BERGER
|
 |
« på: mars 11, 2014, 11:16:31 am » |
|
Dette er ikke noe nytt tema, men jeg finner ikke igjen noen gode tråder om det heller, så tenkte å starte en ny. Temaet er, Den Optimale Bruksbobla!Tenk deg at du skulle bygge en boble (altså VW type 1) som du skulle bruke hver dag, hele året og kjøre 100k km med. Du skal bruke like mye penger som om du skulle kjøpt deg en hvilken som helst annen bruksbil for å kjøre samme distanse, sånn røfflig 200 000,- -Hvilken modell ville du valgt? -Hvilke forbedringer ville du gjort? -Hva slags motor og girkasse? -Senk/ikke senk - hvilke deler for at det skal holde? -Hva slags look? -Hvordan få den til å tåle salt og skitt best mulig? -Hvordan få optimalt varmeapparat og best mulig luftkvalitet? -Hvordan få optimal komfort? osv, osv... Noen kriterier for at det ikke skal skli helt ut: -Luftkjølt motor -Godkjent hos Biltilsynet -Skal fortsatt se ut som en boble -Ombyggingene må kunne utføres med en gjennomsnittlig "garasjekunnskap" Hvis svaret ditt er: behold den original, trenger du ikke svare. Det jeg er ute etter her er de gode forbedringene, de som vi har erfaring med at fungerer. Gjennom en felles brainstorming håper jeg at vi skal kunne utforme en slags teoretisk optimal bruksboble. Og kanskje blir noen inspirert til å bygge den etterpå  Ditt bidrag er betydelig, lite som stort, så fyr løs!
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: mars 11, 2014, 11:45:06 am » |
|
akkurat den tanken der har jeg lekt mye med, så jeg skal prøve å koke det ned til min liste. Spennende tråd 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #2 på: mars 11, 2014, 11:47:36 am » |
|
Kjøp Porsche:) Jeg står fortsatt ved linjen over, men skal jeg forholde meg til vw må det da bli en 1303 med wbx. Bremser deretter og senk. Hiver vi på litt andre felger, men disse skal gå under st. skjermer da den også skal brukes om vinteren. (ser så dumt ut med bredda skjermer og smale dekk om vinteren) jeg har kjørt dette oppsetten noen år før, og det fungerte utmerket hele året:)
Jeg kjørte Lillehammer-Tromsø-Lillehammer uten problemer en sommer.
Mvh Marius
|
|
« Siste redigering: mars 11, 2014, 11:54:39 am av -Marius- »
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: mars 11, 2014, 14:53:38 pm » |
|
Gratulerer med dagen! forresten :-) Ville valgt 1302. Gode kjøreegenskaper, med "nostalgisk" dashbord og frontrute. Senket 50mm med Golf Fjærbein coilovers (Eller kerscher for godkjenning) Kerscher bremsesett for 160hk Koni gule dempere bak. Type4 2,1 med datasprut mildt oppsatt til 160hk S girkasse for lavere turtall og forbruk, sveist 3+4, superdiff og med stage1 clutch. Automatstarter. Hengerfeste, skvettlapper, H4 innsatser med Xenonkit eller ekstra fjernlys. God rustbeskyttelse under, i det minste om allerede fin, godt inspisert og beskyttet med tectyl/dinol/voks el.l. 75A dynamo, ekstra batteri med skillerele så startbatteriet kun brukes til startbatteri. Gjennomgått standard varmeapparat, originale/overhalte varmebokser med finner innvendig, bensinvarmer. 7" revolution med 195/65-15 8 sett, samme dim vinterhjul. Originale skjermer.
