april 27, 2024, 16:12:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorproblemer (hjelp!)  (Lest 6625 ganger)
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: august 16, 2013, 15:57:22 pm »

Jah, nå har bobla stått siden slutten av mai, mer eller mindre, uten at jeg har klart å finne feilen. Symptomene for tiden er som følger; kan gå fint på tomgang, men blir kranglete når det er tid for å ta en kort tur rundt i nabolaget. Med det mener jeg at den i starten ser ut til å mangle kraft under akselerasjon, for så å plutselig ha kraft igjen. Deretter blir tomgangen værre, og til slutt er jeg nødt til å pumpe gasspedalen for å holde den i live lenge nok til at jeg kan kjøre den hjem igjen. Da problemene starta i slutten av mai var symptomene at bilen gikk supert ca. 10 min, før den mista kraft og stoppa. I ukene som har gått siden har jeg gjort/bytta følgende:

Justert ventiler og fiksa en oljelekkasje fra det ene ventildekselet.
Nye tennplugger
Ny coil
Nytt bensinfilter
Rensa bensintank og blåst gjennom systemet med trykkluft
Nye bensinslanger
Ny forgasser (som skal være riktig stilt inn fra fabrikk). Har kun rørt bypass-skrua for å se om det utgjorde noen forskjell på tomgang.
Nytt fordelerlokk og ny rotor
Rensa bensinpumpe, samt slipt bakelitten (også midlertidig brukt elektrisk pumpe uten hell)
Sjekka vakumklokka på fordeleren
Lett etter vakumlekkasjer
Utført kompresjonstest, god kompresjon i samtlige sylindre
Nye pluggledninger
Ny kondensator og stift
Justert tenning med stroboskoplampe

Da jeg nå sist hadde vært ute og kjørt etter å ha justert tenninga, prøvde jeg å starte den i garasjen etter den hadde stått noen minutter. Det kom et kraftig smell før den starta, noe jeg aldri har opplevd før. I tillegg la jeg merke til en del kondens på forgasseren.
 
Er litt lost, hva mer kan jeg gjøre? Hæ

« Siste redigering: august 17, 2013, 14:09:14 pm av blåball » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: august 16, 2013, 16:33:31 pm »

Tett forvarmingsrør. Kan bli værre hvis eksoshalene står for langt inn.

Hvilken årsmodell er bilen og motoren?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: august 16, 2013, 16:42:33 pm »

Tett forvarmingsrør. Kan bli værre hvis eksoshalene står for langt inn.

Hvilken årsmodell er bilen og motoren?

1302 1972 modell. Motor er jeg usikker på, men er en 1600

Loggført
vwsteinar
Seniormedlem
****
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra

-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.


Vis profil

« Svar #3 på: august 16, 2013, 17:01:16 pm »

Ser ikke du nevner pluggledningene. Du bør vel prøve å skifte de også  Blunker


vwsteinar
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: august 16, 2013, 17:39:33 pm »

Ser ikke du nevner pluggledningene. Du bør vel prøve å skifte de også  Blunker

vwsteinar

Skal gjøre det i morgen tenkte jeg. Har målt motstand i dem, og fikk temmelig konsistente målinger, men det kan jo være dårlig kontakt i en eller fler av dem allikevel.

 
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #5 på: august 16, 2013, 18:30:23 pm »

Sjekk at spjeldet for forvarmet luft virker, og koble til røret på luftfilteret. Du har forgasserising.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: august 16, 2013, 18:56:04 pm »

Sjekk at spjeldet for forvarmet luft virker, og koble til røret på luftfilteret. Du har forgasserising.

Det skjønner jeg ikke, for jeg har kjørt bobla gjennom hele vinteren uten problemer

Edit:
Har lest litt om forgasserising og skjønner at det er større sjanse for at dette oppstår mellom 5 og 15 grader enn ved minusgrader pga. luftfuktighet. I tillegg har motoren gått på høyt turtall i hele vinter fordi den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle. Skal derfor sjekke/kjøpe/montere forvarmingsrør i morgen.
« Siste redigering: august 16, 2013, 19:31:22 pm av blåball » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: august 16, 2013, 20:38:02 pm »

Sjekk at spjeldet for forvarmet luft virker, og koble til røret på luftfilteret. Du har forgasserising.

