erikaa
|
 |
« på: juni 18, 2008, 00:09:09 am » |
|
Er det noen som har erfaring med å renovere skruer, mutre og bolter? Tenkte da på "do-it-yourself" løsninger, med rustne bolter + feks. noen nyttige kjemikalier og påfølgende overflatebehandling som holder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: juni 18, 2008, 00:12:31 am » |
|
Fastrusta bolter = Würth rustløser type ICE. Den fryser bolten/skrua som gjer att den krymper, dette fører til att rusta i mellom mutter og bolt, vert strekt i frå kvarandre. Siden det er rustløsar er det selvfølgelig penetrerand olje i det og 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #2 på: juni 18, 2008, 00:15:00 am » |
|
Tenkte ikke på hvordan en skal få løs fastrustede bolter - men hvordan renovere dem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
52split
Seniormedlem
   
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND
Strandbil
|
 |
« Svar #3 på: juni 18, 2008, 00:16:39 am » |
|
Tenkte ikke på hvordan en skal få løs fastrustede bolter - men hvordan renovere dem.
Glassblåsing!
|
|
|
Loggført
|
T1 1966
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #4 på: juni 18, 2008, 01:05:04 am » |
|
Sitronsyre fra hvilken som helst dagligvare, jeg brukte vell 2 poser på ca 1 liter vann. Blir ikke gull, men mye bedre. Må la det ligge hvertfall ett-to døgn.
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #5 på: juni 18, 2008, 07:11:04 am » |
|
Først glassblåse for å så el-forsinke. Sistnevnte kan man dog ikke gjøre selv.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: juni 18, 2008, 08:06:27 am » |
|
Det finnes flere syrebehandlinger som akn brukes til dette, men ulempen med mange er at de angriper grunnmetallet og/eller overflatebehandlingen...
Ferro-Bet funker fint (inneholder litt fosforsyre - en syre som angriper rust men ikke stål), men jeg ville testet litt for å se hvordan den evt påvirker overflatebehandlingen. La delene ligge badet i Ferro-Bet til de er passe blanke og fine.
Saltsyre tar ganske mye, også stålet! Men det er effektivt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: juni 18, 2008, 10:13:08 am » |
|
Hva med bruneringssett på gasolin.no? Koster 695,- Med dette settet kan du lage den sorte finishen som finnes på unbrakoskruer, braketter, våpen etc. settet er svært enkelt i bruk; delene som skal belegges dyppes i tre ulike bad i romtemperatur. Bruneringen fungerer som rustbeskyttelse og er mye mer holdbar enn lakk. Settet inneholder 1l. alkalisk rensevæske, 1 l. bruneringsvæske samt 1 l. Forsegling.
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #8 på: juni 18, 2008, 15:40:39 pm » |
|
Hva med bruneringssett på gasolin.no? Koster 695,- Med dette settet kan du lage den sorte finishen som finnes på unbrakoskruer, braketter, våpen etc. settet er svært enkelt i bruk; delene som skal belegges dyppes i tre ulike bad i romtemperatur. Bruneringen fungerer som rustbeskyttelse og er mye mer holdbar enn lakk. Settet inneholder 1l. alkalisk rensevæske, 1 l. bruneringsvæske samt 1 l. Forsegling. Kanskje 1) Ferobet og deretter 2) Bruneringsett hadde vært tingen? Ser det står en omtale vedr. Bruneringssettet på Gasoline: Hei Har brukt dette produktet en god stund nå, og må si at det fungerer perfekt til mitt bruk. Bruker det på svartstål eller hva vanlige folk kaller jern.(vil jeg tro) Produktet gir en mørk og fin svartfarge som er veldig holbar, og ser fin ut!! Kjemien tåler lagring bedre enn jeg håpet på, har brukt produktet litt nå og litt da over lengre tid. Tømmer bare væskene tilbake i beholderne, og lagrer dem i romtemperatur. Anbefales Kjell E Husebø Lagt til: 05/12/2006 av Kjell E Husebø
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: juni 18, 2008, 17:33:22 pm » |
|
Ja, selvfølgelig noe syre først for å etse vekk den verste rusten. Kan f.eks. prøve www.chemical.no sin Corrofix rustbad. Koster 366,- for 1 liter. Corrofix Rustbad brukes når objektene kan senkes ned i bad og ønske er å fjerne alle spor av rust, irr, korrosjon og mineralavleiringer.
Ypperlig korrosjonsdreper for antikviteter, redskap, deler, kjetting, transportskruer, motorer, koblinger, ventiler, pumper, flenser, bolter, verktøy, våpen etc. Fjerner effektiv alle spor av rust.
Skader på lakk, gummi og tre er ikke registrert.
Produktet er giftfritt og er enkel og håndtere. Trenger ingen spesielle sikkerhetstiltak.
Produktet er ikke merkepliktig. Se test av Corrofix rustfjerner på offroad.no.
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #11 på: juni 20, 2008, 10:58:51 am » |
|
Jeg pleier å koke opp sitronsyre, da koker du vekk rusten. Vet ikke om dette går med nymoderne sitronsyre du får på apoteket. Men jeg har en kanne med gammelt lurium fra 70 tallet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SilverPig
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker
Joik har større kraft enn krutt!
|
 |
« Svar #12 på: juni 23, 2008, 12:37:53 pm » |
|
Hva er vitsen med å gå gjennom alt dette trøbbelet for å pusse opp gamle bolter? Hva med å kjøpe nye? Eller er det bare meg...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #13 på: juni 23, 2008, 17:23:02 pm » |
|
Det lurer samboeren min på også - hva er vitsen! Har ikke noe godt svar - det er ett eller annet inni hodet som sikkert er feil.
Gjør en oppdatering på VWACB-tråden over, i kveld. Er ferdig med "bruneringen" av bolter og mutre og skal ta noen bilder og poste dem.
|
|
« Siste redigering: juni 23, 2008, 17:25:14 pm av erikaa »
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #14 på: juni 27, 2008, 11:00:30 am » |
|
For dem som ikke klikket seg videre på VWACB-tråden:
Før og etter:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: juni 29, 2008, 22:50:56 pm » |
|
Ser jo veldig snasent ut! Men leste på vwacb at en fyr mente dette ikke var noe særlig til rustbeskyttelse..?
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
Lid
Supermedlem
    
