Dørkplatene var skrapet reine, så jeg la på grunning og lakket dem deretter med bengalakk iblandet owatrol olje (så var det laaaaang stillstand). Så - la jeg to lag med fiberforsterket understellsmasse (Biltemas). Og egentlig var jeg klappet og klar, men så var det at tvilen kom - og jeg vurderte å bli kvitt blikkboks-lyden?!?
Hva er flytende isolasjon?
Bengalakk er ikke bra å bruke på bunnplatene. Det er en del bevegelse i bunnplatene under kjøring, og bengalakk er ikke elastisk, og kan sprekke.
Jeg måtte pusse ned hele understellet etter at jeg gjorde den tabben

Flytende isolasjon kan du finne blandt bilstereo-leverandørene, og er vel egentlig mye det samme som hulromsmasse fra f-eks biltema.
Her er det viktig at du finner noe som tåler litt juling,
siden bunnplatene må tåle en del mer enn hulrommene i bilen, som ikke blir utsatt for samme type slitasje.
Fiberforsterket understellsmasse fra biltema har jeg selv brukt,
og valgte å fjerne det, da det er lett å fjerne det med f-eks bensin, white-spirit og lignende,
som igjen gjør at du vil ha en dørk som vil kunne farge av, klistre seg fast i div ting og tang, og ikke minst,
det stinker om sola står på og bilen blir varm innvendig.
Dette er mine erfaringer, og ikke fasit på hvordan du bør behandle bunnplatene.
Jeg har kort sagt måtte gjort jobben med understellet mitt (som nå er 100% rustfritt, og god som ny) 2-3 ganger før jeg følte at jobben var god nok til at jeg slipper etterarbeid.
Om jeg skulle komme med en oppskrift, ville den vært følgende:
Puss ned understell, lakker med Eastwood Extreme Chassis Paint. (lakkeres/males rett på stålet)
Kjøp en boks plastidip og mal platene 2-3 strøk, evt flere strøk, til du har 2-3mm tykt lag med plastidip.
Deretter slenger du på dørkmattene.
Da har du en bil du kan fylle med vann og bruke som badekar

Plastidip er 450% elastisk, tåler masse juling og div løsemiddel, samt gummikonsistensen vil kunne ta drepen på all blikkboks-lyder.

Jeg skal bruke plastidip om en måned, og har tenkt å bruke det på stigbrettene også,
men da iblandet sand for å få anti-skli effekt.
Om det ikke haster for din del, kan jeg komme med tilbakemelding når understellet er ferdig behandlet.
Om du vil lese litt rundt produktet, er det bare å besøke Gasolin.no
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10278&products_id=12359Det er de samme som leverer Eastwood Extreme Chassis Paint.
(Husk å bestill 1 liter bokser istedet for 400ml sprayboks,
jeg har brukt 2,5-3liter, og det holdt til hele understellet,
alle hjulbuer, motorrom, lasterom framme, samt hulrom og andre steder inni karosseri)
Kort sagt ALLE plasser som trenger litt ekstra beskyttelse.
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=3414 Håper dette var mer til hjelp enn forvirring

592862360d2a0eb1f4a33954c17f0372.jpg (22.79 KB. 400x398 - vist 240 ganger.)