|
Wheeler
Supermedlem
    
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: juli 09, 2013, 18:39:03 pm » |
|
Spar penga til en annen større motor !!! Det er en grunn til at disse innsuga henger rundt om i garasjene !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Beetle73
Juniormedlem
 
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland
1973 VW 1300S
|
 |
« Svar #2 på: juli 10, 2013, 01:50:39 am » |
|
Spar penga til en annen større motor !!! Det er en grunn til at disse innsuga henger rundt om i garasjene !
Trenger ikke spare til noe som helst, har mye penger på bok. Men jeg skal ikke ha større motor. Jeg trenger ny forgasser pga. den originale er ikke frisk, og da kan jeg like godt kjøpe en som er større HVIS det har noen hensikt. Og hva mener du med "disse innsuga"? Kan du utdype det mer?
|
|
|
Loggført
|
- 1973 VW 1300S
|
|
|
Elliot
Supermedlem
    
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
 |
« Svar #3 på: juli 10, 2013, 06:06:59 am » |
|
Jeg har ikke prøvd disse settene selv, men har flere kjente som har testet dem. Kjapt fortalt kjenner jeg ingen som har fått dette til å fungere skikkelig. Hvorfor det ikke fungerer, er det sikkert andre, mer kyndige folk som kan fortelle deg.
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
torino 76
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: langevåg. M&R
|
 |
« Svar #4 på: juli 10, 2013, 14:47:14 pm » |
|
Kjøp 2 stk enkle gassere i sett som unneberg/ hotshop har eller en orginal. Har et sånt liggende å kan ikke si jeg vil anbefale det.
|
|
|
Loggført
|
vw 1300 1969
Vw t2 1957 panel Vw beach buggy Vw 1303 Ford kuga 2009 tlf 40623660
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #5 på: juli 10, 2013, 15:27:57 pm » |
|
Hei har problemer med å få motor til å gå fint når det er kaldt.settet er bilig sett ikke så gode løsninger ang gassoverføringer kjøp heller dobble 40 mm webre eller 2 enkle 40 mm
Mvh AR
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Beetle73
Juniormedlem
 
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland
1973 VW 1300S
|
 |
« Svar #6 på: juli 10, 2013, 17:34:05 pm » |
|
Takk for alle svar, da blir det nok noe annet. Er det noen som har dobbel midtmontert forgassersett å anbefale? Er f.eks. 32/36 forgasseren bra? Og hvor får jeg kjøpt den, som ferdig sett? Huff, ble mye spørsmål her nå 
|
|
|
Loggført
|
- 1973 VW 1300S
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #7 på: juli 10, 2013, 19:42:13 pm » |
|
Har ikke testet 32/36 som midtmontert, men har en på hver side, og det fungerer også utmerket på en 1680. Har testet det første innsuget du linket til, og det er som Andersen skriver, veldig slarkete i overføringen og wire sliter mot innsuget. Forvarmingen var heller ikke borret opp, så dårlig ved kaldt vær. Men ved litt shimsing av overføring og oppborring av forvarming har den gått noen tusen km på en 1776, men ikke vinterkjøring. Tror du vil ha mer glede av en 32/36. På min variantmotor gikk forbruket ned og fikk 5Hk mer i forhold til de to originale den hadde fra før. Dalhems Norge Tlf.: 38 28 85 60 http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=a9723296-07f5-4884-be66-2a5ecdf12179Unneberg, antageligvis denne: http://www.unneberg-bil.no/product/10003
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: juli 11, 2013, 09:24:45 am » |
|
Vi holder også på å sette sammen komplette sett med 2 dobble 40mm IDF, innsug, luftfiltre, gasserstag og pakninger hvis det kan være interessant?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Beetle73
Juniormedlem
 
