TwentyShitty
Medlem
  
Innlegg: 140
Bosted: Nannestad
|
 |
« på: desember 29, 2013, 22:23:58 pm » |
|
Jeg må kjøpe meg kompressor, og sitter og glor meg litt blind på hk/kW, luftmengde, maks trykk, tankstørrelse etc... Bruker er vel det samme som dere andre med vw i garasjen....  Alt fra å pumpe luft i dekk til kapping, sliping og lettere lakkeringsarbeid. Hva er de viktigste kriteriene og hva er minimum krav? Noen som har hete tips på evt tilbud på gode kompressorer eller merker de selv er godt fornøyd med? Takker så mye for svar.
|
|
|
Loggført
|
55 T-1 60 T-2
|
|
|
BAC
Supermedlem
    
Innlegg: 715
Bosted: grimstad
|
 |
« Svar #1 på: desember 29, 2013, 23:33:16 pm » |
|
Dette er intressant for meg også gitt. :-) jeg ser for meg å kjøpe sandblåsekabinett også etterhvert...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #2 på: desember 30, 2013, 01:56:06 am » |
|
Jeg har en sånn. http://www.jula.no/kompressor-50l-2200w-200013Se litt på verktøyet du skal bruke og hvor mange liter i minuttet verktøyet bruker. Denne kompressoren holder til det meste man trenger i garasjen. Ikke gæli pris heller
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #3 på: desember 30, 2013, 02:35:23 am » |
|
Har ikke peiling på temaet, men min erfaring etter å hatt forskjellige typer er at reimdrift er tingen.
Rolig turtall på motoren, derfor lite støy.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: desember 30, 2013, 02:38:40 am » |
|
Det viktigste er uansett å se hvor mange liter den klarer å levere. Er den stillegående er det jo et pluss. Den jeg har er som kompressorer flest, det bråker litt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: desember 30, 2013, 12:11:05 pm » |
|
Til sliping og lakk trenger du mer enn en slik 50 liters. Jeg kjøpte to Gebe 2 sylindrete 50 liters og seriekoblet dem sammen. Hver kompressor stod tilkoblet hver sin treg 16 ah kurs. Dette ga nok luft til sliping over lang tid.
Den ene kompressoren tok kvelden mot slutten av slipingen. Fikk ny på garanti da.
Reimdrift og 3 fas er det beste da men jeg hadde ikke 3 fas og valgte derfor billigste løsning. Under 2000 pr stk mener jeg at jeg betalte.
Ikke bruk olja som følger med billige kompressorer er et tips jeg fikk.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: desember 30, 2013, 13:06:18 pm » |
|
Skal man slipe ned en bil så er det beste å bruke elektrisk eksentersliper eller vinkelsliper med flapdisk om man har god kontroll på hva man driver med.
;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: desember 30, 2013, 14:07:19 pm » |
|
Skal du bruke tyngre verktøy (vinkelsliper og lignende) så trenger du MYE luft. Det samme gjelder tildels lakksprøyte for at du skal unngå problemer med tilførselen. En liten kompressor som leverer rundt 200 liter i minuttet vil forsåvidt klare jobben, men den kommer stort sett til å gå hele tiden, og det tar fort knekken på kompressoren.
Jeg har selv en 2-sylindret sak som gir ca. 250 liter i minuttet, og det er for smått, den går stort sett hele tiden ved slipearbeid.
Min abefaling er en kompressor som gir minimum 400 liter i minuttet, da har du så du klarer deg. Størst mulig tank er også å foretrekke da du har mer luft tilgjengelig før kompressoren starter igjen.
- Lakkering krever ca. 150-200 liter/minutt - Sliping krever ca. 300-400 liter/minutt - Båndslipemaskin krever ca. 200 liter/minutt
En kompressor som ikke klarer å levere nok luft vil først og fremst gå hele tiden, men den vil heller ikke klare å opprettholde trykk eller mengde og du vil derfor ikke få utnyttet verktøyet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #9 på: desember 30, 2013, 22:11:23 pm » |
|
Det er slike gebe jeg har, eller dvs en av de er slik, den jeg fikk byttet på garanti.
Den kom med olje på så den suget jeg ut og byttet med annen kompressorolje som ikke kom fra kina.
Holder for hobby bruk men de bråker mye, jeg har mine i separat bod og da høres de ikke inn i garasjen. Alle 3 jeg har/har hatt lakk i koblingene rett ut av esken, skikkelig kina kvalitet.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: desember 30, 2013, 23:32:13 pm » |
|
Det er slike gebe jeg har, eller dvs en av de er slik, den jeg fikk byttet på garanti.
Den kom med olje på så den suget jeg ut og byttet med annen kompressorolje som ikke kom fra kina.
Holder for hobby bruk men de bråker mye, jeg har mine i separat bod og da høres de ikke inn i garasjen. Alle 3 jeg har/har hatt lakk i koblingene rett ut av esken, skikkelig kina kvalitet.
Det kan jo være fordi det finnes ulike "standarder" og de billige kompressorene leveres ikke med det man som oftest kaller "industristandard" ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TwentyShitty
Medlem
  