|
|
« Siste redigering: mars 11, 2014, 14:58:40 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #4 på: mars 11, 2014, 16:23:15 pm » |
|
Spennende tema som har inspirert meg mang en gang! Tror jeg ville tatt utgangspunkt i en hevet baja basert på en 1968-1970ish med diverse modifikasjoner. Kufangere, ekstralys og årlig behandling med understellsbehandling fra Funderud antirust, mao saueullsolje. Kanskje noe ala denne (som snart har vært rundt kloden et par ganger): http://worldrallies.com/?page_id=134
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: mars 11, 2014, 20:42:24 pm » |
|
En ting jeg har klart for meg er hvordan jeg ville hatt motoren: Alu blokk 90,5x82mm (2110ccm), DPR veiv ballansert til F1 spec. Std svinghjul og Berg equalizer reimhjul. Scat I-beam råder Engle W100 kam, Engle løftere, alu støtstenger, standard vipper Standard 1600 topper, lett portet, enkle stivere fjærer, statisk komp til 9-9,5:1 Full flow oljesystem, 26mm pumpe Dobble 40mm Weber, CSP sentermontert luftfilterboks (demper lyden) Originale VW varmepotter Monza single tip eksos Vekselstrømsdynamo Fordeler med elektronisk trigger Alle kjøleblekk og termostat som original 1600 
|
|
« Siste redigering: mars 12, 2014, 08:04:16 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: mars 11, 2014, 21:31:02 pm » |
|
1302-1303 , "S" kasse med lengre 4.gir 2,1-2,2 wbx (med skikkelig varmepparat koplet til friskluftanlegget), fk8-isj kam .alustøtstenger, (evt 2253-2254 CB hydrokam) Microsquirt sprut std skiver foran, type 3 tromler moderat senket med justerbare dempere , og kraftigere stabstag 2 gode stoler 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: mars 11, 2014, 22:02:09 pm » |
|
Grove trekk: Rustrfri original 1303 fra 1975 (tannstangstyring) med soltak Moderat senkning, sellholm understell Porsche g50 kasse 5 trinns 16 toms porsche fuchs Denne motoren: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,21959.0.html, bygget om med crank trigger tenning og innsprøyning, optimalt bremset og mappet, muligens med dobbelpotte eksos for lavere støynivå Webasto dieselvarmer montert under baksetet, komplett med fjernstart-app og termostatstyring: http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120/eberspacher-varmer-d2-p-3916Dynamat i hele bilen Fullbur i cro-mo Lakkerte (i bilens farge) carbon skjermer, panser, motorlokk, dører og støfangere To komfortable seter, eksempelvis fra porsche 911, selvsagt med varme Kommer mer etter hvert som jeg tenker klart... Jens Kristian
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #8 på: mars 12, 2014, 00:03:16 am » |
|
Jeg er selv originalfantast og kjører Boble året rundt - 1300 1968-modell. Har hjemmekontor, så veldig mye kjøring i det daglige blir det ikke, men når jeg først kjører, er det gjerne over 40 mil i slengen.
Skulle jeg endra noe som helst, ville det vært å ha mer krefter i motoren - 75-80 HK hadde gjort seg. Med tilsvarende modifiseringer av bremser. Resten ville jeg faktisk latt være i fred. Bakkeklaringa er veldig fin å ha om vinteren og på humpete norske veier, smale dekk anser jeg som ingen ulempe på en såpass lett bil, spesielt på våt vei, hvor det gjelder å unngå vannplaning.
12 volt elektrisk anlegg er veldig greit i det daglige, 3-punktsbelter likeså. Altså blir det fra 1968 og oppover som gjelder for meg, hovedsaklig. Trenger man ekstra varme, er jo bensinvarmer en klassisk løsning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #9 på: mars 12, 2014, 09:11:11 am » |
|
Merker at balansen mellom fornuft og følelse bikker mer over til fornuftsiden i mitt hode når det gjelder dette temaet. Mao stikkord som vinter, enkelt vedlikehold, driftsikkerhet overskygger stikkord som effekt og det øvre sjiktet av komfort og stil.
