mai 04, 2025, 16:34:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerne bunnplata på rammehovudet  (Lest 32009 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #90 på: juni 27, 2008, 12:35:43 pm »

Jo det er dei, men eg tenkte meir på resten av chassiset...

Er det forresten lovlig å byte den chassis-nr plata?? altså kappe den ut og sveise den inn på ei an bunnplate, eller er dette noko man gjer i all hemmelighet Hæ

tenk deg om....
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #91 på: juni 27, 2008, 12:35:51 pm »

De målene du har tenkt å ta forteller deg ikke mye. Aller først må du vite om bunnplata har de riktige målene før du begynner å gjøre noe, det er forsent nå..... Har den det, må målene stemme med disse når du er ferdig..... Ikke har du målene fra før du begynnte, ikke har du målene fra fabrikk (da hadde du ikke kommet med måle forslaget ditt) , og du aner tydeligvis ikke hvordan man måler opp et understell. Kryssmåling sier det deg noe? Dette er ikke en jobb for hvem-som-helst.

Det er ikke rart det er vanskelig å få lov å bygge om biler i norge, det p.g.a sånne som deg.....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #92 på: juni 27, 2008, 12:37:44 pm »

Kjem vist ingen veg med detta... er vist berre til å skaffa seg ny bunnplate
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #93 på: juni 27, 2008, 12:38:30 pm »

Jo det er dei, men eg tenkte meir på resten av chassiset...

Er det forresten lovlig å byte den chassis-nr plata?? altså kappe den ut og sveise den inn på ei an bunnplate, eller er dette noko man gjer i all hemmelighet Hæ
'

Kjør på, et annet navn på denne jobben er dokumetforfalskning....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #94 på: juni 27, 2008, 12:40:02 pm »

Jo det er dei, men eg tenkte meir på resten av chassiset...

Er det forresten lovlig å byte den chassis-nr plata?? altså kappe den ut og sveise den inn på ei an bunnplate, eller er dette noko man gjer i all hemmelighet Hæ
'

Kjør på, et annet navn på denne jobben er dokumetforfalskning....

Ulovlig med andre ord... å byta chassis er vel ikkje mulig å gjer lovlig?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #95 på: juni 27, 2008, 12:42:19 pm »

Å bytte chassis er det alle her anbefaler deg å gjøre..... Bytt bunnplate, sett ditt gamle karosseri på, vips alle happy, og det er lovlig.
Du må selfølgelig bruke papirene fra det "nye" chassiset.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #96 på: juni 27, 2008, 12:44:10 pm »

Eg trudde att alle bilar har 1 chassis nr som ikkje går an å endra på
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #97 på: juni 27, 2008, 12:58:59 pm »

Eg trudde att alle bilar har 1 chassis nr som ikkje går an å endra på

Rett meg hvis jeg tar feil, men mener at selve karosseriet på bobla regnes som en bildel, ergo er det lov å bytte. Kun chassis som trenger å ha riktig nr.
Hvis bobla ikke har vært registrert på ei stund så må det vel gå an å få bruke det gamle reg.nr på et annet chassis..? eller?
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #98 på: juni 27, 2008, 13:01:01 pm »

Men vist det er kun chassis som må ha rett nr og karosseri ikkje er så nøye, så er det likavel stikk motsatt mitt behov, nemlig att chassis nr kan bytast og karosseri nr er det samme..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #99 på: juni 27, 2008, 13:08:36 pm »

Men vist det er kun chassis som må ha rett nr og karosseri ikkje er så nøye, så er det likavel stikk motsatt mitt behov, nemlig att chassis nr kan bytast og karosseri nr er det samme..

Nå er jeg nesten sikker på at du misforstod... chassisnr.. altså det som står på tunellen, er strengt verboten å bytte. karosseri-nr.. altså det som er framme i hjulbrønna er det ikke så nøye med, siden karossen regnes som en bildel (tror jeg...). ergo har du lov å sette på et annet karosseri, eller det karosseriet du har på et annet chassis.

Tror det går an å få bruke skiltnr fra det gamle chassiset hvis det gamle chassiset er avregistrert.. jeg fikk iallefall tilbud om bare å velge og vrake i skiltnr, så lenge det var innenfor reglement og at det var ledig...
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #100 på: juni 27, 2008, 13:18:44 pm »

Uansett... anbefaler på det sterkeste.. i likhet med mange andre her.. at du går for ei ny flyndre!!
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #101 på: juni 27, 2008, 13:19:18 pm »

Men vist det er kun chassis som må ha rett nr og karosseri ikkje er så nøye, så er det likavel stikk motsatt mitt behov, nemlig att chassis nr kan bytast og karosseri nr er det samme..

