andgjerd
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Sogndal
|
 |
« på: september 12, 2013, 23:43:46 pm » |
|
Ser det er mange måter å trimme på, men tenkjer her moderat trimming av 2L type4, til mellom 100-130 hk. Kor mykje må skiftes, maskineneres? Kostnad er og ein viktig faktor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #1 på: september 13, 2013, 00:38:22 am » |
|
Ring Andersen racing, 4819 4000
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: september 13, 2013, 00:41:17 am » |
|
Porte topper, ny kam og eksos, samt nye gassere.
100hk lett
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: september 13, 2013, 08:35:16 am » |
|
Porte topper, ny kam og eksos, samt nye gassere.
100hk lett
Si det til Cheron... 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #4 på: september 13, 2013, 09:04:23 am » |
|
Porte topper, ny kam og eksos, samt nye gassere.
100hk lett
Si det til Cheron...  Huh? 95,8 hester med første oppsett. Har endrer oppsett på gasserene så vet ikke hva jeg har nå.
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #5 på: september 13, 2013, 17:56:35 pm » |
|
Ny kam høyere komp og porting av topper.
Plane topper ca 2000-3000 Sliping av ventiler og seter ca 1000-1800 Ny kam ca 2000
Da har du en 2L med snert i og alt fra 100-140 hk avhengig av mating og eksos.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
andgjerd
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #6 på: september 16, 2013, 00:26:47 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #7 på: september 16, 2013, 01:10:03 am » |
|
Tror du skal være forsiktig med å kjøp type 1 topper for å sette på en type 4. De vil ikke passe. Større sylindre krever bearbeiding av topper og blokk. Blir fort dyrt....
Ghia69
|
|
« Siste redigering: september 16, 2013, 01:13:37 am av ghia69 »
|
Loggført
|
|
|
|
andgjerd
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #8 på: september 16, 2013, 02:01:02 am » |
|
Eg såg den hadde 94mm boring, reknet med det var til type4. Ja det er fort gjort å rote det til.
Ved porting av topp, bør det monteres større ventiler og? Vis ein alikevel overhaler med nye stempler, er det ikkje like greit å bruke stempler til 914? Slik at det blir mindre maskinering?
|
|
« Siste redigering: september 16, 2013, 11:32:32 am av andgjerd »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: september 16, 2013, 14:58:57 pm » |
|
Foreslår et par topper fra GBOT (Jacob Spring ) 42 x 36 lett porting . En mild Eagle kam fra CB 270 gr. /løftere . Kjøling og exos koster til T-4 , men dette oppsettet ,i tillegg til en revitalisering av objektet , gir deg en skikkelig sterk motor som både er holdbar + morsom å kjøre .
lykke til
mvh erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #10 på: september 16, 2013, 16:36:34 pm » |
|
Foreslår et par topper fra GBOT (Jacob Spring ) 42 x 36 lett porting . En mild Eagle kam fra CB 270 gr. /løftere . Kjøling og exos koster til T-4 , men dette oppsettet ,i tillegg til en revitalisering av objektet , gir deg en skikkelig sterk motor som både er holdbar + morsom å kjøre .
lykke til
mvh erich
har topper fra GBOT, web cam 276? trur jeg http://webcamshafts.com/pages/automobile/volkswagen/install_data/tc_001693_001075.html . 1700 vipper med påsje sweevel feet, stiverer fjører, weber 40s og csp Python eksos uten varmepotter. rundt 120HK sa Jacob 1800 topper, flowet 3-5 hk. planet for bedre komp, og byttet ventiler til 42-36 mhale lettere sats 2.0L vektjusterte råder
|
|
« Siste redigering: september 16, 2013, 17:09:19 pm av Martin »
|
Loggført
|
|
|
|
|
andgjerd
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #12 på: september 16, 2013, 20:36:18 pm » |
|
Da har du ikkje lengre varme i bilen? Kva pris snakkar ein om på det bygget?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #13 på: september 16, 2013, 20:58:50 pm » |
|
Jeg har varme i min motor.. Skal rote frem alle kvitteringer så skal du få en ca pris på mitt motorbygge.. Men nå er det fotballkamp.. Sender deg en pm i morra 
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #14 på: september 16, 2013, 21:50:43 pm » |
|
Behøver nødvendigvis ikke øke volum så mye for å få litt hk hvis du synes det er ok med litt turtall  , last ned her : http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-M10.pdf så finner du noen "oppskrifter" til div motorer. Bla. 136hk og 160 hk på std. volum. Er fint å bruke 2,0satsen til CSP som bruker mahle 94mm stempler med flat topp og nye std. mahle sylindere sammen med råder som passer. Mye for pengene og du slipper å maskinere blokk og egentlig topper og, men topper bør høvles litt. 10,0 - 10,5 i komp på T4 er null problem på gatemotor.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #15 på: september 17, 2013, 10:23:28 am » |
|
Da har du ikkje lengre varme i bilen? Kva pris snakkar ein om på det bygget?
