Litt forklaring på hvordan tomgangen virker på 34 PICT-3:
Når gasspedalen er helt ute skal spjeldet lukke helt. Da trekker motoren bensingass gjennom tomgangskretsen og bare derfra. Kretsen har to justeringsskruer:
- Èn for luftmengden "Air Bypass Screw"
- Èn for bensinmengden "Volume Control Screw"
Altså: Jo mer Bypass Screw er skrudd ut, jo mer mengde bensingass tillates å suges ned i sylindrene = tomgangsturtallet øker. Volume Control Screw justerer bensinmengden. Jo mer den er skrudd ut, jo fetere blanding. Hvis den er helt ute, så gis det 100% derfra.
Det er noen andre dyser som påvirker tomgangen også (nr 4,5,6 og 7 på tegningen nedenfor), men disse er det ikke justering på. (NB! Hvis noen av disse er tette får det selvfølgelig innvirking på tomgangen)

Du sier:
Om jeg justerer ut på den store skruen på forgasseren skjer det ingenting. Begge skruene står på 2.5turn ut
Dette kan kanskje skyldes flere ting:
1. Spjeldet er ikke helt lukket. Justeringsskruen oppe på "gassarmen" (Idle Control Screw) er kun der for choken sin del. Skruen skal ikke berøre armen når choken er av. Sjekk at den er riktig justert.
2. Forgasseren er slitt slik at spjeldet slipper forbi luft, enten på grun av at spjeldet ikke tetter helt, eller at foringene slipper gjennom luft. Da blir det likevel sugd bensin ned i sylindrene. Det sitter et lite hull i spjeldet fra før - det skal ikke være helt lufttett. Jeg har hatt hell med å tette igjen hullet på en forgasser. Du kan lodde igjen hullet eller sette i en poppnagle.
3. Annen falsk luft: Samme resultat som over. Sjekk at alle slanger er tette. Ikke glem luftfilteret. Hvis flaps-mekanismen på luftfilterinntaket er kaputt suges det luft helt derfra. Nok til å klusse til tomgangen.
En annen kilde til feil er at Volume Control Screw har vært skrudd for hardt inn slik at ventilsetet er ødelagt. Dette er en svakhet og VW plugget igjen skruen på noen modeller. Hvis det har skjedd er det vanskelig å få stilt blandingen. Jeg vet sant og si ikke hvordan man finner ut dette.
Lykke til! Jeg slet veldig med tomgang før. Det var skikkelig forgasseroverhaling som gjorde susen for meg. Men som sagt må alle de andre tingene også være 100% for at tomgangen skal fungere...