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland
1973 VW 1300S
|
 |
« Svar #9 på: juli 12, 2013, 03:27:00 am » |
|
Har ikke testet 32/36 som midtmontert, men har en på hver side, og det fungerer også utmerket på en 1680. Har testet det første innsuget du linket til, og det er som Andersen skriver, veldig slarkete i overføringen og wire sliter mot innsuget. Forvarmingen var heller ikke borret opp, så dårlig ved kaldt vær. Men ved litt shimsing av overføring og oppborring av forvarming har den gått noen tusen km på en 1776, men ikke vinterkjøring. Tror du vil ha mer glede av en 32/36. På min variantmotor gikk forbruket ned og fikk 5Hk mer i forhold til de to originale den hadde fra før. Dalhems Norge Tlf.: 38 28 85 60 http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=a9723296-07f5-4884-be66-2a5ecdf12179Unneberg, antageligvis denne: http://www.unneberg-bil.no/product/10003Igjen, takk for svar  Unneberg er ganske dyre, men det er jo sikkert meget mulig å finne slikt til minst halv pris i statene... Dalhems sin ser jo grei ut, og Weber er vel et av de beste merkene?  Nå har jeg som sagt en 1584 ccm, og jeg vil heller ikke ha sidemonterte forgassere. Ser både tungvint og stygt ut, etter min mening  Men hvordan fungerer 32/36 i praksis? Hvorfor er den 32/36, hva betyr det egentlig? (Vet at det er en progressiv forgasser med både 32 og 36 pict, men aner ikke hvordan den fungerer.) Bobla ble brukt i vinter som var, men skal nok ikke brukes i vinter, forhåpentligvis... Det blir iallefall ikke settet fra Hotshop, skjønner at dette ikke er spesielt bra...
|
|
|
Loggført
|
- 1973 VW 1300S
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #10 på: juli 12, 2013, 08:36:33 am » |
|
I forgasseren er det to løp/spjeld. Et på 32mm som brukes på normal landeveiskjøring, dvs opp til ca halvt gasspådrag. Når du trykker gasspedalen lenger ned, er det en mekanisk overføring som griper tak i det andre spjeldet som er på 36mm. Så på fullgass har du både 32mm og 36mm spjeldet åpent, og i areal tilsvarere de til sammen ca et 48mm spjeld. En liten video har også noen laget: Fordelen med dette oppsettet er vel at man lettere kan "finjustere" lavfarten med gasspedalen når spjeldet er mindre, og et mindre løp gir vel bedre bunndrag. Når man trykker pedalen i bånn får man plutselig en "større" forgasser, og motoren henger bedre med oppover på turtallet siden mer luft slipper lettere gjennom.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
fantstein
Seniormedlem
   
Innlegg: 481
Bosted: hjemme hos meg selv
Fantstein
|
 |
« Svar #11 på: juli 12, 2013, 09:03:25 am » |
|
Æ kjørte rundt med noe lignende.. IDF gasser det da .. Var utrolig nøye på at den hadde rett dyse i da.. Prøde også med et lite plenum på og det gjorde heller ikke ting værre. Men det så ikke akurat lovely ut da.
|
|
|
Loggført
|
Fahrtknockerz Aircoolerz Member#2 (The official Toer.) "We break wind" It`s not the fahrt that kills, it`s the smell
|
|
|
Beetle73
Juniormedlem
 
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland
1973 VW 1300S
|
 |
« Svar #12 på: juli 13, 2013, 10:05:09 am » |
|
I forgasseren er det to løp/spjeld. Et på 32mm som brukes på normal landeveiskjøring, dvs opp til ca halvt gasspådrag. Når du trykker gasspedalen lenger ned, er det en mekanisk overføring som griper tak i det andre spjeldet som er på 36mm. Så på fullgass har du både 32mm og 36mm spjeldet åpent, og i areal tilsvarere de til sammen ca et 48mm spjeld. En liten video har også noen laget: Fordelen med dette oppsettet er vel at man lettere kan "finjustere" lavfarten med gasspedalen når spjeldet er mindre, og et mindre løp gir vel bedre bunndrag. Når man trykker pedalen i bånn får man plutselig en "større" forgasser, og motoren henger bedre med oppover på turtallet siden mer luft slipper lettere gjennom. Dette ser jo rett og slett genialt ut! Men som du sier, så får man ca. 48mm spjeld ved fullt gasspådrag, blir ikke dette VELDIG mye for den lille 1584-motoren? Jeg bare spør  Og hvis begge åpnes samtidig, blir det ikke 68mm? 36+32=68... Eller misforstår jeg konseptet fullstendig? 
|
|
« Siste redigering: juli 13, 2013, 10:19:04 am av Beetle73 »
|
Loggført
|
- 1973 VW 1300S
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #13 på: juli 13, 2013, 19:57:27 pm » |
|
Det skal gå greit selv om den "bare" er 1584. Blir jo alle sylindrene som får gjennom denne forgasseren. På f.eks. en 1915 med to doble 48mm er det kun en sylinder pr spjeld og dermed under 480ccm pr 48mm. Må regne areal og ikke diameter på spjellene. Legger du sammen arealet av begge spjellene og lager en ny sirkel med dette arealet får du ca 48mm diameter. Areal 32mm - 804 Areal 36mm - 1017 Areal 48mm - 1809 http://www.mathsisfun.com/geometry/circle-area.htmlSå også nå at den jeg linket til hos Dalhems er 28/32mm
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #14 på: juli 13, 2013, 20:21:44 pm » |
|
jeg har skrevet litt om problem stillingen med sentermontert IDF i tråden til Ingar tidligere. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,22487.180.htmlog per nå er det kun 2 typer eksos jeg har fått til å fungere bra med Sentermontert IDF løsning. STD eksos med litt grovere enderør, eller eksos fra turbo thomas.
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Beetle73
Juniormedlem
 