Hvorfor kan du ikke bytte chassinummer?

1. Kjøp ny bunnplate med papirer
2. Sett karrosseriet ditt oppå
3. Hiv den gamlebunnplata og papirene som hører til
4. Registrer bilen med papirene til den nye bunnplata
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #102 på: juni 27, 2008, 13:22:48 pm »


1. Kjøp ny bunnplate med papirer
2. Sett karrosseriet ditt oppå
3. Spikre den gamlebunnplata til morra di opp på veggen, kun iført gullmaling og ram inn papirene som hører til i en gullramme
4. Registrer bilen med papirene til den nye bunnplata
5. Tenk at den gamlo boblo til ho mammo ikkje va nåkke sekker i trafikken, og at ho mammo konno sitja på ne te Voss me boblo mi istadnfær....på bingo

Endre D for PRESIDENT
Loggført

SCREWDRIVER #1
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #103 på: juni 27, 2008, 13:26:15 pm »

Tror Tistlo skjønner dette godt jeg.

Han vil beholde historikken på bilen fordi det er hans gamle mor sin bil. ergo, må han beholde det chassinummeret kan har i dag.
Beste da er å reparere det rammehodet han har for så å monter bilen igjen.

Men:
jeg hadde ikke hat skrupler når det gjelder å bytte om nummer under baksetet.
Han kan f. eks søke om nummerskifte på en bra bunnplate for så å slipe vekk gammelt å slå nytt nummer inn i bunnplata. Sett med bokstaver og tall på meisler får en kjøpt på Biltema..

Selv ville jeg ikke søkt engang. Hvem bryr seg om dette i ettertid? bilen er jo ikke stjålet..
 
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #104 på: juni 27, 2008, 13:31:12 pm »

Eg trudde att alle bilar har 1 chassis nr som ikkje går an å endra på

Rett meg hvis jeg tar feil, men mener at selve karosseriet på bobla regnes som en bildel, ergo er det lov å bytte. Kun chassis som trenger å ha riktig nr.
Hvis bobla ikke har vært registrert på ei stund så må det vel gå an å få bruke det gamle reg.nr på et annet chassis..? eller?
hvis bunnplata er fra før 1970 så går det å få gamle skilt nr
Loggført

1 up
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #105 på: juni 27, 2008, 13:34:27 pm »

Så vist eg finner ei bra bunnplate frå før 1970 med papir, setter karosseriet oppå, kan eg då få tilbake det orginale skilt nummeret tv 23100 utan problem Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #106 på: juni 27, 2008, 13:34:57 pm »

yes, såfremt nummeret er ledig. Og det er det jo - pr. idag iallfall.

https://svvgw.vegvesen.no/http://timeplan.vegvesen.no/exttime/tidspunkt.aspx
« Siste redigering: juni 27, 2008, 13:37:32 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #107 på: juni 27, 2008, 13:35:36 pm »

Ikke oppfordre til ulovligheter her da, nå er jeg nesten enig med Tony China, at dette er på grensen til å bli useriøst, og skaffe alle som bygger om biler et dårlig rykte...

Mitt poeng hele tiden er at dersom det er så viktig for Tistlo å beholde identiteten (og skiltet) på denne bilen, så finnes det ikke noe annet alternativ enn å få et kyndig verksted til å gjøre jobben med å reparere rammehodet. Om det betyr å bytte hele rammehodet, eller bare bunnen, det må bli opp til verkstedet å bestemme.

En kritisk bærende del av bilen din er alvorlig skadet av rust, det må du ta konsekvensen av.... om det koster 5 eller 10 eller 15 tusen kr så blir det peanuts i forhold til konsekvensene dersom du blir skyld i en alvorlig ulykke....
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #108 på: juni 27, 2008, 13:37:41 pm »

yes, såfremt nummeret er ledig.
det er en forutsetning, men jeg er 98% sikker på at du ikke får bruke et nummer som har vært i bruk før. Så han kan nok ikke regne med å få igjen nummeret fra bilen til "mammo", selv om den oprinnelige identiteten vrakes..
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #109 på: juni 27, 2008, 13:37:48 pm »

Det er lettere å få tilgivelse en tilatelse Øyerulling
Jo du kan søke biltilsynes om å få bruke et annet Chassinummer/Bunnplate,de slår inn nytt nummer(Eller du gjøre det mens de ser på)
Jeg har gjort det 2 ganger.
Men jeg har kommet til å sveise opp den bunnen du har,Menhvis du ikke har målt/Kontroll målt noe så er det ikke lett å gjøre noe med det nå.
Du kan jo bruke en annen bunn å måle etter.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #110 på: juni 27, 2008, 13:39:36 pm »

Allo Roy G Øyerulling er du ikke på Tynn is du da.
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #111 på: juni 27, 2008, 13:40:10 pm »

yes, såfremt nummeret er ledig.

