mai 04, 2025, 14:36:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Megasquirt  (Lest 1250 ganger)
Lars Johansen
Supermedlem

Vis profil
« på: juli 11, 2013, 13:42:41 pm »

Hoy,

Jeg er helt fersk innen datasprut, bær med meg!

Jeg har en Porsche 914 med 2412cc type 4 jeg skal koble opp med MS, bensin og tenning.

Jeg har en Megasquirt II PCB V3, CB 48 spjellhus(med 1 tps), EDIS4, ledningmatte, LC-1, Bosch bensinpumpe, Omron effektreleer, Malpassi regulator, dyser, triggerhjul

Spørsmål:

1: Må jeg modifisere MSen for å bruke EDIS4?

2: Kan jeg bruke EDIS4 med annet enn utvikling på triggerhjulet? eks 48-1

3: Hvordan følere trenger jeg? TPS, Luft osv

4: Kan ms2 selvjustere seg med lambda?  autotune

5: Burde jeg kjøpe relebrett fra diyautotune eller holder det med å ha egen effekt reler?

6: må jeg kjøpe noe software eller er alt freeware?

7: er det andre tenningsalternativer enn EDIS som er å anbefalle?

Takknemlig for alle svar og innspill Glad
« Siste redigering: juli 11, 2013, 14:12:23 pm av Lars Johansen » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: juli 11, 2013, 21:53:25 pm »

Først vil jeg anbefale å bruke MSextra koden, det er den som er under stadig oppdatering og har de mest akitive brukerne(utviklerne

Ellers så kjører jeg nesten identisk oppsett, så dette skal vi få til Glad

Så noen kjappe svar:

1
Husker ikke helt, men sjekk megamanual.com for å være sikker. Mener du måtte legge inn et par jumpere.

2
Tror EDIS er hardkodet til 36-1

3
De jeg bruker er TPS, VR til EDIS, IAT, CHT, og så måler jeg lambda med en sensor fra PLX, LC-1en min la a i fjor

4
Ja, men les litt om erfaringer med dette. Spesielt dette med lag-factor som er forsinkelsen fra MS endrer blandingen til lambda-sensoren reagerer. Dette variere fra motor til motor

5
Det holder med egne releer. Jeg vet Jørn har brukt relekortet, men jeg fjernet det for å rydde opp i kablinga mi. Smakssak

6
Alt er freeware, men du får litt  ekstra features ved  betale $40 tror jeg det var.

7
Det er mange som bygger nå som dropper EDIS, og bruker COP (Col on Plug) eller CnP (Coil near Plug) som fyres enten sekvensielt eller som wasted spark. Mange som bruker LS-1 coiler fra GM. Jeg skal bruke CoP fra en motorsykkel (tror det er fra GSXR)

Kommer du på mer er det bare å spørre. Jeg er på ferie så det blir litt kortfattet herfra Glad

Lykke til Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 11, 2013, 23:15:14 pm »

Spørsmål:

1: Må jeg modifisere MSen for å bruke EDIS4? JA, hvis den ikke er bestilt for EDIS

2: Kan jeg bruke EDIS4 med annet enn utvikling på triggerhjulet? eks 48-1 NEI!

3: Hvordan følere trenger jeg? TPS, Luft osv  Se grelland

4: Kan ms2 selvjustere seg med lambda?  autotune JA , Mener du bør ha MSextra firmware og du må ha fullversion av Tunserstudio

5: Burde jeg kjøpe relebrett fra diyautotune eller holder det med å ha egen effekt reler? Veldig grei måte og kople til/fra MS 

6: må jeg kjøpe noe software eller er alt freeware? MÅ ikke men fullversion koster "ingenting"

7: er det andre tenningsalternativer enn EDIS som er å anbefalle? Du kan bruke det meste men krever modifiseringer
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lars Johansen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: juli 20, 2013, 20:51:42 pm »

Takk for svar, vært ferietid så denne tråden har gått i glemmeboka :/

Når det snakkes om modifisering av megasquirt, hva legges i det? lodding, software, jumpere? Har lest litt i megamanual men ikke funnet helt svaret.

Den autotuningen funksjonen, kan du bruke den realtime eller for å lage en konfig?

Vil dere anbefalle cop eller cnp fremfor EDIS?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: juli 20, 2013, 22:11:39 pm »

Når det snakkes om modifisering av megasquirt, hva legges i det? lodding, software, jumpere? Har lest litt i megamanual men ikke funnet helt svaret.
På det kortet du har er det litt lodding, skal se om jeg finner linken
fant den:
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm

Den autotuningen funksjonen, kan du bruke den realtime eller for å lage en konfig?
Autotune er i realtime, men det er også en funksjon i MegaLogViewer som analyserer en logg du har tatt opp når du kjører, og foreslår endringer på bakgrunn av target AFR og avlest AFR. Denne funksjonen bruker jeg endel, for da kan man sitte i fred og ro på pcen og bestemme hvilke endringer man ønsker å prøve ut

Vil dere anbefalle cop eller cnp fremfor EDIS?
Som Jørn sier, hvis din ECU er satt opp for EDIS, er dette det absolutt enkleste. Det bare funker. Du får en ekstra liten kontrollboks i motorrommet ditt, men det er vel den eneste ulempen jeg kan tenke meg også. (bortsett fra at det står Ford eller Motocraft på den da... Blunker ). Når dte gjelder CoP vs CnP, har jeg lest at noen mener de små søte CoPene som jeg skal bruke ikke gir kraftig nok gnist for turbo f.eks, men GM LS1-coiler (CnP) skal holde i bøtter og spann, men da sitter det en liten coil i en boks ved hver plugg, så det blir ikke like clean installasjon som CoP. LS-1 har eget powersupply, så signalene fra ECU er bare logiske styresignaler, mens de CoPene jeg skal bruke får poweret sitt også gjennom ECUen, så jeg må passe på å ha kraftige nok coil-drivere. Som du skjønner, EDIS er mye enklere...
« Siste redigering: juli 20, 2013, 22:14:51 pm av grelland » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!