ikke varme i bilen nei. topper kostet meg 8500 (kjøpe 1800 topper + arbeid hos Jacob www.gbot.dk ) stempler og råder er samme som cheron sitt. eksosen kostet meg i fjor hos Unneberg bil ( www.unneberg-bil.no ) ca 7100 gassere kom på ca 8000 med innsug filter og stag hos aircooled.net http://vwparts.aircooled.net/CB-Performance-Dual-IDF-Weber-Carb-Kits-p/cb-dual-idf-weber-carb-kit.htmjobb på topper: Styr skiftet: 995,- Nye styr: 300,- Vask af toppe: 125,- Sæder fræst: 775,- Indsugningssæder lagt ud til 42 mm ventiler: 800,- Indsugningsbowle portet ud til ny sæde diameter: 875 Toppe fræst for compression: 600,- Toppe fræst for cylinderfinne frigang i forbindelse med fræsning for compression: 300,- Stramme HD fjedre: 300,- Samling af toppe: 175,- Med venlig hilsen /Best Regards Jakob Spring "GetBackOnTrack"
|
|
« Siste redigering: september 17, 2013, 10:33:35 am av Martin »
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #16 på: september 17, 2013, 16:50:40 pm » |
|
96mm boring (slip in) er jo også et greit alternaiv, og en får JE stempel her... http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-pistons-cylinders.htmlOg det krever ikke så ekstrem modifisering av toppene som 103mm+ boring
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: september 18, 2013, 20:39:15 pm » |
|
Min motor: 1910cc motor bygget på en 1800 (96mm borr x66mm slag) Effekt utregnet etter stripetid og vekt på bilen ca150hk. Varver over 7000rpm. 1800 topper med Nye styringer, titanretaners, doble oteva fjærer, rustfrie ventiler, porting, planing osv. Med 41x34mm ventiler og to doble 44 weber idf. ingenting balansert eller vektjustert. Kjører med 1700vipper, porsche svivelfeet, originale 1800 råder, org veiv og lettet 228mm svinghjul. Kam er en web 163/86b med rettskårne drev. Kjapt regnet ender jeg nok på godt over 35000kr bare i deler og arbeid på toppene, da har jeg ikke medregnet eksos. Sånne har jeg handlet. Krever ingen form for maskinering av toppene om man bruker 1800 eller 2liter topper. (annet enn om man ønsker enda høyere komp da)
|
|
« Siste redigering: september 18, 2013, 20:46:18 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
andgjerd
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #18 på: september 19, 2013, 00:06:30 am » |
|
Ser det er mange gode og forskjellige bygg rundt om. Eg skal ha motoren i ein Bay og vil prøve å få ein motor med mykje moment på lavt turtall. Eg vurderer og å bruke datasprut, da dette ikkje er mykje dyrere enn eit komplett sett med gasserer. Eg eg har ikkje sett noken løysningar for bruk av gass-spjeld, men dette kan vere mulig å hente fra fex motorsykkel. Ev, bygge dette sjøjv og buke kun eitt spjeld.
Eg ser jo det at å bygge om til WBX, og ville gitt mange og rimelige Hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: september 19, 2013, 18:36:09 pm » |
|
billig moment og hester får du med turbo. Du har sikkert en CU med 78 hester. Setter du på litt pustehjelp, får du lett 100hk uten å åpne motor, og dreiemoment som du blir fornøyd med.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #20 på: september 21, 2013, 16:53:33 pm » |
|
Da har du ikkje lengre varme i bilen? Kva pris snakkar ein om på det bygget?
ikke varme i bilen nei. topper kostet meg 8500 (kjøpe 1800 topper + arbeid hos Jacob www.gbot.dk ) stempler og råder er samme som cheron sitt. eksosen kostet meg i fjor hos Unneberg bil ( www.unneberg-bil.no ) ca 7100 gassere kom på ca 8000 med innsug filter og stag hos aircooled.net http://vwparts.aircooled.net/CB-Performance-Dual-IDF-Weber-Carb-Kits-p/cb-dual-idf-weber-carb-kit.htmjobb på topper: Styr skiftet: 995,- Nye styr: 300,- Vask af toppe: 125,- Sæder fræst: 775,- Indsugningssæder lagt ud til 42 mm ventiler: 800,- Indsugningsbowle portet ud til ny sæde diameter: 875 Toppe fræst for compression: 600,- Toppe fræst for cylinderfinne frigang i forbindelse med fræsning for compression: 300,- Stramme HD fjedre: 300,- Samling af toppe: 175,- Med venlig hilsen /Best Regards Jakob Spring "GetBackOnTrack" hvordan hadde det hvert med en liten snurre på dette oppsettet da.?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
andgjerd
Nybegynner

Innlegg: 44
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #21 på: september 21, 2013, 20:12:43 pm » |
|
Spørs om eg heller skal gå for ein 2,1L WBX, overhale og porte den. Samt grøvre eksos,datasprut og turbo. Det bør gi lett 150 hk på rundt 0,5 bar. Da har eg ein sunn og holdbar motor. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #22 på: september 22, 2013, 02:35:27 am » |
|
Med porting, ordentlig eksos, bra tenning og sprut OG ,5 bar med trykk har du mer enn 150hk.
Da kan du like godt bytte kam og få 250hk..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|