oktober 16, 2021, 21:48:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Understell´s-behandling av gammel bil,hva bør man bruke?  (Lest 6385 ganger)
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« på: oktober 06, 2013, 20:41:32 pm »

Hva bruker folket på bunnen av bilen, er litt overflate rust. Jeg har tro på Brunox,ruststopp
Noen andre forslag?


* vask1.jpg (128.32 KB, 709x531 - vist 302 ganger.)

* vask3.jpg (133.3 KB, 624x468 - vist 272 ganger.)

* vask4.jpg (119.36 KB, 539x404 - vist 263 ganger.)
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Hoffen
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 06, 2013, 20:49:49 pm »

Jeg tenker på det samme, og tenker å bruke wurth sin understelsmasse Blunker
Men burde vel kanskje pusse vekk rusta først?
Loggført

66mod boble prosjekt
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 06, 2013, 20:55:49 pm »

Må vel være no tynn penetrerende olje av no slag som lønner seg her? siden jeg ikke skal sandblåse
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 06, 2013, 21:01:30 pm »

Du kan jo prøve saueullolje eller linolje. Begge deler er tyntflytende. Har selv saueullolje under bruksbilen. Knallstoff etter min mening. Skvalper rundt de første dagene etter du har lagt den på. Etter det tørker den bare litt opp og blir til en seig tynn film som blir liggende lenge. Kjører 20k i året og denne guffa har holdt svært bra i saltlaken i over ett år.
Sjekk her: Antirust.no
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 06, 2013, 21:07:21 pm »

Ja linolje bruker jeg på den andre bussen og vært fornøyd med det.
Noen som har brukt Owatrol?
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1979
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 06, 2013, 21:11:32 pm »

Jeg pleier og bruke sagkjedeolje som jeg varmer og blander med owatrol.
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 07, 2013, 09:06:15 am »

Fluidfilm inneholder saueolje. Knallbra produkt; http://www.bilkontroll.no/fluid-film
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5354
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 07, 2013, 09:20:48 am »

Men burde vel kanskje pusse vekk rusta først?

Enig! Hvorfor sause inn rusten?

Wurth har en rustmelk som fungerer utrolig bra der du ikke kommer til for å pusse/blåse/fjerne rusten. Classic Monthly har hatt en antirust test gående i 3 år og det er noen produkter som skiller seg svært positivt ut og andre ikke. Owatrol kommer langt ned på listen.

http://www.classicsmonthly.com/2013/04/25/3-year-anti-rust-test-results/

Noxudol er testvinner.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hoffen
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 07, 2013, 10:51:54 am »

Tanken min var å pusse bort evt rust så behadle med owatrol!
Jeg har brukt owatrol før og hatt gode og langvarige resultater:)
Deretter dekker jeg laget med owatrol med wurth sin understelsmasse!
Loggført

66mod boble prosjekt
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3529
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 07, 2013, 11:21:39 am »

http://www.mike.british-cars.de/english.htm

Dette skal du bruke Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 07, 2013, 12:51:18 pm »

Sandblåse hele bunnen, legg epoxyfiller og klin til med bodyskydd.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #11 på: oktober 07, 2013, 15:36:08 pm »

Mange grom tips her  Glad
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 07, 2013, 19:49:35 pm »

jau. du bør også legge kitt/acrylmasse i alle plateskjøter før fillern Blunker

Når dette har tørket går du over alle kriker, kroker og kanaler med tynnstoff og hulromsvoks til slutt.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 14, 2013, 17:34:36 pm »

Etter å ha prøvd diverse stoffer på forskjellige biler i løpet av mange år, har jeg, og mange med meg, kommet frem til at det eneste som duger skikkelig er Ferromax rustkiller.

Jeg sauser inn understellet på alle bilene her i gården vår og høst med Ferromax, og det holder rusten i sjakk. Går under bilen med en jif-flaske eller lignende med Ferromax, og dynker bærebruer, traverser, støtdempere, egentlig alt under med et par strøk.(Unntatt eksosanlegget da) Ferromax´en trekker inn i absolutt alle kriker og kroker, og mykner opp gammel tørr tektyl.
 
