste i en fals, men den andre er fortsatt rustfri.
|
|
« Siste redigering: juli 07, 2013, 11:31:09 am av ragazzata »
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #10 på: juli 07, 2013, 11:22:41 am » |
|
Vi plukket ned en Landrover, masse pulverkakkerte deler. Det meste var rustet i stykker.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: juli 07, 2013, 11:53:54 am » |
|
pulverlakk har lett for å skala av i flak dersom det vert ei djup ripa i lakken, sånn at det begynner å rusta. rustar på baksida og so løsner flak men ved normal kjøyring og bruk so skal jo da gå veldig so bra! dei fleste dekkmaskiner er jo utstyrt med gummiadapter for alu felgar, som ogso går fint å bruka på stålfelg dersom ein vil fara fint med lakken. vil egentlig anbefala å legga dei på sjølv om ein er veldig redd for skader, dei fleste kjenner vel nokon som kjenner nokon som har ei dekkmaskin?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Christopher
Medlem
  
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #12 på: juli 07, 2013, 12:06:45 pm » |
|
Hvis det er snakk om Eidsvoll pulverlakk på Råholt hadde jeg dratt et annet sted. Både jeg og en kamerat har brukt de til lakkering, ingen av oss er fornøyd med jobben de har gjort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #13 på: juli 07, 2013, 12:26:51 pm » |
|
Hvis det er snakk om Eidsvoll pulverlakk på Råholt hadde jeg dratt et annet sted. Både jeg og en kamerat har brukt de til lakkering, ingen av oss er fornøyd med jobben de har gjort.
Jepp. Veldig glad for denne typen tips! Kjipt å bruke to lapper og ikke få det jeg mener er bra nok! Takk!
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #14 på: juli 07, 2013, 13:02:52 pm » |
|
Vi plukket ned en Landrover, masse pulverkakkerte deler. Det meste var rustet i stykker.
Jeg har vinterhjul på min 1970 Landy, og de er fra en temmelig ny Defender. Pulverlakket. De ruster på steder ingen dekkmaskin har sjans å komme til. Den er heller ikke fortaus-/kjærringkjørt, som var en annen mulig forklaring (2,5 tonn uten servo hverken på bremser eller styring, samt litt mangelfullt oppsett med syncro-ringer hindrer det). Og så høye fortau tror jeg ikke finns, at en LR på fullprofil skulle slite. Får nok bare skylle på Engelsmennene Men- denne går året rundt, og det tror jeg ikke bobla skal utsettes for. Et viktig spørsmål blir vel om man vet hva som blir lagt på. Med tanke på prisen og usikkerheten rundt kvalitet på jobb og lakk, spørs om det ikke heller mot lakking selv. Så får man også eksakt farge, og ikke "noe sølvaktig".
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #15 på: juli 07, 2013, 16:37:51 pm » |
|
*Mumle noe om at engelsk bil ikke er bil*
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: juli 07, 2013, 17:18:58 pm » |
|
Hvis det er snakk om Eidsvoll pulverlakk på Råholt hadde jeg dratt et annet sted. Både jeg og en kamerat har brukt de til lakkering, ingen av oss er fornøyd med jobben de har gjort.
Jepp. Veldig glad for denne typen tips! Kjipt å bruke to lapper og ikke få det jeg mener er bra nok! Takk! 2 lapper for pulverlakk på fira felgar?? da er faktisk nesten eit ran. eg veit ein plass du kan fylla heile lakkboksen med deler for 2lappar. og då går da ein smule meir enn 4 felgar inni der.. men ikkje på austlandet.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #17 på: juli 08, 2013, 12:24:08 pm » |
|
Pulverlakk har ikke noe på en luftkjølt bil å gjøre. For det første ser det ikke ut som våtlakk, delene må sandblåses til de ugjenkjennelige for at lakken skal sitte, og det må blåses igjen for å bli kvitt møkka. Våtlakk kan få steinsprut og sår uten at lakken flasser i store flak. Nei takke meg til 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #18 på: juli 09, 2013, 00:04:35 am » |
|
Alt til sitt bruk sier nå jeg. Enig i at finishen for det meste ikke blir helt riktig. Bruker vanlig 2k billakk på det meste av synlige deler og der detaljer skal synes. Pulverlakk bygger mye og egner seg dårlig her. Men til deler som ikke synes og får en del mekanisk slitasje sverger jeg til pulver. Forstillingsstammer, bærearmer, bremseskjold osv. Har aldri opplevd at skikkelig pulverlakk flakker eller på annen måte forringes på slike deler når prosessen er skikkelig utført.
Felger er et tvilsspørsmål. En stålfelg jobber ganske mye, mer enn man tror. Har sett pulverlakk få småsprekker i overflaten pga dette siden den er tykk og veldig hard. Men vanligvis går det bra. Det er også et argument at når man sandblåser en felg kommer man ikke 100% til i sprekken mellom bane og senter. Når felgen varmes opp i ovnen under pulverlakkprosessen hender det at forurensing i denne sprekken "koker" og lager litt ball. Vanlig 2k grunning og lakk kommer også bedre ned i sprekken enn pulverlakk.
Kan i tilfelle varmt anbefale Roars Sandblåserservice på Ås og hans samarbeidspartner Opems Pulverlakk. Roar er nøye og bilentusiast selv. Ser forskjell på en del til en veteranbil og en smijernsport.. Opems driver mye med bla motorsykkelrammer og bildeler hvor finish har mer å si enn hos de som driver mer industrielt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #19 på: juli 09, 2013, 00:36:03 am » |
|
Har fått sandblåst felger og kjøleblekk til motor ved Industrilakkering på Åros i Hurum og er veldig fornøyd. Felgene er uten rust etter 5 års bruk. Anbefales.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #20 på: juli 09, 2013, 00:47:04 am » |
|
Har fått sandblåst felger og kjøleblekk til motor ved Industrilakkering på Åros i Hurum og er veldig fornøyd. Felgene er uten rust etter 5 års bruk. Anbefales.
Hvis du bare fikk dem sandblåst og de ikke er rustne etter 5 års bruk må jeg si meg veldig imponert  Spøk til side, Industrilakkering på Åros er ryddige og gjør bra jobb til halvveis fornuftige priser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #21 på: juli 12, 2013, 14:31:30 pm » |
|
*Mumle noe om at engelsk bil ikke er bil*
Mumle no om at du ser litt snevert!  Renoverte denne her i '91-94, og synes vel at Donald Healey visste hvordan han skulle holde i blyanten! 
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #22 på: juli 12, 2013, 20:48:42 pm » |
|
Har fått sandblåst felger og kjøleblekk til motor ved Industrilakkering på Åros i Hurum og er veldig fornøyd. Felgene er uten rust etter 5 års bruk. Anbefales.
Så du fikk igjen dine etterhvert?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Skaug
|
 |
« Svar #23 på: juli 12, 2013, 21:53:07 pm » |
|
Hvilke dekk er originalt?
155 80 15 Og er pulverlakk smart?
Ja!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|