Innlegg: 140
Bosted: Nannestad
|
 |
« Svar #11 på: desember 31, 2013, 02:08:19 am » |
|
Hva har du da classicVAG?
|
|
|
Loggført
|
55 T-1 60 T-2
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: desember 31, 2013, 10:52:07 am » |
|
Hva har du da classicVAG?
Jeg har en Biltema-kompressor nå som jeg kjøpte da de åpnet ny butikk her i Arendal. Var oppe kl. 5 om morran for å sikre meg et spesialtilbud ;-) Den står ikke i katalogen lenger, men det er en to-sylindret sak (V-blokk) som gir 10 bar og ca. 200 liter/minutt ved 6 bar. Tanken er på ca. 90 liter tipper jeg. En ting jeg glemte i forrige innlegg er om man skal bruke kompressoren til sandblaing eller ikke. Min er for liten til dette og det merkes ved at den går kontinuerlig når jeg driver med sandblåsing. Resultatet er at kompressoren blir svært varm og den klarer heller ikke å levere luft nok slik at jeg må ta pauser hele tiden eller bruke mye lengre tid på hver enkelt del.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TwentyShitty
Medlem
  
Innlegg: 140
Bosted: Nannestad
|
 |
« Svar #13 på: desember 31, 2013, 13:34:39 pm » |
|
Takk igjen. Bra du nevner dette med sandblåsing også - for det vil vel også bli aktuellt.
|
|
|
Loggført
|
55 T-1 60 T-2
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #14 på: desember 31, 2013, 18:36:41 pm » |
|
Og sandblåsing er vel noe av det som trenger mest luft. Er nok forskjell på blåseutstyret også, mitt blåsekabinett trenger rundt 1000l/m.  Kompressoren er "hjemmelagd" med to motorer/blokker. Den største blokken fra Biltema (som ikke er i salg lenger) og en litt mindre som fulgte med tanken på 600l. Mitt råd er å finne ut hvor mye strøm du har til rådighet og hvor mye penger du ønsker å bruke på kompressor. Så kan du finne den kompressoren som leverer mest innforbi dine kriterier. Ble vel nevnt i en annen tråd her at man som regel får rundt 100l/m pr kW strøm.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: desember 31, 2013, 19:16:41 pm » |
|
Takk igjen. Bra du nevner dette med sandblåsing også - for det vil vel også bli aktuellt.
Da vil jeg på det sterke anbefale deg å kjøpe en som er stor nok med en gang, hvis ikke blir du plaget...og drittlei, i hvert fall hvis du er som meg ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
TwentyShitty
Medlem
  
Innlegg: 140
Bosted: Nannestad
|
 |
« Svar #17 på: januar 01, 2014, 22:52:56 pm » |
|
Takker og bukker!
|
|
|
Loggført
|
55 T-1 60 T-2
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #18 på: januar 02, 2014, 09:38:43 am » |
|
Er det noen som har handlet kompressor hos Moe & Co i Bergen. Ser ut som de er gunstig på pris. Jeg tenker å kjøpe 3 fas og over 400 liter pr. min. KOMPRESSOR TNT reimdrevet
Motor 4 HP 3 fas 230V/380V Avgitt luftmengde 526 ltr. min Trykk 8 bar Antall sylindere 3 stk Tank størrelse 150 ltr. Vekt ca. 100 kg
Utstyrt med pressostatbryter for automatisk start og stopp.
veil. 9800,- KAMPANJEPRIS KUN KR. 5900,-
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #19 på: januar 02, 2014, 12:03:31 pm » |
|
Jeg har ikke sett noen av de i real life. Men på bilder/tegninger ser de "gamle" ut. Kjøp lokalt så er det lettere å reklamere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #20 på: januar 02, 2014, 12:38:42 pm » |
|
Godt nyttår. Har du mest tid eller penger  Hvor mye strøm har du? Har du mest penger så kjøper du en stor kompressor 3 fas på minimum 4 hk og en 400L og oppover. Det bør være avgitt luft ved 6bar som teller. Støy er viktig. Billige kompressorer går på høyt turtall dermed mye støy. Har du mere tid, så bygger du deg en. Jeg kjøpte den nest største 2syl blokken på biltema. 3 kw 3 fas motor (reimdrift) 200 L Rustfri OZO Varmtvannsbereder tank. (Fjernet all emballasje rundt) Disse er trykktestet til 20 bar og driftstrykk på 10 bar. Bygget kompressor enheten inn i et hjørne og tanken i taket. La opp 18 mm kobberrør med 4 uttak i garasjen. Gått som en klokke i 12-15 år. Masse luft her. Marius K.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VWdriver
Seniormedlem
   
Innlegg: 350
Bosted: Asker
VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72
|
 |
« Svar #21 på: januar 02, 2014, 22:48:27 pm » |
|
P.S. Varmtvannsbereder som er defekt får du gratis hos rørleggeren. De har det beste rusfrie stålet du får. Jeg ser ikke den kompressoren jeg kjøpte på biltema lenger. Men de har en v blokk på 326L pr/m ved 6 bar og til 3 kw motor. Da har du et ganske bra aggregat. Med 200l tank får du opparbeidet et ganske bra reservoar med luft. En gos buffer å gå på kår man bruker litt mer Luft krevende verktøy.
Marius K.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|