april 29, 2024, 07:15:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1958 T1 Råtta blir god på bunn... Og nå også sprekere...  (Lest 10678 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: oktober 30, 2013, 14:54:06 pm »

 :)1958 1200 de luxe Sedan. Kjøpt i 1976 av siste eier, satt bort på en låve i 1982.
Denne bilen er trolig lite kjørt. Siste dokumenterte oljeskift var på 37k i 1971. Den ble parkert i1976 og da var km 44k. Trolig har den kun gått 144k grunnet slitasje på interiør, ratt og pedaler.
(Eier drev bilforretning, og hadde tilgang på mange biler)
Planer om sette den i bruksstand, bruke noe tid/penger på å sikre understell, bremser og styring.
Har ikke sett noen rusthull enda, men finner vel noe når jeg sandblåser.
Det blir sandblåsing av alt under, industrigrunning og toppstrøk av bunnplate med samme metode/malesystemet jeg brukte på turboroadster. (International Urethan 990)
All utvendig rust og bulker skal være slik. Generell service på motor, girkasse, rense tank og fylle ny bensin.


* 08_391444624_xl.jpg (125.26 KB, 800x600 - vist 319 ganger.)

* 08_509730457_xl.jpg (128.48 KB, 800x600 - vist 310 ganger.)

* 08_985974347_xl.jpg (141.4 KB, 800x600 - vist 332 ganger.)

* 08_1794353559_xl.jpg (126.56 KB, 800x600 - vist 327 ganger.)

* page2.jpg (52.7 KB, 800x367 - vist 276 ganger.)
« Siste redigering: mars 05, 2014, 15:10:06 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 30, 2013, 15:00:50 pm »

Registreringsnummeret er R1258. Mulig at tallene 125 blir mattet ned så de blir knapt synlige.. Da står det igjen R8... :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 30, 2013, 19:18:41 pm »

ser veldig bra ut - rotte er vel å fornærme bilen godt. dette er en eldre dame.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 30, 2013, 20:51:43 pm »

Ser ut som en veldig bra bil!
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 31, 2013, 07:27:51 am »

Takk :-)
Will.i.am brukte 6mill på sin 1958 t1. Tenkte jeg skulle klare meg med mindre.


* image.jpg (86.03 KB, 630x354 - vist 500 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #5 på: november 01, 2013, 09:27:30 am »

men her var det lite T1 å se! Mener du at denne er bygd rundt en T1?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: november 01, 2013, 12:18:08 pm »

T1 1958 lik rotta mi  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 02, 2013, 07:59:08 am »

Da fikk jeg begynt på bilen i går kveld.
Tok ut tanken, gjorde den ren og inspiste. Hel og fin. Skiftet slangen under, og den inn til motorrommet.
godt jeg ikke prøvde å bruke dem, begge var helt ødelagte.
Blåste gjennom bensinrør, fyllte bensinpumpa og sjekket at den matet gasser greit.
Alle wire, choke smørt opp. Kompresjon var lav på syl1 (3bar) men fin på de andre (6bar) så mulig det er ventil som ikke stenger helt.
Filte stifta og justerte åpning, pusset alle kontakter i fordelerlokket, kontrollerte alle kabler og målte spenning inn på coil til 6,03V. Startmotoren fikk opp oljetrykk etter 5sek, og jeg skulle montere de nye pluggene fra Hotshop. Shit... Jeg hadde bestilt 12mm. Noen dyre til turboroadster og billige til Råtta...
Så jeg gjorde rene de gamle, stilte åpning, og prøvde å starte motoren.
Nope, ikke antydning til liv... Prøvde til langt på kveld, men litt vanskelig å sjekke gnist når du er alene.
I dag lager jeg "fjernkontroll" til starteren, og sjekker om det er gnist.
Om det ikke er gnist, sjekker jeg om Biltema har noen plugger som passer.
Om den da ikke starter, sjekker jeg flottørkammeret, at det kommer bensin inn i gasser.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: november 02, 2013, 10:25:21 am »

De hadde ikke plugger på biltema, så stappet de gamle i ultralyd vaskerne med litt såpe.
Bilde før


* 21870-1.jpg (58.06 KB, 640x480 - vist 287 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: november 02, 2013, 10:37:55 am »

Etter


* DSC_1804_20131102_102934.jpg (60.58 KB, 640x480 - vist 279 ganger.)

