JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« på: juli 27, 2013, 14:58:16 pm » |
|
Hei!
Bobla mi har ladet seg ut over natta.. Tenning, lys etc. var slått av når jeg satte den fra meg. Har aldri vært ut for dette tidligere. Satt i en 12v starthjelp i sted og bobla starta med en gang. Voltmeteret viser 1.9v :\
Kan sikkert være mange årsaker, men noen tips?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: juli 27, 2013, 16:43:18 pm » |
|
Kupelys som står på.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #2 på: juli 27, 2013, 16:47:31 pm » |
|
kuppelyset funka ikke når jeg kjøpte bobla, så det har jeg ikke vært borti engang..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #3 på: juli 27, 2013, 23:19:11 pm » |
|
Gammelt dårlig bateri.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #4 på: juli 28, 2013, 07:53:33 am » |
|
For å teste, kan du koble fra batteriet og la det stå over natta. Viss det da er tomt, er det nok som Andersen skriver.
Viss ikke det blir tomt kan du koble til minuspolen, men på pluss kobler du en 6V lyspære mellom pol og polsko. Er det strømlekasje vil lyspæren lyse, svakt eller sterkt alt etter hvor stor lekasjen er. Viss den lyser, tar du bort sikringer i sikringsboksen helt til den slukker. Når du finner rette sikringen kan du koble til batteriet normalt og se hva på bilen som ikke virker når den sikringen mangler.
Kan også være laderele, men det kan vi ta viss ikke noe av det andre gir resultater.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #5 på: juli 28, 2013, 15:56:54 pm » |
|
batteriet står på lading nå, så vi får se ikveld..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #6 på: august 14, 2013, 06:32:02 am » |
|
For å teste, kan du koble fra batteriet og la det stå over natta. Viss det da er tomt, er det nok som Andersen skriver.
Viss ikke det blir tomt kan du koble til minuspolen, men på pluss kobler du en 6V lyspære mellom pol og polsko. Er det strømlekasje vil lyspæren lyse, svakt eller sterkt alt etter hvor stor lekasjen er. Viss den lyser, tar du bort sikringer i sikringsboksen helt til den slukker. Når du finner rette sikringen kan du koble til batteriet normalt og se hva på bilen som ikke virker når den sikringen mangler.
Kan også være laderele, men det kan vi ta viss ikke noe av det andre gir resultater.
Jeg ladet batteriet forleden som jeg skrev ovenfor, tok av polene og lot batteriet stå en stund (par dager). Sjekka etterpå med multimeter og det står på litt over 6v. Når jeg vrir om tenninga så hopper det helt ned til 4v og bilen starter ikke (uten hjelp fra en 12v hjelpestarter). Har lagt merke til at når jeg slår på hjelpestarteren så fungerer ikke langlys, blinklys etc. (dvs ikke uten hjelpestarter heller). Har bestilt nytt batteri i håp om at det er problemet. Hva annet kan være feil?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Type-2
Nybegynner

Innlegg: 27
Bosted: Jaren
|
 |
« Svar #7 på: august 14, 2013, 16:24:03 pm » |
|
Er det no bra å bruke 12v hjelpestart på 6v da?
|
|
|
Loggført
|
Kan alt dette være rust?
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #8 på: august 14, 2013, 20:45:26 pm » |
|
Siden det hopper ned til 4V kun ved at tenningen slåes på, tyder det fælt på at en celle i batteriet er defekt, ja. Men å teste lys på 12V hjelpestarter er nok ikke så veldig lurt. Kan fort grille noen lyspærer eller releer. Har selv brukt startkabler fra 12V, men kobler det kun til akkurat når starteren skal svive. Men du kan også være heldig at det kun er noen sikringer som har dårlig kontakt siden lysene ikke virker.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
 
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
 |
« Svar #9 på: august 15, 2013, 05:56:44 am » |
|
Siden det hopper ned til 4V kun ved at tenningen slåes på, tyder det fælt på at en celle i batteriet er defekt, ja. Men å teste lys på 12V hjelpestarter er nok ikke så veldig lurt. Kan fort grille noen lyspærer eller releer. Har selv brukt startkabler fra 12V, men kobler det kun til akkurat når starteren skal svive. Men du kan også være heldig at det kun er noen sikringer som har dårlig kontakt siden lysene ikke virker.
Ok. Da har jeg sikkert grilla enten ett par pærer eller releer  Fikk i meg ett splitter nytt batteri i går og ingen startproblemer etter det, men langlysa samt noen av instrumentpærene fungerer ikke. Skal sjekke sikringer samt pærer i dag. Hvordan ser/måler man om releer har tatt kvelden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|