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland
1973 VW 1300S
|
 |
« Svar #15 på: juli 16, 2013, 17:58:41 pm » |
|
Det skal gå greit selv om den "bare" er 1584. Blir jo alle sylindrene som får gjennom denne forgasseren. På f.eks. en 1915 med to doble 48mm er det kun en sylinder pr spjeld og dermed under 480ccm pr 48mm. Må regne areal og ikke diameter på spjellene. Legger du sammen arealet av begge spjellene og lager en ny sirkel med dette arealet får du ca 48mm diameter. Areal 32mm - 804 Areal 36mm - 1017 Areal 48mm - 1809 http://www.mathsisfun.com/geometry/circle-area.htmlSå også nå at den jeg linket til hos Dalhems er 28/32mm Okei. Skjønner det fortsatt ikke heeelt, men jeg skal studere den tegninga til jeg skjønner det  Ja, det la jeg merke til. Den vil jeg ikke ha, da jeg allerede syns at den originale 34-pictsforgasseren er underdimensjonert for motoren (hvilket er fakta)... Men jeg fant 32/36'en hos Dalhems  De hadde ikke den på lager for øyeblikket, men det blir nok det settet etterhvert 
|
|
|
Loggført
|
- 1973 VW 1300S
|
|
|
Beetle73
Juniormedlem
 
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland
1973 VW 1300S
|
 |
« Svar #16 på: juli 16, 2013, 18:03:06 pm » |
|
jeg har skrevet litt om problem stillingen med sentermontert IDF i tråden til Ingar tidligere. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,22487.180.htmlog per nå er det kun 2 typer eksos jeg har fått til å fungere bra med Sentermontert IDF løsning. STD eksos med litt grovere enderør, eller eksos fra turbo thomas. Takk skal du ha  Mulig det blir et fra Turbo Thomas, men prisen der var jo hinsides!!! £549 for et Standard Plus Muffler... Dette koster 995,- hos hotshop: http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8666-gt-style-eksosanlegg. Sikkert ikke samme kvaliteten, men jaja  Enderørene kan alltids byttes ut, selv om de ser grove nok ut fra før? 
|
|
|
Loggført
|
- 1973 VW 1300S
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #17 på: juli 16, 2013, 19:51:33 pm » |
|
Prisen til TurboThomas har nok også noe med at det er i rustfritt  Men for øvrig ser du også det er et eget rør opp til forvarmingen på venstre side. På HotShop sin er det bare et hull i utløpet rett ved toppen. Er nok denne forskjellen som gjør at det blir mer sug i forvarmingsrøret med TurboThomas. Men med en 32/36 vil du sikkert klare deg fint med en originaleksos også, siden resten av motoren er original.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Beetle73
Juniormedlem
 
Innlegg: 93
Bosted: Helgeland
1973 VW 1300S
|
 |
« Svar #18 på: juli 17, 2013, 01:36:13 am » |
|
Prisen til TurboThomas har nok også noe med at det er i rustfritt  Men for øvrig ser du også det er et eget rør opp til forvarmingen på venstre side. På HotShop sin er det bare et hull i utløpet rett ved toppen. Er nok denne forskjellen som gjør at det blir mer sug i forvarmingsrøret med TurboThomas. Men med en 32/36 vil du sikkert klare deg fint med en originaleksos også, siden resten av motoren er original. Hotshop har også et som er rustfritt, og det er "bare" 1.994,- http://www.hotshop.as/index.php/butikk/produkt/8667-gt-style-ceramic-coated. Men likevel synes jeg 5 lapper for eksosanlegget er altfor dyrt til ei boble... Kjøper heller 5 stykker hos Hotshop og bytter de ut etter hvert som de ruster  Neida, fra spøk til revolver; eksosanlegget betyr ikke stort iogmed at det som er på nå var nytt i 2011, så det MÅ ikke byttes ut sånn sett. Men finishen blir jo bedre med et flunkende skinnende nytt eksosanlegg  Tja, jeg får jo prøve og se da, når de har fått det på lager og jeg får det bestilt 
|
|
|
Loggført
|
- 1973 VW 1300S
|
|
|
|