blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« på: august 16, 2013, 16:57:22 pm » |
|
Jah, nå har bobla stått siden slutten av mai, mer eller mindre, uten at jeg har klart å finne feilen. Symptomene for tiden er som følger; kan gå fint på tomgang, men blir kranglete når det er tid for å ta en kort tur rundt i nabolaget. Med det mener jeg at den i starten ser ut til å mangle kraft under akselerasjon, for så å plutselig ha kraft igjen. Deretter blir tomgangen værre, og til slutt er jeg nødt til å pumpe gasspedalen for å holde den i live lenge nok til at jeg kan kjøre den hjem igjen. Da problemene starta i slutten av mai var symptomene at bilen gikk supert ca. 10 min, før den mista kraft og stoppa. I ukene som har gått siden har jeg gjort/bytta følgende: Justert ventiler og fiksa en oljelekkasje fra det ene ventildekselet. Nye tennplugger Ny coil Nytt bensinfilter Rensa bensintank og blåst gjennom systemet med trykkluft Nye bensinslanger Ny forgasser (som skal være riktig stilt inn fra fabrikk). Har kun rørt bypass-skrua for å se om det utgjorde noen forskjell på tomgang. Nytt fordelerlokk og ny rotor Rensa bensinpumpe, samt slipt bakelitten (også midlertidig brukt elektrisk pumpe uten hell) Sjekka vakumklokka på fordeleren Lett etter vakumlekkasjer Utført kompresjonstest, god kompresjon i samtlige sylindre Nye pluggledninger Ny kondensator og stift Justert tenning med stroboskoplampe Da jeg nå sist hadde vært ute og kjørt etter å ha justert tenninga, prøvde jeg å starte den i garasjen etter den hadde stått noen minutter. Det kom et kraftig smell før den starta, noe jeg aldri har opplevd før. I tillegg la jeg merke til en del kondens på forgasseren. Er litt lost, hva mer kan jeg gjøre? 
|
|
« Siste redigering: august 17, 2013, 15:09:14 pm av blåball »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: august 16, 2013, 17:33:31 pm » |
|
Tett forvarmingsrør. Kan bli værre hvis eksoshalene står for langt inn.
Hvilken årsmodell er bilen og motoren?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #2 på: august 16, 2013, 17:42:33 pm » |
|
Tett forvarmingsrør. Kan bli værre hvis eksoshalene står for langt inn.
Hvilken årsmodell er bilen og motoren?
1302 1972 modell. Motor er jeg usikker på, men er en 1600 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsteinar
Seniormedlem
   
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra
-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.
|
 |
« Svar #3 på: august 16, 2013, 18:01:16 pm » |
|
Ser ikke du nevner pluggledningene. Du bør vel prøve å skifte de også  vwsteinar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #4 på: august 16, 2013, 18:39:33 pm » |
|
Ser ikke du nevner pluggledningene. Du bør vel prøve å skifte de også  vwsteinar Skal gjøre det i morgen tenkte jeg. Har målt motstand i dem, og fikk temmelig konsistente målinger, men det kan jo være dårlig kontakt i en eller fler av dem allikevel.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #5 på: august 16, 2013, 19:30:23 pm » |
|
Sjekk at spjeldet for forvarmet luft virker, og koble til røret på luftfilteret. Du har forgasserising.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #6 på: august 16, 2013, 19:56:04 pm » |
|
Sjekk at spjeldet for forvarmet luft virker, og koble til røret på luftfilteret. Du har forgasserising.
Det skjønner jeg ikke, for jeg har kjørt bobla gjennom hele vinteren uten problemer Edit: Har lest litt om forgasserising og skjønner at det er større sjanse for at dette oppstår mellom 5 og 15 grader enn ved minusgrader pga. luftfuktighet. I tillegg har motoren gått på høyt turtall i hele vinter fordi den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle. Skal derfor sjekke/kjøpe/montere forvarmingsrør i morgen.
|
|
« Siste redigering: august 16, 2013, 20:31:22 pm av blåball »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: august 16, 2013, 21:38:02 pm » |
|
Sjekk at spjeldet for forvarmet luft virker, og koble til røret på luftfilteret. Du har forgasserising.
