Hva veiva "tåler" blir litt feil. Veiva i seg selv takler 10000 rpm lett uten brekkasje. Men om lager og blokk takler det er en annen sak.
Ved høye turtall vil veiva flekse og endre form. Store krefter vil prøve og trekke rådejournalene på 1/3 og 2/4 fra hverandre og kontakt mellom bærelager og lagerjournal vil forekomme om oljefilmen blir knust. Trikset er da og ha en lagerflate/feilfri journalflate som takler kontakt eller en oljefilm som gjør jobben. Og ikke minst en blokk som står imot og ikke viker.. noe som igjen vil tillate veiva og flekse ennå mer.
Fleksingen vil ikke bøye veiva permanent om blokka står imot. Da en vw veiv trenger mer enn 7 hundredels mm (som jeg anser som maks lagerklaring på bæring) for å bli permanent bøyd.
Motvekter vil holde igjen endel. Men det lages ikke store nok motvekter for å ta opp hele vekten av rådejournalen og råde. Men det hjelper. God balansering hjelper også. Selv om det er så og si umulig og balansere en veiv helt rett. Normal balansering skjer ved at det fjernes/legges til vekt i hver ende hvor det måles. Mens det egentlig kan være at ubalansen ligger lenger mot midten av veiva. Derfor vil jeg strekke meg til å se at det meste av dagens balansering av veiver ikke hindrer fleksing. Men vibrasjon og effekttap. Men UANSETT ett stort pluss... uavhengig av turtall.
Kontroll på rundhet, størrelse og overflate på lagerjournaler er viktig.
Kontroll på bæring i blokk. Både størrelse og at de er på linje er viktig.
Kontroll på olje og lagerklaring er viktig
Kontroll på at veiva er rett er ett must. VW tillater 2 hundredels mm kast på senter journal og har ofte det. Dette er ikke godt nok i en turtallsmotor.
Kan du med sikkerhet krysse av på de fire "kontroll" punktene... har du gjort det du kan. Og det er bare å begynne å leke