* DSC_1803_20131102_103133.jpg (70.73 KB, 640x480 - vist 277 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: november 02, 2013, 11:59:45 am »

Bilen vil fremdeles ikke starte. Den fyrer en sylinder en sjelden gang.
Bestiller nye plugger, og renser forgasser mens jeg venter. Holder på å sjekke opp senkespindler, og andre ting jeg trenger.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #11 på: november 02, 2013, 12:20:43 pm »

Bytt stiftene så starter den.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: november 05, 2013, 18:32:31 pm »

Fant årsaken. Prøvde å blåse ut fra pumpa til tanken, men spuns tett. Tenkte kanskje at krana var stengt, men når jeg lyste under tanken, så jeg en knekk på slangen. Hadde laget den 5cm for lang...
Så kortet inn, monterte alt, og fyrte opp med en gang!
Testet spent clutchen, og fant første giret. Bremsene henger litt, så trenger mye gass for å komme igang.
Det meste virker. Bremser, håndbrekk, lys, viskere, fjernlys. Må fikse horn, h.baklys, kupelys og blinklys.
Første gir er usynkronisert, så må dobbelclutche. Men siden dette er en de luxe sedan  Glad er de andre girene synk. (Standard hadde usynk 2. Gir og)
Dette var moro.
Har vært på shell i kveld og fyllt bensin og kjøpt blyerstatning.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: november 05, 2013, 18:47:39 pm »

grattis , ikke lenge før motoren ryker ut tror jeg !!  Gliser lykke til ..
(men orginalt som funker er jo alltid kult !!)

mvh
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: november 05, 2013, 19:12:12 pm »

grattis , ikke lenge før motoren ryker ut tror jeg !!  Gliser lykke til ..
(men orginalt som funker er jo alltid kult !!)

mvh
skumle greier... Hjernen svinger fra et spor til et annet i et forrykende tempo. Jeg er fæl til å følge impulser, og nå har jeg en slant ekstra høvdinger og... Foreløpig kjører jeg originalt.  Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: november 05, 2013, 19:21:53 pm »

Du trenger ikke blyerstattning Blunker

Vil anbefale deg sterkt å bytte gummiene på torsjonsstavene bak, de er nok så gamle at de ikke har noen misjon lengre, og bilen blir litt "dassete" å kjøre.

Pakningen i bensinkrana har hatt en tendens til å svelle opp, så hvis du får bensinmangel seinere, kan det være krana som lurer deg.

Lykke til! Glad

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: november 13, 2013, 14:41:10 pm »

Skiftet plugger, men fusker fremdeles endel. Sikkert sylinder 1 som ikke klarer å brenne all bensin, lukter litt. Og kompen var jo bare 3bar, mot 6 på de andre.
Var en del arbeid for å få h.baklys til å virke, feilsøkte og fant ut av lasken under sikringsboksen var tært vekk. Så måtte lodde opp en ny.


*  (40.88 KB, 800x450 - vist 306 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #17 på: november 13, 2013, 15:55:35 pm »

Er vel ikke helt uvanlig at membran i akslerasjonspumpa også tar kvelden kort tid etter den har fått bensin, første gang på mange år
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: november 13, 2013, 16:41:36 pm »

Er vel ikke helt uvanlig at membran i akslerasjonspumpa også tar kvelden kort tid etter den har fått bensin, første gang på mange år
påvirker dette da normal drift under cruising, eller kun ved pedalpumping?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #19 på: november 16, 2013, 00:46:28 am »

Er vel ikke helt uvanlig at membran i akslerasjonspumpa også tar kvelden kort tid etter den har fått bensin, første gang på mange år
påvirker dette da normal drift under cruising, eller kun ved pedalpumping?