Det skjønner jeg ikke, for jeg har kjørt bobla gjennom hele vinteren uten problemer Edit: Har lest litt om forgasserising og skjønner at det er større sjanse for at dette oppstår mellom 5 og 15 grader enn ved minusgrader pga. luftfuktighet. I tillegg har motoren gått på høyt turtall i hele vinter fordi den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle. Skal derfor sjekke/kjøpe/montere forvarmingsrør i morgen. Kanskje den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle pga forgasserising? Sjekk at du har fri gjennomgang i forvarmerrøret, ihvertfall på eldre biler er det normalt at de gror igjen av sot (har aldri hatt dobbeltporter selv). Enkelte ettermarkeds eksosanlegg/effektanlegg leveres med tett forvarming, slik at man må borre hull til forvarming i eksosen selv.
|
|
« Siste redigering: august 16, 2013, 21:47:00 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #8 på: august 16, 2013, 21:42:56 pm » |
|
Kanskje den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle pga forgasserising? Sjekk at du har fri gjennomgang i forvarmerrøret, ihvertfall på eldre biler er det normalt at de gror igjen av sot.
Er en mulighet det, ja. Begynte i hvert fall å stoppe under nedbremsing når det blei varmere i været. Det problemet blei borte med ny forgasser. Skal ta en titt på alt detta i morgen og håpe på det beste. Har i hvert fall fått en del gode tips her nå, så takker for det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: august 16, 2013, 22:09:22 pm » |
|
Ser fra bildet at du mangler varmluftslangene til forvarminga av forgasseren. Dette bør være på plass, skal du få en originalmotor til å gå skikkelig. Bensinforbruket i høst/vintervær vil også synke betraktelig da.
Stiftåpning er alltid verd å sjekke. Forøvrig: forgasser som skal være riktig justert fra fabrikk? Det tror jeg du trygt kan stole på at den ikke er. Vil garantert ha godt av en finjustering. Google navnet på forgasseren, så finner du nok justeringsinstrukser på nett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #10 på: august 16, 2013, 22:34:26 pm » |
|
Ser fra bildet at du mangler varmluftslangene til forvarminga av forgasseren. Dette bør være på plass, skal du få en originalmotor til å gå skikkelig. Bensinforbruket i høst/vintervær vil også synke betraktelig da.
Stiftåpning er alltid verd å sjekke. Forøvrig: forgasser som skal være riktig justert fra fabrikk? Det tror jeg du trygt kan stole på at den ikke er. Vil garantert ha godt av en finjustering. Google navnet på forgasseren, så finner du nok justeringsinstrukser på nett.
Stiftåpning justerte jeg når jeg bytta stift, så den er 0.4mm. At forgasseren ikke er perfekt justert fra fabrikk kan jeg gå med på, men motoren gikk veldig pent på tomgang rett etter forgasserbyttet, så det er nok ikke langt unna.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: august 17, 2013, 00:48:33 am » |
|
På nye forgassere bør flottørhøyden sjekkes/justeres, de er visst ofte feil. Noen er ikke helt reine innvendig, heller.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: august 17, 2013, 09:32:01 am » |
|
Rens hele bensin systemet fra tank.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #13 på: august 17, 2013, 15:07:37 pm » |
|
Rens hele bensin systemet fra tank.
Gjort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #14 på: august 17, 2013, 15:08:44 pm » |
|
Har nå kjøpt og montert varmluftsslange og bytta pluggledninger - ingen forskjell... Mangler kraft og dør etter litt kjøring
|
|
« Siste redigering: august 17, 2013, 15:14:44 pm av blåball »
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #15 på: august 17, 2013, 16:12:55 pm » |
|
Kom til å tenke på at problemene faktisk ikke starta før jeg stengte varmen som går inn i kupeen... Kan det ha noe å si??
Edit Ingen merkbar forskjell med åpne elle lukkede kupevarmesluser. Alle rør blir varme, også de som går inn på undersida av forgasseren, så NÅ kan vi vel utelukke forgasserising også...
|
|
« Siste redigering: august 17, 2013, 16:51:50 pm av blåball »
|
Loggført
|
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #16 på: august 17, 2013, 17:09:12 pm » |
|
Holder en knapp på bensintilførsel, er pumpa sjekket?
