MERK!! de som skal gjøre noe tilsvarende og bruker denne prosjektråden gjør dette på eget ansvar, båre mhp resultat/godkjenning og sikkerhetEndelig så fikk jeg tid til å ut i garasjen og mekke litt på Boblo.
Dagens oppgave var å få sveist inn fester nederst på b-stolpen til mine nye fine 3-punktsbelter.

Sett at mange har boret hull i gulvet, og sveist inn brakettene under, og ha en øyebolt i gulvet, men jeg ville ha festene der de står på bobler etter 68.
Her er min fremgangsmåte, Merk denne er ikke godkjent hos BT enda, har riktignok maliet med de, og de var svært positive til at man gjorde slikt.
- Renske bilen inni.
dvs ut med seter, tepper, og panelene baki.
- Løsne på trekket på b-stolpen og få detta unna/maskere/beskytte mot sveise/slipesprut ved å tape fast noe ikek brennbart, her brukte jeg sveisehanskene mine, og fikk heller lide.
- Måle og planlegge som en helt for å være sikker på at brakettene kommer på rett plass
Plasseringen ble noe slikt som dette

Ca 13 cm over gulvet målt med strak tommestokk. ikke lavere da selv med dette målet hviler braketten nede på varmekanalen
- Bore og gjenge hull i braketten, Siden det allerede var et hull i ene hjørnet så la jeg den ene oppå den ande, men da med hullet for den andre på motsatt side, og så kjørnet merke så jeg kunne borre opp og gjenge opp til M6

- Etter å ha spekulert litt på hvor ting skal være, så satte jeg et kryss der senter hovedhullet var, brukte kjørner, borret opp med 6mm bor. så utvidet det hele med en sli stepp-bor eller hva det nå heter, til 20mm

- Etter å ha borret opp hovedhullet, og så 2x 6mm hull der skruene skal være som jeg så utvidet med samma steppboret til 8mm (så det ble rundt) kunne jeg lirke inn braketten via åpningen oppe til venstre (for førersiden)
Trikset var å først tre en blomstertråd igjennom govedhullet i braketten, så igjennom hullet i b-stolpen (pass bare på å tre breketten på rett side)
så knyte denne sammen i enden så det ikke var noe sjans for at den forsvant nedi intet. så tre 2 nye .5m lengder igjennom hvert M6 hull på braketten igjennom korresponderende hull i b-stolpen.
Disse 2 siste lagde jeg en løkke som var større enn M& hullet, som var så robust at jeg kunne dra litt i de, men ikke umulig å få igjennom når jeg ville fjerne de.

Når jeg hadde braketten der jeg ville ha den så trakk jeg hardt i den nederste så tråden kom igjennom hullet, så jeg kunne feste min høyst flotte patenterte skruekombinasjon i dette hullet

Skrudde inn skruen, og strammet med vingmutteren (denne ble senere kjekk å ha til å feste klypa på mig-sveisen) og gjentok samma prosessen på den andre skruen... justerte så alt så ting plasserte seg fint.
Sveiste så rundt i hovedhullet, fjernet så de emminente festeskruene, så sveiste de også.
Deretter var det å slipe bort mengder med hønskit som man sier i Trøndelag (unnlater å vise bide av detta)

Så gunnet jeg, samt hadde på sånn hulrom-olje fra Tectyl som jeg kjøpte på Torsov.

Skal gå slipe bort grunninga som seig, kanskje sparkle litt, så lakke i orgfarge, og lime på trekket igjen.
Deretter blir det å montere de lekre nye beltene på plass, rett etter at jeg har fått inn det nye Oatmeal TMI teppesettet jeg kjøpte av Lars Rosenquist.
Vil oppdatere denne posten når jeg får festen og selene godkjent av BT
.LP