Er en fordel at bilen kan stå et døgn eller to så dette får tørke, før jeg går over med en sprayboks med f.eks biltema understellsmasse. Helst bare et tynt strøk, mest for å legge et beskyttelseslag utenpå. Har gjort dette på fruens -03 Outback siden vi kjøpte den for 4-5 år siden, og den ser helt fabrikksny ut under, til tross for saltveier halve året.
Alternativt kan man blande 50/50 med Ferromax og svart Bengalakk, og sprøyte utenpå. Denne mixen bruker jeg blant annet på traktorutstyr, det er knallsterkt og setter en skikkelig stopper for rusten.

I tillegg er Ferromax førstevalget når det kommer til rustreparasjoner/lakkrust, puss ned og legg gjerne flere strøk på bart metall. Da holder rusten seg unna LENGE. Sparkel og/eller grunning legges utenpå etter at Ferromaxen har tørket. En lokal billakkerer har sverget til Ferromax i mange år, og ikke uten grunn.

http://www.mamut.net/rustkiller/subdet9.htm/
http://www.rustbehandle.no/sider/referanser/
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #14 på: oktober 14, 2013, 18:34:26 pm »

Får man kjøpt dette i butikk eller bare sånn bedrift handel i store mengder? høres veldig bra ut
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 14, 2013, 21:02:59 pm »

De selger det flere steder her i byen (Molde) hvertfall, blant annet på bilxtra og på et par malerforretninger. Forholdsvis stiv pris riktignok, er vel rundt 300 for en liter, men den er til gjengjeld utrolig drøy. En liter holdt nesten til 2 biler (understell pluss hjulhus), så det blir ikke så voldsom kostnad likevel.
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #16 på: oktober 14, 2013, 21:22:35 pm »

da blir det bilextra i morgen,har trua
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: oktober 15, 2013, 21:16:23 pm »

jotun baltoflake.vist du meiner alvor

ved bruk av oljer og liknande er da igrunn ein sjølvfølge å få vekk rusta før påføring. ellers blir ikkje rusta stoppa,men kun litt utsett i tid.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
T-bear
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Istad


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 16, 2013, 14:52:52 pm »

Jeg legger til at mine tips og erfaringer her gjelder mest for behandling av understell, og ikke grunnarbeid før lakk, for det har jeg ikke så mye erfaring med.

Men etter min mening og erfaring, er det totalt unødvendig å blankpusse og gå løs med diverse epoxyprodukter utviklet for offshoreinnstallasjoner, på understellet til ei helt vanlig boble, eller andre biler som stort sett brukes på sommeren, og i finvær. Klart, hvis du vil at flyndra skal holde i 200 år så er det bare å gå løs, men det er uten tvil overkill.
Har en kamerat som har hatt en -74 camaro i snart 15 år, og han har ikke gjort noen form for understellsbehandling siden han kjøpte den, siden den brukes bare i finvær. Er litt brun og flekkete under, men det er omtrent akkurat likedan som det var når han kjøpte den.

 

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: oktober 18, 2013, 21:29:44 pm »

blei ikkje spesifisert her om da var sommarbil som står på vinterlagring etc eller heilårsbil. eg tenkte ivertfall på sistnevnte.

men på ein bil som står inne og stort sett har da veldig bra skal eg sei meg einig i at da går an å klara seg med "innsausing" i ei lang tid.

på heilårsbilar har da derimot vist seg at da har liten langvarig effekt å kun dekka over rusta med fancy produkter. sandblåsing og skikkelig overflatebehandling er da besta. grunnen til offshoreprodukt er at da er so ufattlig mykje bedre enn produkt som er laga for privat hobbybruk(som sikkert må innfri eindel hmskrav) og da faktum at liter prisen på noko av da aller yppersta av maling er gjerne mindre, eller i nerheiten av bengalakk på jernia..

men til sjuande å sist landar da heila på kor mykje du vil gjera ut av da. for nokon er da enklaste godt nok, mens for andre er da besta godt nok. og da gjelder vel egentlig mykje anna enn berre overflatebehandling når da kjem til bil:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #20 på: oktober 18, 2013, 21:41:09 pm »

er sommerbil. ble Brunox først så når våren kommer og bilen skal ut blir den oljebehandlet m lin-olje
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 18, 2013, 22:58:31 pm »

hugs å matte ned brunoxen før du har noko over den! ellers hefter da ikkje.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!