Av det som er nevnt så langt + egne ideer ville jeg ikke vært foruten: 1. Fjernstart motorvarmer & kupevarmer. 2. Ekstralys foran og kraftig midtmontert bremselys bak montert høyt oppe. 3. 4 bolt skivebremser rund baut (litt for effektens skyld, men mest for enkelt vedlikehold året rundt.) 4. Vekselstrøm generator 5. Kraftigere stabstag 6. Nyere seter med nakkestøtter og varme 7. Lengre 4.gir 8. Fordeler med el. trigger 9. Helt fullisolert kupe. (Isolerte kanaler varmer vesentlig bedre enn originale) 10.Oljetempmåler 11. Originale varmepotter med ekstra isolerte overgangsrør til kupeen. 12. Keyless til dørene så man slipper igjenfrosset låsesylinder 13. Aircondition (?) 15. Minst mulig stål ut mot veien rund baut. (derfor bajakit) 16. God bakkeklaring 17. Polstret ratt i originalstørrelse 18. årlig oljebehandling under. (Olje trekker inn i alle krinker og kroker.)
Effektmessig derimot, ville jeg klart meg helt fint med om lag 70-80hester (så lenge 4.giret ikke hadde blitt for langt for motoren), forutsigbarheten var svært bra og levetiden så lang som mulig (minst 80 000km). Størrelsen hadde mao ikke spilt særlig stor rolle, så lenge den var langt over gjennomsnittet driftsikker, hadde lavt dreiemoment og krevde minimalt med justering i løpet av året.
|
|
« Siste redigering: mars 12, 2014, 10:58:15 am av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #10 på: mars 13, 2014, 14:52:41 pm » |
|
Den optimale bruksbil er nok egentlig veldig enkel, 1975 1303 med orginal bensinvarmer, orginal elektrisk friskluftsvifte, orginal spylertank som ble levert med elektrisk pumpe, motorvarmer og soltak. Hele bilen må selvfølgelig være i meget god stand slik at alt virker. Og en 1600i fra nyere Mexico boble. Eneste som hadde vært greit å "ettermontere" var bedre seter, frontrute med varmetråder og Defa pluss pakke koblet til bensinvarmeren. Bedre og lettere å holde igang hadde det nok ikke blitt... Dessverre litt kjedelig.
|
|
« Siste redigering: mars 15, 2014, 13:55:17 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #11 på: mars 13, 2014, 14:58:10 pm » |
|
Den morsommere og mer komfortable varianten er mer omfattende. Innsprutmotor med minimum 100hk Nyere og bedre bensinvarmer Nyere ratt med mindre diameter for sportslighet 5 trinns girkasse Litt senk Porsche skivebremser rundbaut Stillegående eksos Intervall visker/regnsensor Gode seter med varme
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #12 på: mars 13, 2014, 15:19:22 pm » |
|
Intervallvisker, ja. En viktig detalj jeg glemte, som jeg gjerne skulle hatt i det daglige. Pluss viskerhendel på rattet.
Om det hadde vært mulig med lyktespylere uten å rote til utseendet på fronten for mye, hadde det også vært et stort pluss.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #13 på: mars 13, 2014, 21:00:07 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: mars 17, 2014, 16:27:33 pm » |
|
Tror jeg kunne hatt servostyring og. Gjerne elektriske vindusheiser og keyless go.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #15 på: mars 18, 2014, 11:50:28 am » |
|
Tror jeg kunne hatt servostyring og. Gjerne elektriske vindusheiser og keyless go.
på 75 03 er styringa så lett at servo er helt unødvendig. Keyless go er jo super enkelt på boble, Start knapp på biltema for en 5'er, og sånn elektrisk døråpner med fjernkontroll fra kina..
|
|
« Siste redigering: mars 18, 2014, 11:53:49 am av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
hovdingen
Seniormedlem
   
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
|
 |
« Svar #16 på: mars 24, 2014, 22:27:12 pm » |
|
Jeg har brukt min -74 1303S BIG som bruksbil ei stund. Det er en originalbil i god stand. Det eneste jeg kunne tenkt meg legge til som utstyr til vinterbruk åtte være en fungerende Eber og/eller varmetråder til frontruta (det finnes!).
|
|
|
Loggført
|
Ola Steimoeggen Villaveien 11 8445 MELBU (o\_/o) 1961 T1 1965 T1 1974 1303S Lillebror 1971 m/fortelt
|
|
|
|