mai 06, 2025, 00:37:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye klaring skal jeg ha på ventilene???  (Lest 2199 ganger)
Nova
Medlem

Vis profil WWW
« på: juni 26, 2008, 09:29:18 am »

Hei,

Har funnet ut at det er litt bevegelse i det ene støtstangrøret når jeg tørner motoren på startmotoren.

Dette kan vel bare bety at denne støtstangen er bøyd og bør skiftes etter som jeg kan forstå. Regner med at dette har skjedd under transport en eller annen gang siden motoren er blitt flyttet på.

Klarte i natt å få med et nytt sett sammen med en annen bestilling som var på vei ut dørene fra CB. Jeg bestillte disse: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1243

Er det noen som har en god link med bilder slik at jeg kan klare dette selv? Eller finnes det en bok som kan hjelpe meg?

Er det noe spesielt jeg bør ta hensin til siden jeg har 3 delte topper fra Scat?
« Siste redigering: juli 11, 2008, 15:00:08 pm av Nova » Loggført
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: juni 26, 2008, 12:11:10 pm »

Du kan jo begynne med å ta ut støtstangen(e) og rulle den på en glassplate for å finne ut om den faktisk ER bøyd.
Neste spørsmål er vel hvorfor den er det?
Om selve støtstangen skal bli bøyd under transport, må vel røret først bli bøyd vil jeg tro. Da trenger du nytt rør også.
Loggført
Nova
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: juni 27, 2008, 11:09:55 am »

Du kan jo begynne med å ta ut støtstangen(e) og rulle den på en glassplate for å finne ut om den faktisk ER bøyd.
Neste spørsmål er vel hvorfor den er det?
Om selve støtstangen skal bli bøyd under transport, må vel røret først bli bøyd vil jeg tro. Da trenger du nytt rør også.

Akselrørene er av den delte typen med fjærer så disse kan nok bevege seg litt fram og tilbake uten at de tar skade av det. Jeg har også en nabo som hjalp meg og bære motoren for en stund tilbake. Det kan være mulig han synes han fikk kjempegodt tak når han løftet i rørene Tvilende
Loggført
Nova
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 27, 2008, 11:18:32 am »

Hei,

Her er noen bilder av tilsvarende topper, så hvis noen kan fortelle meg riktig måte å komme til støtstengene på så slipper jeg å ødelegge noe.

Er det bare å løsne muttrene på ventiljusteringen slik at disse blir slakke. Skru ut låseskruene som sitter på midten av akslingen, og deretter skru ut selve akslingen?

* CH_Hom1.jpg (70.2 KB, 294x405 - vist 115 ganger.)

* CH_Hom2.jpg (94.32 KB, 446x364 - vist 108 ganger.)

* CH_Hom3.jpg (64.58 KB, 326x365 - vist 110 ganger.)

* CH_Hom4.jpg (50.13 KB, 275x336 - vist 113 ganger.)
« Siste redigering: juni 27, 2008, 11:23:03 am av Nova » Loggført
Nova
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 11, 2008, 13:54:05 pm »

Jeg har tatt ut et par støtstenger idag, og de ligner noe jeg aldri har sett før.

Støtstengene har større diameter på midten enn på endene. Det vil si at når jeg legger dem på bordet så vipper de fra side til side. Jeg la ut to strikkepinner som jeg trillet hver ende på, og da kan jeg se at det er litt ubalanse i dem. Det vil si at de legger seg rolig for hver 360 graders runde de tar. Men det er ingen synlige kast i dem, så for meg så er de ikke skjeve. Jeg har prøvd å måle høyden til toppen av senteret når jeg snur dem 360 grader, men det er ingen forskjell. Det at de legger seg til ro på samme punkt skyldes kanskje litt forskjell på godstykkelsen i røret.

Jeg stapper støtstengene tilbake igjen og prøver, men lurer på hvor stor klaring jeg skal ha. Ble fortalt at jeg skulle ha 0.15 men har målt meg til at de er instillt på 0.30 nå. Vippearmene har nålelager i senter og ruller på toppen så det er kanskje litt spesielt.

Noen som kan fortelle meg om jeg skal ha 0.15 eller 0.30 klaring?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: juli 11, 2008, 16:22:55 pm »

Jeg har tatt ut et par støtstenger idag, og de ligner noe jeg aldri har sett før.

Støtstengene har større diameter på midten enn på endene.
Dette er vanlig i hi-perf motorer. Dette er slik at støtstengene skal tåle mer.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Nova
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 11, 2008, 17:21:58 pm »

Snakket nettopp med Scat i USA.

De mente at jeg med disse støtstengene av stål skulle ha en åpning på 0.002 tommer, det vil si 0.05 mm.

Det høres lite ut, men de utvider seg vel mye mindre enn støtstenger av aluminium.

Jeg prøver så får vi se hvordan det går.
Loggført
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: juli 11, 2008, 19:05:12 pm »

Jeg tror ikke du skal være redd for det. Chromoly støtstenger settes vanligvis klaring til 0 ved kald motor. Jeg justerer mine slik at jeg fortsatt kan rotere dem med to fingre etter skruen er låst om du skjønner.
Loggført
Nova
Medlem

Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 11, 2008, 19:28:21 pm »

Fint, takk skal du ha.

Da gjør vi det slik.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!