juni 16, 2024, 06:21:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Riktig endelsakk på t4 motor  (Lest 3081 ganger)
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: september 09, 2013, 21:16:20 pm »

0.04-0.08?

Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: september 09, 2013, 21:31:36 pm »

Står jo alt mulig på nettet. siste jeg så var 0.14mm som var det riktige..
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 09, 2013, 21:32:28 pm »

Jeg ville lagt meg på 0.10
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 09, 2013, 21:41:33 pm »

Uten shims så har jeg endeslakk på 1.25mm
Med shimsene jeg har får jeg 0.25

Om jeg skal ha 0.10 endeslakk blir det følgende:
1.15/3=0.38.333

Tenker jeg riktig og får man tak i så store shims?
Må legge til at blokka er delt og alt av lagre er byttet..
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 09, 2013, 22:15:02 pm »

Uten shims så har jeg endeslakk på 1.25mm
Med shimsene jeg har får jeg 0.25





da legger du til en  på 0.15 eller bytter en av de andre som er +0.15
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 09, 2013, 22:27:24 pm »

Flere shims går bra det.
Som knasten sier, legg på en 0,15 så er du i mål.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 10, 2013, 05:32:43 am »

4 shims? Trodde det var fy fy?
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 10, 2013, 06:38:58 am »

2 er fy.
4 er greit.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: september 10, 2013, 08:31:02 am »

Da har jeg bestilt tre shims på 38. ( største de hadde)
Det vil si at resultatet blir 0.11 endeslakk. Om endeslakken blir større etter innkjøring så kan jeg legge på en til, altså slik at det blir 4 shims. Men et sted må jo grensen gå for hvor mye jeg kan "fore på" bak svinhjulet?

Beklager dumme spørsmål og takk for gode svar;)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 10, 2013, 08:45:24 am »

Skal ikke være nødvendig å shimse mer etter at motoren er innkjørt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #10 på: september 10, 2013, 14:28:38 pm »

2 er fy.
4 er greit.
jeg kjører med 1 shims og 0,16 i endeslakk.fungerer fint det:)aldri vært søndagskjørt den motoren heller......
Loggført
mattias
Seniormedlem
****
Innlegg: 288
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: september 10, 2013, 15:19:26 pm »

2 er fy.
4 er greit.
jeg kjører med 1 shims og 0,16 i endeslakk.fungerer fint det:)aldri vært søndagskjørt den motoren heller......

Ok:) for min del tror jeg at jeg hvertfall skal få lurt bak tre stk:)
Loggført

-1961 T1
-1961 T1
-1958 T2
-1976 T2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 10, 2013, 16:28:48 pm »

2 er fy.
4 er greit.
jeg kjører med 1 shims og 0,16 i endeslakk.fungerer fint det:)aldri vært søndagskjørt den motoren heller......
Ikke værst det. jeg har blitt lært at man ikke skal ha færre enn 3 shims.
Men hvordan har du fått til det? De fleste motorene går det fort med 3-4  shims.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 10, 2013, 17:08:46 pm »

porsche 356 bruker vel færre , hørt om kun 1 shims der
så helt krise anng antal er det vel ikke
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 10, 2013, 18:56:53 pm »

356 kjører med "mykshims " som er litt forskjellig og måles opp ved longblock-sammensettning ,
dels fordi det handler om block i helalu .... mer enn 3 eller mindre enn 3 i T-1 er ikke bra da poenget er at det midtre shimset skal fungere som et "lager " ,,, Bruk alltid nye shims da shimsene slites i innerkannt alltid på T-1 .. (bare å måle opp med micrometer ) ..

Endel folk her inne synes at 3 /4 / 5 shims er ok , hvor har de fått det ifra ..?? skuffende at de ikke engang har lest "boken " .Skjønner vel ikke mekanikk ... Vel , uansett lykke til alle ...

mvh
erich  
« Siste redigering: september 10, 2013, 19:10:00 pm av Sonic » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 10, 2013, 19:21:07 pm »



Endel folk her inne synes at 3 /4 / 5 shims er ok , hvor har de fått det ifra ..?? skuffende at de ikke engang har lest "boken " .Skjønner vel ikke mekanikk ... Vel , uansett lykke til alle ...

mvh
erich  

VW ingeniørene bruker jo 3 stk på wbx  
1 tykk og 2 tynnere. har også sett 3 tynne + tykk.

er det feil
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1904
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: september 10, 2013, 19:29:33 pm »

Jørn

Det du har sett fra VW igeniørene  kan vel aldrig være feil ...Derimot i  flere hundre HK , som ikke var tanken til disse , må man vel tenke "utav boksen " ..som at jeg kjører endplay på 0,22 pga material-ytvidelse og vil ikke at motorern skal skjære på på 1 st rammelager .. Dette er jo smaksak og racing ...
På gata er det vel std . 0,10-0,13 som gjelder ..(3 shims )
Dette har du mer erfaring med enn meg ..uansett ..
PS ; min motor er ferdig bygggd og ikke av meg denne gang , har kun gått igjennom , og ser at end play ligger på ca 0.20 .. er dette feil eller skal jeg ligge dær ?? Turbo 2332 utvikler vel endel varme /eller ikke ??

mvh
erich
« Siste redigering: september 10, 2013, 19:34:47 pm av Sonic » Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 10, 2013, 19:32:41 pm »

POPCORN WARNING!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!