mai 05, 2025, 18:51:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hone eller ikke hone?  (Lest 1212 ganger)
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« på: mars 01, 2014, 15:26:13 pm »

Kort fortalt:
Motor tatt ut for å bytte utløserlager + pusse og lakke litt.
Har foretatt en mild porting av toppene. (var utrolig artig!)
Har vasket og lakket litt, spesielt kjøleblikket får litt ekstra TLC.
Så var det dette med sylindrene og stempelringer.

Fact:
Min 1303s som er dønn original gikk på prikken lik fabrikktall på 0-100 i sommer. Altså tenker jeg at motoren er i god kondisjon.
Aner ikke om den er overhalt noen gang, men har en klar feeling på at det er den.
Ingen oljelekkasjer.
Ingen endeslakk (bare den som skal være der).
Jeg har ikke penger til sylindersett.

Så hva gjør jeg nå? Tar jeg av sylindrene (de står fortsatt på) og honer/skifter stempelringer, eller starter jeg monteringen igjen?
Grunnen til at jeg er kommet i tvil, er at jeg har lest en god del bla på forumet her, og noen sier at om man honer/skifter ringer, får man kanskje dårligere tettning, pga det som står der er slitt til/tilpasset seg hverandre og gjør jeg denne jobben kan resultatet faktisk bli dårligere komp, oljeforbruk osv.
Noen råd på veien?

Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: mars 01, 2014, 16:51:02 pm »

Jeg er vel mere sånn at "if it work's, don't fix it".... Men igjen bare min mening  Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #2 på: mars 01, 2014, 18:01:59 pm »

Jeg er litt sånn jeg også   Gliser men vil sylindrene bli tett mot blokka uten å bytte pakning?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #3 på: mars 01, 2014, 19:08:22 pm »

Jeg er litt sånn jeg også   Gliser men vil sylindrene bli tett mot blokka uten å bytte pakning?

Om du ikke ser noe tegn til lekkasje der nå så ja... Men jeg ville uansett tatt av topper og rengjort ventiler og seter.
Da får du trekk topper med riktig moment også. De har en tendens til å "løsne" med tidens bruk og slitasje Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mars 01, 2014, 19:42:30 pm »

1. Se/kjenn om du har vendekanter på toppen av sylindrene. Ingen merkbare vendekanter er bra.

2. Hvis sylindrene er blankpolerte, bør/skal de hones, og også bytte ringer. I tillegg bør sylindre og stempler måles, og sjekkes om klaringa mellom de er innenfor toleransene. Ser du honemerker/sidene ikke er blankpolerte, skru sammen igjen.

3. Du burde ha tatt en sylinderlekkasjetest før du tok av toppene, da ville du fått en indikasjon på hvor slitne ventiler/sylindre var.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!