Larsern
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« på: juni 17, 2008, 22:33:16 pm » |
|
Noen som har peil på hvor mange ccm denne motoren kan være?
Forrige eier sa det var en orginal 1600.
På Autoteknikk i Kristiansand ble den målet til 96 hk, og 97,5 hk andre test. Kan det stemme?
Et bilde sier mer en 1000 ord.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: juni 17, 2008, 22:47:26 pm » |
|
Mest sannsynlig 85,5mm borring. Det blir i utgangspunktet 1584 ccm hvis du har original slaglengde på 69 mm. Ikke dårlig prestanda i så tilfelle!
Set som kanskje er int. er hva slags gassere, topper, vippestell og kam som sitter i den?
|
|
« Siste redigering: juni 17, 2008, 22:49:18 pm av HansO »
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Larsern
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #2 på: juni 17, 2008, 23:13:41 pm » |
|
Tror det skal være orginale topper og en enkel Solex 34 PICT 3 forgasser, hvis det er riktig betegnelse da. Vet ikke noe kammen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Karmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #3 på: juni 18, 2008, 00:00:58 am » |
|
Det er nok noen bremsebenker som er mer optimistiske enn andre.... Original borring, originale topper og original forgasser er ikke en combo som produserer nesten 100hk. Du dobler ikke effekten ved å skifte kam alene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #4 på: juni 18, 2008, 00:09:01 am » |
|
Ved første øyekast ser den så standard ut som det går an. Tviler stort på disse bremsepapirene. Hvordan vet du at papirene tilhører akkurat denne motoren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #5 på: juni 18, 2008, 16:04:04 pm » |
|
Standard og original 1600 skal ha motornummer AD eller AS. Og 50HK DIN i ytelse. Sjekk om motornummeret harmonerer med bremsetesten som bør være påført. Ellers er det sannsynligvis noe bull ute og går.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #6 på: juni 18, 2008, 17:33:25 pm » |
|
97,5 hk i en motor med orig. borring og std. topper + orig. forgasser vil jeg si er et bra EVENTYR  ! Hadde selv en 1915 ccm for en del år siden som ble bremset til 108 hk (riktignok 10 hk mer men alikevel) .. Den hadde dobble 40 gassere 301 grader kam, porta topper og komp på 9,7 +++ Men sikkert bremset på en noe mer ærlig benk ....  Før i tiden.. dvs. på 80 - begynnelse 90 tall var det noen som snakket om Pioneer-watt, spørs om det ikke er noen tryllestav-hk ute og går her  97,5 hk på denne motoren er VÅS! 
|
|
« Siste redigering: juni 18, 2008, 17:40:55 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #7 på: juni 18, 2008, 17:40:20 pm » |
|
Er søstera mi som eier denne bilen. Er en std. 1600ccm, men rart sylinder viser 84,5 og ikke 85,5 som er std. kan det være en 1500ccm? veiva er avbalansert og toppene skal visst være "høvlet". ellers er alt synlig orginalt.Fordeler innsug og slikt. Testet selv min 1915ccm motor samtidig hos Autoteknikk i mandal i fjor. Min fikk kun 92 hk. Den mistet nok mye hk da den ikke orket å akselrere så bra på lavt turtall. http://boblefrik.tripod.com
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Larsern
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #8 på: juni 18, 2008, 18:14:38 pm » |
|
Finner ikke annet stemplet inn i blokka enn delenr. med AS 41 rett over (se bilde) og AS 055447 under dynamo holderen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #9 på: juni 18, 2008, 18:24:50 pm » |
|
AS er dobbelport 1600 fra -73/74 og senere, er vel ikke noe som gir noe utslag på effekten, dessverre. Ser jo nokså original ut, ja. Så hvis du vil til bunns i dette må du nok skru den sammen igjen og teste den i dynoen en gang til, vil jeg si. Evt. dobbelsjekke med en annen dyno. Eller strippe den helt og inspisere alle delene. Har du fått kjørt den i det hele tatt? I såfall, hvordan gikk det, sammenlignet med en annen 1600 boble?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Larsern
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #10 på: juni 18, 2008, 18:37:33 pm » |
|
Har ikke kjørt annen 1600 før.
Kan motor være fra 1973-74 da el?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: juni 18, 2008, 19:39:18 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:22:30 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #12 på: juni 18, 2008, 22:13:46 pm » |
|
Har ikke kjørt annen 1600 før.
Kan motor være fra 1973-74 da el?
Motoren din er fra 73/74 eller nyere ja (lenger utover på 70-tallet) Du bør vel greit kunne merke om du har typ 44 hester eller 97 hester selv om du ikke har kjørt andre 1600 å sammenligne med. 100 hester i en boble er ganske hissig i forhold til standardmotoren som gjør jobben til daglig, men ikke akkurat river skinnet av pølsa...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
trimco
Medlem
  
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder
|
 |
« Svar #13 på: juni 19, 2008, 14:36:27 pm » |
|
Har flere ganger sett std 1600 (1584ccm) og til og med med orginalgasser, men borret opp for større dyse, komme opp i dette hk anntallet, men det er jo helt på det rene att her er det snakk om godt bearbeidede topper, hvassere kam, og vippetøy. Rullene på Auto Teknikk er akkuratt like gode som andre steder, og har selv hatt flere tester der, selv om jeg ikke har vært like heldig som mange andre har vært 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #14 på: juni 22, 2008, 18:46:25 pm » |
|
Studerte filmen fra da dere var på rullene. Når maks turtall er nådd skal clutchen trykkes inn og gassen slippes. Da måler benken motstanden i drivverket for å regne ut tapet av Hk i girkasse, slik at resultatet blir Hk i motoren. Når dere var på rullene med bilen så jeg på filmen at bremselysene også kom på samtidig som gassen ble sluppet. Da blir benken lurt til å tro at det er stor motstand i drivverket og plusser på alle Hk som bakbremsene klarer å holde igjen. (Helt til bremserøret ryker....) Min teori er at dere har funnet en måte å lure Autoteknikk sin rullende landevei på.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #15 på: juni 22, 2008, 19:50:37 pm » |
|
Bremserøret røyk inne i bilen ja  Hun kjørte hjem fra mandal til skien med bremser kun foran. http://boblefrik.tripod.com
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
|