Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: november 14, 2013, 11:54:45 am » |
|
Vet dette har vært oppe før, men klarer ikke helt å gi slipp på tanken... Største utfordringen er bilens vekt kontra dreiemoment, og clutch. Denne motoren fra BMW R1200GS har 105hk, 115NM og 180mm hydraulisk clutch. Dynamo yter 44A. Denne motoren er mye brukt i mikrofly. Kjøling må jo også fikses. Den har en drivaksling i senter, så ved å bruke splines fra den originale clutchplata, og sette denne på drivakslingen, kan jeg velge gir både på mc motor og 1200 vw kassa. Og så er det jo fremdeles en 1200  Og om det finnes "racing clutch" til denne motoren, går det jo an å sette på en liten snurre og, så vi får opp dreiemomentet litt. Tror det må være fin lyd i en to sylindra bokser, med eksosutløp som originalt... ?
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1 på: november 14, 2013, 12:05:47 pm » |
|
Hadde helt sikkert vært en artig løsning. Spørsmålet blir jo som alltid: Why?? Om svaret er: Har lyst på noe spesielt og noe som ingen har gjort før! ville jeg sagt, gå i gang!  Om svaret er alt annet enn det, så ville jeg sagt, la det være 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: november 14, 2013, 13:13:41 pm » |
|
omvendt høres mere spennende ut. dvs å sette en vw boxer inn i en bmw mc. 2,3 liter med IDAer og greier. DET hadde vært noe!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #3 på: november 14, 2013, 14:14:35 pm » |
|
So meg at det kanskje var viktig at den roterer samme vei som en vw motor og Googla litt. Det virker som om den snurrer samme vei som en vw motor også. http://www.r1200gs.info/forum/2-general-chatter/2323-rotational-direction-r1200gs-engine.htmlNår det er sagt lurer jeg på en helt annen ting... på discovery, program som heter gold divers, han der alkisen og hissigproppen brukte 2 VW motorer til å pumpe vann på balja si. Fikk de aldri til å gå skikkelig, men for meg virket det som om de sveiv feil vei, mot klokka. Er det ikke litt uheldig for en motor å svive feil vei ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: november 14, 2013, 14:19:06 pm » |
|
kamtiming og tenning blir vel feil hvis motoren sviver feil vei. og oljetrykket blir negativt (suger jo fra oljekanalene og trykker mot sugesiden). funker nok ikke så lenge nei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: november 14, 2013, 15:50:10 pm » |
|
Om motor sviver feil vei, snur du bare diffen. Men ja, ser på linken din Kjetil at den sviver rette veien. Og JA, liker oppmerksomhet, lyden, og det å kunne fortelle at ja, i denne 1958 modellen står det 2007 modell flymotor  Grunnen til at jeg ble gira nå, var at de selger denne komplett med ledningsnett og drivaksling på finn for kr. 15.000.- ...
|
|
« Siste redigering: november 14, 2013, 15:56:01 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: november 14, 2013, 18:31:38 pm » |
|
Fant ut at 2013 modellen av denne har vannkjølte topper. Det kan jo bli en utfordring. Usikker på om motoren du viser til har dette http://m.youtube.com/watch?v=h1hMpgtE9aA
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Nordtveit
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #7 på: november 14, 2013, 18:40:06 pm » |
|
rå lyd blir det uten tvil.. her er en liten snutt fra da en kompis av meg satte inn en R1 motor i en 69 kadett...
|
|
|
Loggført
|
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo"  facebook.com/nordtveitsgarage instagram: Nordtveitsgarge 1956 Oval---solgt--- 1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt--- 1964 Panelbuss "Gulbuss'n" 1958 T1, Ratlook "Rat'n"
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #8 på: november 14, 2013, 18:42:12 pm » |
|
rå lyd blir det uten tvil.. her er en liten snutt fra da en kompis av meg satte inn en R1 motor i en 69 kadett... Det skal du i alle fall ha ..... det var en LITEN snutt  Men kul lyd 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #9 på: november 14, 2013, 22:50:36 pm » |
|
Den bilen skulle jeg likt å se mer av. Sleeper..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Nordtveit
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #10 på: november 14, 2013, 23:39:37 pm » |
|
har desverre ikke noe mer bilder eller info. Han "bygde" den, og hadde den en sommer før han solgte den. kjørte den bergen-vålerbanen, og var noen runder utpå der.. om jeg husker rett, så ble var det bilder og litt info i gatebil magasinet den sommeren. lurer på om dette var i 2007... utfordringen var jo at det manglet revers..  men ellers funket det som bare det.
|
|
|
Loggført
|
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo"  facebook.com/nordtveitsgarage instagram: Nordtveitsgarge 1956 Oval---solgt--- 1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt--- 1964 Panelbuss "Gulbuss'n" 1958 T1, Ratlook "Rat'n"
|
|
|
Ove
Supermedlem
    
Innlegg: 604
Bosted: M&R
|
 |
« Svar #11 på: november 15, 2013, 15:17:25 pm » |
|
Vannkjølinga er kun på 2013 og nyere, de eldre er luft og oljekjølt.
|
|
|
Loggført
|
 "De levde som ville dyr, de verken røkte eller drakk!"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #12 på: november 15, 2013, 18:18:29 pm » |
|
Hvordan skal du få ordnet kjølinga? Baki motorromet blir jo kjøleribbene liggende i le.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: november 15, 2013, 19:31:36 pm » |
|
Hvordan skal du få ordnet kjølinga? Baki motorromet blir jo kjøleribbene liggende i le.
Har bedt om mål på maskin med girkasse. På øyemål ser det ut til at halve sylindrene blir liggende utenfor motorluka. Ellers er det jo mulig å ta luft fra undersiden av bilen, og blåse ut gjennom luka. Har løst det veldig greit på turboroadster, men ville helst ha hele motoren inni bilen på denne... Hjelper jo med en kraftig oljekjøler og.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #14 på: november 15, 2013, 21:51:20 pm » |
|
Når det gjelder mc-motor , ville jeg heller sett på litt eldre BMW med separat kasse, eller Moto Guzzi (V-twin) som også har separat kasse. Tror det vil gjøre ting enklere baki der. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|