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #17 på: august 17, 2013, 17:22:04 pm » |
|
Holder en knapp på bensintilførsel, er pumpa sjekket?
Pumpa er sjekket, bensinnivået i forgasseren er på en prikk der det skal være til enhver tid (både før og etter motoren stopper). I tillegg bytta jeg til en elektrisk pumpe en stund uten at det utgjorde noen forskjell... Når det er sagt, virker det på meg også som det har noe med bensintilførsel å gjøre, pga måten den stopper på. I tillegg kan jeg jo holde den i live ved å pumpe gasspedalen. Men hva kan det i så fall være? Overoppheting?
|
|
« Siste redigering: august 17, 2013, 18:38:13 pm av blåball »
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #18 på: august 17, 2013, 17:39:39 pm » |
|
sjekk om stift har klappet sammen igjen....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #19 på: august 17, 2013, 17:50:08 pm » |
|
sjekk om stift har klappet sammen igjen....
Sitter som den skal
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erl
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: august 17, 2013, 20:07:42 pm » |
|
Har vert ute for att gummi skjøtene på innsuget har vert sprukne (kan se hele og fine ut)Er de gamle ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #21 på: august 17, 2013, 21:07:22 pm » |
|
Har vert ute for att gummi skjøtene på innsuget har vert sprukne (kan se hele og fine ut)Er de gamle ?
Hvor sitter disse gummiskjøtene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #22 på: august 18, 2013, 02:32:40 am » |
|
Har nå lagd en tråd på thesamba.com, så får vi se om det kommer fler gode forslag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erl
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: august 18, 2013, 09:05:18 am » |
|
Ok Vist du følger "veien fra forgasser til topper "Den ene vises på bilde du lakt ut
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #24 på: august 18, 2013, 09:20:07 am » |
|
Den isolasjonen på brannveggen din, har du den hele veien? Jeg begynner å lure på om vifta di kan være full av dritt/isolasjon og at motoren går varm.. Hvor holder du til?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #25 på: august 18, 2013, 12:06:41 pm » |
|
Den isolasjonen på brannveggen din, har du den hele veien? Jeg begynner å lure på om vifta di kan være full av dritt/isolasjon og at motoren går varm.. Hvor holder du til?
Ytre Enebakk. Er det mye jobb å sjekke vifta?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #26 på: august 18, 2013, 13:09:50 pm » |
|
Den isolasjonen på brannveggen din, har du den hele veien? Jeg begynner å lure på om vifta di kan være full av dritt/isolasjon og at motoren går varm.. Hvor holder du til?
Ytre Enebakk. Er det mye jobb å sjekke vifta? Bare å dytte armen bak å kjenne om den er tom for dritt det.. Bare sørg for at motoren ikke går
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
blåball
Juniormedlem
 
Innlegg: 54
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #27 på: august 18, 2013, 17:26:07 pm » |
|
Stryk det jeg sa tidligere om at vi kan droppe forgasserising... Lot motoren gå et par minutter nå, og både forgasseren og innsuget blei iskaldt. Hvordan får jeg skrudd av forvarmingsrør for sjekke om de er tette (og hvor er de  )?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #28 på: august 18, 2013, 19:13:16 pm » |
|
Jeg skrudde av eksospotta, og stakk en ståltråd imellom unnafra på min. Evt stakefjær.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #29 på: august 18, 2013, 19:38:56 pm » |
|
Du må forsikre deg om at forgasseren får forvarmet luft. Det er et spjeld som åpnes med vacum fra manifolden. En termostat i toppen av luftfilteret stenger klaffen når lufta blir for varm. Spjeldet er ofte ødelagt og da stenges varmluften. Sjekk om luften suges inn fra varmluftslangen eller tuten rett frem (kald luft) på tomgang (skal ha forvarmet luft). Disse motorene er helt avhengige av forvarmet luft fordi forgasseren er så langt fra toppene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|