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund
|
 |
« Svar #16 på: juni 29, 2008, 22:55:46 pm » |
|
Man må jo legge seg inn som bruker for å komme inn på det andre forumet. Så det er bra du følger opp her også. Planlegger du også å legge noen ute i det bergenske været for å se hvor bra denne bruneringen virker. Hadde vært artig å sett hvor lenge den holder rusten borte. Topp prosjekt dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Notch67
Supermedlem
    
Innlegg: 551
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #17 på: juni 29, 2008, 23:14:53 pm » |
|
Ser jo veldig snasent ut! Men leste på vwacb at en fyr mente dette ikke var noe særlig til rustbeskyttelse..?
Vel, jeg kan ha vært litt kjapp i uttalelsen der. Jeg bygget min mening på den tiden jeg jobbet på boltelageret ved Astrup metall i Bergen. Der så jeg bolter med original brunering som rustet under lagring hvis de hadde vært utsatt for fukt under frakt. Når det gjelder dette bruneringssettet så har det jo en klar fordel ved at man behandler små serier av bolter o.l i forhold til hos boltprodusentene. Belegget på boltene til Erik virker dessuten tykkere enn hos "originale" bolter.Blir spennende å følge med på langtidsvirkningen av behandligen. Og uansett er all behandling bedre enn ingen behandling. 
|
|
|
Loggført
|
Patina er for fattigfolk.
|
|
|
|