mai 04, 2025, 23:41:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: For myk fjæring bak T1: coilovers??  (Lest 3141 ganger)
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« på: september 13, 2013, 16:24:59 pm »

Har satt i en ny 1776ccm motor med stor sump, men pga myk fjæring(standard),
slår sumpen nedi enkelte ganger.

Det er satt på nye gassdempere bak.

Jeg ønsker meg en mye stivere bakpart: hva er beste måten å gjøre dette på.
Hørt om justerbare coilovers, men vet ikke hvordan dette funker i praksis.
Hvor får man ev tak i disse?

Tips Hæ Hæ
 Glad
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: september 13, 2013, 18:40:37 pm »

Hadde uten tvil gått for større torsjonsstaver. Det fungerer garantert.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 13, 2013, 19:53:45 pm »

Hvor mye har du senket bilen?

Jeg har senket 5 og 5 klikk, org torsjonsstaver og AVO dempere. Stiv og fin, setter seg ikke nedpå.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: september 13, 2013, 20:55:16 pm »

Er bilen veldig lav?
Er sumpen unødvendig dyp/stor?
Er bilen veldig myk og fjører mye?

Originale torsjoner og stive dempere pleier å holde ganske bra mye, men det avhgenger jo litt av spesielt de to første spørsmåla mine over.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: september 13, 2013, 21:04:52 pm »

Hvilken årsmodell er bilen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 13, 2013, 22:48:06 pm »

Halla..
Den sumpen er jo relativt flat. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg prøvd å kjøre litt uten. Du ser fort hvordan oljetempen oppfører seg..
Din bil er jo ganske så lav, så det skal godt gjøres for at du holder den sumpen unna asfalten uansett..  Gliser.
Petter'n. 
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 13, 2013, 23:02:22 pm »

Hadde uten tvil gått for større torsjonsstaver. Det fungerer garantert.
x2
ikke er det svindyrt heller.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #7 på: september 14, 2013, 00:14:26 am »

Bilen (-64) er veldig lav foran, men kun senket 1ytre hakk bak med 195/65/15 dekk.
Perfekt høyde uten at den tar nedi bak.

Det er først hvis jeg skal slippe clutchen litt fort  Øyerulling at den setter seg på ræva.
Føler også at den er altfor myk for mitt vedkommende: for mye vandring

Er vel greit at det er sump på den også Petter?! men kunne gjerne hatt en mindre type??
Hvordan virker større torsjonstaver og hvem selger?
Forslag til stive dempere??
 Glad
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 14, 2013, 07:58:26 am »

Jo da, sumpen gir jo større oljemengde. Men den du har er av den flate brede typen, så jeg tror ikke du får noen som bygger mindre ned.
Denne monterte jeg, fordi den hadde størst kjøleflate.
Men hvis du uansett synes den er for myk, og vil gjøre noe med det. Ville jeg også skaffet stivere torsjonsstaver bak. Kort fortalt er disse tykkere enn de orginale, og derfor hardere å vri...
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: september 14, 2013, 10:27:27 am »

Heisann,

Bbbillig løsning: Hvis du har fjernet gummi"klossene" (snubbers) bak så sett dem tilbake. Er bilen så lav at dem ikke passer så kutter du dem i høyden. Dette er en jobb som tar 1 time.

Rimelig løsning Bytt torsjons stavene som allerede foreslått. Dette er en jobb og du må endre hele innstillingen du nå har (ett hakk) Beregn en helg på denne jobben.

Sånn passe dyrt Justerbare, stive dempere fra feks Koni/Spax/Avo shocks. 1 time jobb.

dyrt Justerbare dempere i kombinasjon med stivere torsjons staver. 1 helg.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg først prøvd med gummi.

-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #10 på: september 14, 2013, 19:37:34 pm »

Som nevnt er ikke bilen senket stort mer enn 1hakk bak, så "subbegummiene" er fortsatt på.
Cluet er å få den stivere på bakparten.

Prøver med å bytte torsjonsstaver og deretter ev stivere dempere..
 Gliser
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: september 15, 2013, 09:29:05 am »

Som nevnt er ikke bilen senket stort mer enn 1hakk bak, så "subbegummiene" er fortsatt på.
Cluet er å få den stivere på bakparten.

Prøver med å bytte torsjonsstaver og deretter ev stivere dempere..
 Gliser

1 yttre hakk er mye senk.

Du kan bruke subbegummi for T2 buss. De er litt høyere og dermed er sumpsubbe problemet løst. Fortsatt 1 time og ca 200,-

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #12 på: september 15, 2013, 19:57:45 pm »

Funker T2 gummitrikset på irs også?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #13 på: september 17, 2013, 15:34:24 pm »

(se spørsmål over)
Jeg fikk tilbakemelding på PM at det funker på irs også, så da legger jeg det ut her om noen andre lurer ;-)
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: september 17, 2013, 15:44:46 pm »

Funker er et relativt begrep. Jeg tror ikke det er mange i verden som ligger å kjører på bumpstoppen konstant.

Når trådstarter skriver at han ønsker bobla stivere bak er svaret tykkere eller kortere fjærstaver. Men på beskrivelsen høres det ut som han behøver en bumpstop som tar i tidligere for å redde sumpen når rompa klasker nedi veien. Stivere staver vil gjøre at den mer sjeldent klasker nedi. Når man gjør begge deler, får slutt på klaskingen  Blunker Og DET funker.
Loggført

Speed is no substitute for direction
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #15 på: september 17, 2013, 17:32:57 pm »

Såååå....hvor får jeg tak i både og? Øyerulling

Må jo prøve både høyere bumpstops og tykkere torsjonsstaver i sammenheng!
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!