|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: november 17, 2013, 21:25:07 pm » |
|
ikke akkurat denne men en som er ganske lik fra PWR. funker bra . kald fiin luft
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: november 17, 2013, 23:21:34 pm » |
|
Hei Jørn
Har sett på pwr men dem er dyre!
2700kr for en pwr og 1100kr for den som Frozen boost selger.
Ser at en komplett kit fra frozen boost ender opp på rundt 2500kr + frant og mva.
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: november 17, 2013, 23:24:37 pm » |
|
Trond har vel nettopp handlet fra Froozen og fikk bra uttelling på temperatur. Dog med en litt større IC.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: november 17, 2013, 23:32:49 pm » |
|
Interessant!
Trond: hvilke str har du kjøpt? Hvor mye boost kjører du med og hvor mye lavere IAT'sser du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse.E
|
 |
« Svar #5 på: november 18, 2013, 00:09:32 am » |
|
Litt dumt spørsmål kanskje ? Hvordan gjør man det med kjølingen, radiator med pumpe foran ? Lasse E
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: november 18, 2013, 00:17:14 am » |
|
Kommer veldig an på..
Dragrace så er det ikke vits. Bare å kjøre med en vanntank med noe volum.
Evt såkan man sløyfe inn en liten radiator med en vifte oppe under girkassen.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #7 på: november 18, 2013, 01:06:25 am » |
|
liker retningen på dette;) regner med det er til kompressor-motoren? Ser du for deg å ha denne i motorrommet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: november 18, 2013, 09:39:39 am » |
|
Interessant!
Trond: hvilke str har du kjøpt? Hvor mye boost kjører du med og hvor mye lavere IAT'sser du?
Hei, jeg kjører denne her, og hadde overraskende stabil lav innsugstemp under mapping. Den gikk aldri over 30 grader under boost. Vannet steg aldri høyere enn 22 grader og da startet jeg med vanlig vann fra spring på cirka 14 grader. Jeg kjørte med samme vann og holdt på i et par timer og har kun vann som sirkulerer fra en 10 liters tank i front og til intercooler bak. Ingen radiator. Hvor stor forskjell det er på vifte mot motor vs. kjøring på gata med luft som suser rundt motor har jeg ikke forsket på, men vil anta at motoren i seg selv holder ser kaldere under slike forhold og at det derfor er mer optimalt der enn på gata. Time will show:-) Jeg kjører E85 og 1.7 bar ladetrykk. Luft temp uten intercooler øker betydelig under boost og taper derfor mye effekt så nå med stabil lav innsugstemp så jeg økning i effekt på cirka 20-25% som er ganske betydelig mht. hva tank, pump, slanger og IC kostet (+ et par timer i dynapack). http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=204&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: november 18, 2013, 13:07:11 pm » |
|
Fordelen med en slikk vannkjølt er jo att det blir en slags buffer med kaldt vann og da kald innsugs luft i systemet så til normal kjøring med litt pådrag innimellom vil det nesten alltid være bra kjøling. men litt av utfordringen ved daglig drift og lengre kjøring , kontra bremsebenk (forutsetning motorluke åpen  ) og stripekjøring med intercooler montert i motorrommet er "heat soak". alu cooleren vil suge til seg varmen fra motorrommet og vannet(innsugsluften) vil bli oppvarmet over tid, så å isolere cooler'en gjør mye . med f.eks sveisematte etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #10 på: november 18, 2013, 13:12:05 pm » |
|
Fordelen med en slikk vannkjølt er jo att det blir en slags buffer med kaldt vann og da kald innsugs luft i systemet så til normal kjøring med litt pådrag innimellom vil det nesten alltid være bra kjøling. men litt av utfordringen ved daglig drift og lengre kjøring , kontra bremsebenk (forutsetning motorluke åpen  ) og stripekjøring med intercooler montert i motorrommet er "heat soak". alu cooleren vil suge til seg varmen fra motorrommet og vannet(innsugsluften) vil bli oppvarmet over tid, så å isolere cooler'en gjør mye . med f.eks sveisematte etc. Eller gjøre som Trond og putte den inne i bilen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: november 18, 2013, 20:25:37 pm » |
|
Litt dumt spørsmål kanskje ? Hvordan gjør man det med kjølingen, radiator med pumpe foran ? Lasse E
Hei Lasse! Har tenkt til å kjøre med radiator med vifte plassert over/ved siden av girkassen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: november 18, 2013, 20:27:18 pm » |
|
liker retningen på dette;) regner med det er til kompressor-motoren? Ser du for deg å ha denne i motorrommet?
Hei Roy Ja denne blir plassert i motorrommet. Kompressor motoren lever fortsatt! Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: november 18, 2013, 20:36:45 pm » |
|
Interessant!
Trond: hvilke str har du kjøpt? Hvor mye boost kjører du med og hvor mye lavere IAT'sser du?
Hei, jeg kjører denne her, og hadde overraskende stabil lav innsugstemp under mapping. Den gikk aldri over 30 grader under boost. Vannet steg aldri høyere enn 22 grader og da startet jeg med vanlig vann fra spring på cirka 14 grader. Jeg kjørte med samme vann og holdt på i et par timer og har kun vann som sirkulerer fra en 10 liters tank i front og til intercooler bak. Ingen radiator. Hvor stor forskjell det er på vifte mot motor vs. kjøring på gata med luft som suser rundt motor har jeg ikke forsket på, men vil anta at motoren i seg selv holder ser kaldere under slike forhold og at det derfor er mer optimalt der enn på gata. Time will show:-) Jeg kjører E85 og 1.7 bar ladetrykk. Luft temp uten intercooler øker betydelig under boost og taper derfor mye effekt så nå med stabil lav innsugstemp så jeg økning i effekt på cirka 20-25% som er ganske betydelig mht. hva tank, pump, slanger og IC kostet (+ et par timer i dynapack). http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=204&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91Tusen takk Trond for bra info! Frozen boost oppgir modellen du har lagt ved linken til 0,1 psi trykkfall. Modellen jeg ser på en nok en del mindre og er oppgitt til 1,1 psi. Vurderer også denne hvis det er plass... http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=218&products_id=203&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91samme str som den du bruker men med uttak på samme side. Bestilte du Bosch eller denne http://www.frozenboost.com/product_info.php?cPath=212&products_id=1000&osCsid=1fbb15aeb2b62a6e8a00a3f40c17da91ser frem til å se bilen din in action igjen! Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: november 18, 2013, 20:42:05 pm » |
|
Jeg "mistet" 0.1-0.2 bar ved å montere IC og bittelitt mer rør. Men det kompenserte jeg raskt tilbake. Vet ikke hvor mye krefter du har i motoren din, men de har en 350hk størrelse også. Jeg bruker bosch pumpa
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: november 19, 2013, 00:17:02 am » |
|
Hei Trond
Har ikke mye krefter i motoren men håper at i løpet av vinteren det blir litt mer
1600dp stock Mexican efi + megasquirt Kompressor og rundt 20 psi Intercooler og e85
Forhåpentvis vil ikke motoren si pang med en gang....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: november 19, 2013, 00:21:13 am » |
|
Da ville jeg gått for en mindre IC enn Type3, f.eks Type9
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
181
Supermedlem
    
Innlegg: 510
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: november 19, 2013, 00:34:55 am » |
|
Takk for tipset!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|