Det skjønner jeg ikke, for jeg har kjørt bobla gjennom hele vinteren uten problemer

Edit:
Har lest litt om forgasserising og skjønner at det er større sjanse for at dette oppstår mellom 5 og 15 grader enn ved minusgrader pga. luftfuktighet. I tillegg har motoren gått på høyt turtall i hele vinter fordi den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle. Skal derfor sjekke/kjøpe/montere forvarmingsrør i morgen.

Kanskje den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle pga forgasserising?
Sjekk at du har fri gjennomgang i forvarmerrøret, ihvertfall på eldre biler er det normalt at de gror igjen av sot (har aldri hatt dobbeltporter selv).
Enkelte ettermarkeds eksosanlegg/effektanlegg leveres med tett forvarming, slik at man må borre hull til forvarming i eksosen selv.
« Siste redigering: august 16, 2013, 20:47:00 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: august 16, 2013, 20:42:56 pm »

Kanskje den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle pga forgasserising?
Sjekk at du har fri gjennomgang i forvarmerrøret, ihvertfall på eldre biler er det normalt at de gror igjen av sot.

Er en mulighet det, ja. Begynte i hvert fall å stoppe under nedbremsing når det blei varmere i været. Det problemet blei borte med ny forgasser. Skal ta en titt på alt detta i morgen og håpe på det beste. Har i hvert fall fått en del gode tips her nå, så takker for det Glad
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: august 16, 2013, 21:09:22 pm »

Ser fra bildet at du mangler varmluftslangene til forvarminga av forgasseren. Dette bør være på plass, skal du få en originalmotor til å gå skikkelig. Bensinforbruket i høst/vintervær vil også synke betraktelig da.

Stiftåpning er alltid verd å sjekke. Forøvrig: forgasser som skal være riktig justert fra fabrikk? Det tror jeg du trygt kan stole på at den ikke er. Vil garantert ha godt av en finjustering. Google navnet på forgasseren, så finner du nok justeringsinstrukser på nett.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: august 16, 2013, 21:34:26 pm »

Ser fra bildet at du mangler varmluftslangene til forvarminga av forgasseren. Dette bør være på plass, skal du få en originalmotor til å gå skikkelig. Bensinforbruket i høst/vintervær vil også synke betraktelig da.

Stiftåpning er alltid verd å sjekke. Forøvrig: forgasser som skal være riktig justert fra fabrikk? Det tror jeg du trygt kan stole på at den ikke er. Vil garantert ha godt av en finjustering. Google navnet på forgasseren, så finner du nok justeringsinstrukser på nett.

Stiftåpning justerte jeg når jeg bytta stift, så den er 0.4mm. At forgasseren ikke er perfekt justert fra fabrikk kan jeg gå med på, men motoren gikk veldig pent på tomgang rett etter forgasserbyttet, så det er nok ikke langt unna.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: august 16, 2013, 23:48:33 pm »

På nye forgassere bør flottørhøyden sjekkes/justeres, de er visst ofte feil. Noen er ikke helt reine innvendig, heller.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: august 17, 2013, 08:32:01 am »

Rens hele bensin systemet fra tank.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #13 på: august 17, 2013, 14:07:37 pm »

Rens hele bensin systemet fra tank.

Gjort.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #14 på: august 17, 2013, 14:08:44 pm »

Har nå kjøpt og montert varmluftsslange og bytta pluggledninger - ingen forskjell... Mangler kraft og dør etter litt kjøring
« Siste redigering: august 17, 2013, 14:14:44 pm av blåball » Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #15 på: august 17, 2013, 15:12:55 pm »

Kom til å tenke på at problemene faktisk ikke starta før jeg stengte varmen som går inn i kupeen... Kan det ha noe å si??