Det påvirker all gasspådrag. Du kan kjøre rundt på tomgang. Men det er stort sett det.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: november 16, 2013, 07:01:29 am »

Da bestilles ny membran fra hotshop :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #21 på: november 17, 2013, 00:43:16 am »

Da bestilles ny membran fra hotshop :-)

Kjøp komplett pakningsett til gasseren, så vet du alt er iorden etterpå.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: desember 03, 2013, 01:28:29 am »

Hmm.. Traff en kompis på et møte i kveld, spurte om han hadde rallycross motoren fremdeles. Jepp, den var til salgs... T4, stående porschevifte, tørrsump og CB datasprut tilrettelagt for turbo....
Ikke brukt i løp pga feil på innsprøytning, (diagnosistert online) boksen må sendes til CB for reperasjon.
Tja.. Blir det 34hk eller 250++hk? Tankene vingler rundt beholde tromler, oppgradere til skiver, senke mye, senke lite, 6v vs 12v..
Nei, får begynne som med Turboroadsteren. Bare å begynne å skru, så blir veien til underveis.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: desember 03, 2013, 16:44:09 pm »

Da har jeg fått hjelp av Unneberg til å sette opp handleliste til oppgradering av bunnplata. Det ble 26 artikler, bekreftelsen gikk over to A4 ark  Blunker
Bla.a. inkorta senkeforstilling og 2krets bremser, med alt tilbehør.
Den skal bums i bakken med senkespindler og 145/65 :-D
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #24 på: desember 03, 2013, 20:32:28 pm »

Hvis du skal kjøre porsche fuchs har jeg enda de chromma kopiene jeg brukte på Ovalen liggende.

Selger dem sikkert litt billigere enn jeg kjøpte de for (Kostet meg 9 lapper med nye dekk). Brukt ca 150 mil. Porsche boltsirkel seff...

Hyl ut når du skal ha eksosen din. Ligger i ei pappeske her.
Loggført

1961 T1 - Custom
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #25 på: desember 03, 2013, 20:34:06 pm »

Da har jeg fått hjelp av Unneberg til å sette opp handleliste til oppgradering av bunnplata. Det ble 26 artikler, bekreftelsen gikk over to A4 ark  Blunker
Bla.a. inkorta senkeforstilling og 2krets bremser, med alt tilbehør.
Den skal bums i bakken med senkespindler og 145/65 :-D

Alltid lurt å hente inn tilbud fra HotShop og Dalhems også når du skal handle mye. Penger spart er penger til rart Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: desember 04, 2013, 09:58:02 am »

Uten å spør, fikk jeg rett under 2.500.- i rabatt, og da var Unneberg allerede billigst i utgangspunktet på de delene jeg trengte :-) (ref. Priser på nettet) Men handler også en del av andre.
Fikk løftet karrosseriet i går kveld, gikk litt tid og svette når jeg skulle gjøre det helt alene og ivareta HMS. Hjalp heller ikke at det ene jekkfestet var sveiset fast i kanalen.
Pga rust der, ble denne revet ganske stygt opp. Må skifte bakre kanalbunner, og nedre kant mellom døråpning og bakskjerm. Ellers har jeg ikke funnet mye rust, men finner vel mer etterhvert.
Eksosanlegget Kjetil, passer ikke på denne. Det er til senere oppgarderinger  Blunker. Og jeg bruker 145/65 fremme, og 175/65 bak. Original felg fremme, original med breddet til 6,5" bak.


* bodylift1.jpg (111.21 KB, 800x600 - vist 302 ganger.)

* bodylift2.jpg (139.88 KB, 800x600 - vist 289 ganger.)

* bodylift3.jpg (83.41 KB, 800x600 - vist 259 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #27 på: desember 04, 2013, 12:18:18 pm »

Jekkfester er noe dritt. Jeg fjernet mine.
Loggført

1961 T1 - Custom
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #28 på: desember 04, 2013, 15:37:48 pm »

Bliver nok ikke jekkfester når jeg skal i gang med gulvet i min Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #29 på: desember 04, 2013, 22:50:08 pm »

Den er sinnsykt fin! Elsker fargen
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!