Betyr det att det er muligheit for att nokon andre har skiltet ??

Ikke oppfordre til ulovligheter her da, nå er jeg nesten enig med Tony China, at dette er på grensen til å bli useriøst, og skaffe alle som bygger om biler et dårlig rykte...

Mitt poeng hele tiden er at dersom det er så viktig for Tistlo å beholde identiteten (og skiltet) på denne bilen, så finnes det ikke noe annet alternativ enn å få et kyndig verksted til å gjøre jobben med å reparere rammehodet. Om det betyr å bytte hele rammehodet, eller bare bunnen, det må bli opp til verkstedet å bestemme.

En kritisk bærende del av bilen din er alvorlig skadet av rust, det må du ta konsekvensen av.... om det koster 5 eller 10 eller 15 tusen kr så blir det peanuts i forhold til konsekvensene dersom du blir skyld i en alvorlig ulykke....

Trur nesten eg må forhøyra meg med mammo & fatteren når dei kjem heim, om me ska gå for reparasjon elle bytte av chassis..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #112 på: juni 27, 2008, 13:43:37 pm »

Allo Roy G Øyerulling er du ikke på Tynn is du da.

hva er det du tenker på Hæ

la oss holde oss on tpoic, og hjelpe Tistlo i hans dilemma her... Øyerulling
« Siste redigering: juni 27, 2008, 13:54:14 pm av grelland » Loggført
Johnny Oeen
Seniormedlem
****
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #113 på: juni 27, 2008, 13:50:05 pm »

Det registreringsnummeret ditt er nok allerede registrert på bobla di, slik at det kan nok ingen ta ifra deg.
Dersom du vil beholde det nummeret trur eg nok at du må reparere bunnplaten du har idag.
Hvis du slår opp nummeret i linken i tidlegare innlegg får ein opp at bilen er avregistrert, det betyr at skiltnummeret ligger inne i datasystemet, og da kan ingen få det nummeret.
Loggført

Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #114 på: juni 27, 2008, 14:01:50 pm »



Selv ville jeg ikke søkt engang. Hvem bryr seg om dette i ettertid? bilen er jo ikke stjålet..
 

Sånt som dette skriver man vel ikke om på ett nettforum, gjør man vel?
Om bilen er stjålet eller ikke spiller liten rolle, det er like ulovlig uansett....
Det sitter folk fra både tollvesen og biltilsyn å leser på forum som dette...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #115 på: juni 27, 2008, 14:02:32 pm »

x2
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #116 på: juni 27, 2008, 14:02:36 pm »

Rammehodebytte/reparasjoner er ikke noe magisk, men det må gjøres på rett måte.

1) Skaff en person/verksted med riktig kompetanse og sertifisering

2) Lever bunnplata der for reparasjon. Om det innebærer hele rammehodet eller kun bunnplaten er opp til denne, og ikke alle vi som sitter på forumet her!

3) Kjør på videre med prosjektet og la hele dette være en erfaring for videre arbeider

Jeg har VW`s beskrivelse på rammehodebytte med anbefalt prosedyre etc. Vanligvis var jo bytte av dette grunnet en kollisjon etc, ikke rust. Derfor tviler jeg på at VW har lagd en prosedyre for kun bytte av bunnplaten på rammehodet.
Dimensjoner på rammen står blant annet under tech-siden til www.germanlook.com, noe som kan være til god hjelp for den som gjør jobben hvis de ikke har målene liggende.


Rent prismessig er det ikke sikkert dette lønner seg, men hvis du vil beholde den originale rammen så er dette beste måten i mine øyne. Og riktig nummer har da sin verdi også...
« Siste redigering: juni 27, 2008, 14:04:09 pm av JTWE » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #117 på: juni 27, 2008, 14:07:42 pm »

godt att ingen har tatt nummeret ivertfall Glad

Men MÅ eg reparere rammehovudet for å få det orginale skiltet? syns nett nokon sa det var mulig å få det tilbake med eit ant chassis Hæ


Må nok og forhøyra meg med bilskadesenteret..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #118 på: juni 27, 2008, 14:08:24 pm »

Denne?


* Tech19B.jpg (137.5 KB, 1035x800 - vist 205 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #119 på: juni 27, 2008, 14:24:48 pm »

Er det tomme dei måler i ??
Og der det står "1600" er det for biler med 1600 motor?
Og kva er "Datum Line" ?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!