Edit
Ingen merkbar forskjell med åpne elle lukkede kupevarmesluser. Alle rør blir varme, også de som går inn på undersida av forgasseren, så NÅ kan vi vel utelukke forgasserising også...
« Siste redigering: august 17, 2013, 15:51:50 pm av blåball » Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 17, 2013, 16:09:12 pm »

Holder en knapp på bensintilførsel, er pumpa sjekket?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #17 på: august 17, 2013, 16:22:04 pm »

Holder en knapp på bensintilførsel, er pumpa sjekket?

Pumpa er sjekket, bensinnivået i forgasseren er på en prikk der det skal være til enhver tid (både før og etter motoren stopper). I tillegg bytta jeg til en elektrisk pumpe en stund uten at det utgjorde noen forskjell...

Når det er sagt, virker det på meg også som det har noe med bensintilførsel å gjøre, pga måten den stopper på. I tillegg kan jeg jo holde den i live ved å pumpe gasspedalen. Men hva kan det i så fall være? Overoppheting?
« Siste redigering: august 17, 2013, 17:38:13 pm av blåball » Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #18 på: august 17, 2013, 16:39:39 pm »

sjekk om stift har klappet sammen igjen....
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #19 på: august 17, 2013, 16:50:08 pm »

sjekk om stift har klappet sammen igjen....

Sitter som den skal
Loggført
erl
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: august 17, 2013, 19:07:42 pm »

Har vert ute for att gummi skjøtene på innsuget har vert sprukne
(kan se hele og fine ut)Er de gamle ?
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #21 på: august 17, 2013, 20:07:22 pm »

Har vert ute for att gummi skjøtene på innsuget har vert sprukne
(kan se hele og fine ut)Er de gamle ?

Hvor sitter disse gummiskjøtene?
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #22 på: august 18, 2013, 01:32:40 am »

Har nå lagd en tråd på thesamba.com, så får vi se om det kommer fler gode forslag Rekker tunge
Loggført
erl
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: august 18, 2013, 08:05:18 am »

Ok Vist du følger "veien fra forgasser til topper "Den ene vises på bilde du
lakt ut
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #24 på: august 18, 2013, 08:20:07 am »

Den isolasjonen på brannveggen din, har du den hele veien? Jeg begynner å lure på om vifta di kan være full av dritt/isolasjon og at motoren går varm.. Hvor holder du til?
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #25 på: august 18, 2013, 11:06:41 am »

Den isolasjonen på brannveggen din, har du den hele veien? Jeg begynner å lure på om vifta di kan være full av dritt/isolasjon og at motoren går varm.. Hvor holder du til?

Ytre Enebakk. Er det mye jobb å sjekke vifta?
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #26 på: august 18, 2013, 12:09:50 pm »

Den isolasjonen på brannveggen din, har du den hele veien? Jeg begynner å lure på om vifta di kan være full av dritt/isolasjon og at motoren går varm.. Hvor holder du til?

Ytre Enebakk. Er det mye jobb å sjekke vifta?

Bare å dytte armen bak å kjenne om den er tom for dritt det.. Bare sørg for at motoren ikke går Blunker
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #27 på: august 18, 2013, 16:26:07 pm »

Stryk det jeg sa tidligere om at vi kan droppe forgasserising... Lot motoren gå et par minutter nå, og både forgasseren og innsuget blei iskaldt. Hvordan får jeg skrudd av forvarmingsrør for sjekke om de er tette (og hvor er de Rekker tunge )?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #28 på: august 18, 2013, 18:13:16 pm »

Jeg skrudde av eksospotta, og stakk en ståltråd imellom unnafra på min. Evt stakefjær.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #29 på: august 18, 2013, 18:38:56 pm »

Du må forsikre deg om at forgasseren får forvarmet luft. Det er et spjeld som åpnes med vacum fra manifolden. En termostat i toppen av luftfilteret stenger klaffen når lufta blir for varm. Spjeldet er ofte ødelagt og da stenges varmluften. Sjekk om luften suges inn fra varmluftslangen eller tuten rett frem (kald luft) på tomgang (skal ha forvarmet luft). Disse motorene er helt avhengige av forvarmet luft fordi forgasseren er så langt fra toppene.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!