Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: mai 05, 2014, 22:46:57 pm » |
|
Jeg sliter litt med IDAene mine.
Ved "lavt" (3000) omdr. i 3/4 gir så får jeg en skikkelig lean peak på måleren min, og motoren bogger litt. Skjer bare akkurat i det jeg flipper på gasspedalen. Så feter den ut og flyr avgårde.
Måleren min går fra 10-20 og flipper til 20 kort, kort tid før det kommer fuel og bilen flyr avgårde.
Forslag?
Større aksdyser? Modde de jeg har? Andre forslag?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: mai 05, 2014, 22:55:27 pm » |
|
Siden problemet kun oppstår i det du gir gass så vil jeg øket til en større aksdyse eller filet opp i første omgang. Det er jo akkurat derfor vi har akspumpe for å "kompensere" for vakumet som forsvinner i det spjeldene åpnes og blandingen blir mager.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #2 på: mai 05, 2014, 23:11:47 pm » |
|
Bare for å gjøre forvirringen komplett er det ikke nødvendigvis at den får for lite bensin og går "leant". Det kan likegodt være at den får for mye bensin.. som den ikke klarer og tenne. Du vil derfor også få en "lean" avlesning.. siden Måleren din måler Oksygen nivået i eksosen.
Om den får for mye ved pedalbevegelse burde dette synes i form for røyk av eksosen. Få noen til å kjøre bak deg i lav hastighet for å sjekke.
Er det kun ved bevegelse av gasspedalen? Eller alltid ved ett fast turtall... selv om pedalen holdes konstant?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: mai 05, 2014, 23:17:21 pm » |
|
Erik: Den går jo fett på tomgang, så får prøve å leane den ut og se hva som skjer? Synes det høres rart ut med for fett, men jeg har tatt feil før jeg. Det spruter jo bra fra alle aksdysene så... Det skal vel la seg gjøre å ha noen bak ja, evt GoPro  Kun ved pådrag ja.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: mai 05, 2014, 23:19:00 pm » |
|
Kan være tenningsrelatert også  Men om endringen av dyse opp eller ned gjør problemet værre eller bedre så har man mer å gå ut i fra. Alternativt kan man kjøre en tur med 4-gassmåler, men det er jo ikke akkurat noe man har liggende. Da får man nemlig sett flere gasser som f.eks HC som viser hvor mye uforbrent fuel man har i eksosen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #5 på: mai 05, 2014, 23:22:32 pm » |
|
Du kan også prøve og pumpe febrilsk på gasspedalen når dette inntreffer. Hjelper det... får den for lite. Blir det kun værre får den for mye .. det enkle er ofte det beste  På 3000 har du maks opptrekk på fordeleren uansett. Så mer fortenning får du ikke gitt den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: mai 05, 2014, 23:25:04 pm » |
|
Det som er rart er at den "feter" seg ut på måleren raskt om gassen bare er plantet i gulvet. Rekker ikke å pumpe det går så fort.
Og stillestående så er dette ikke et problem. Kun med last (trenger vel mer fuel på maks sylindertrykk?)
Det skjer ikke i 1/2 gir..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: mai 06, 2014, 00:40:26 am » |
|
Den gamle dirty måten å få bort fenomenet er å fete opp lavfartsdysene, den riktigere måten er mindre lavfartsdyseholdere. De er vanligvis 120 og det blir for stort, gutta kjører 115 eller 110 holdere og det gjør visst underverker.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: mai 06, 2014, 00:46:07 am » |
|
Har 65 lavfart, skulle jo tro det skulle holde..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem

Innlegg: 255
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: mai 06, 2014, 06:55:35 am » |
|
Har 65 lavfart, skulle jo tro det skulle holde..
Han snakker ikke om selve lavfartdys men dyseholderen til lavfarten. Den er det sjelden folk gjør noe med. Siden det skjer på 3000 kan det fort hende at det har noe med overgangen mellom lavfart og main. Folke
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: mai 06, 2014, 07:11:24 am » |
|
Jeg er enig med Folke. Etter det jeg så og hørte på den lille videosnuttet så er dette et problem som skjer i overgangen. Du kjenner jo også at motoren nøler for et lite sekund før den legger seg i selene igjen og tar seg opp.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #11 på: mai 06, 2014, 07:36:09 am » |
|
Med det samme vi er inne på det med overgangen, er det drillet opp flere progresjonshull? JPM gjør det på alle IDA han tar i og det hjelper en god del på kjørbarhet og gir en mykere overgang mellom lavfart og main.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: mai 06, 2014, 08:50:15 am » |
|
Kun 2 høl ja.
Gasserene hadde ikke antydning til dette ifjor, og vil anta at siden motoren er litt større, så vil den ha mer suppe. Mer effekt er det og.
Holder på å laste opp noen filmer.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #13 på: mai 06, 2014, 08:55:47 am » |
|
|
|
« Siste redigering: mai 06, 2014, 09:09:55 am av Erlend / bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: mai 06, 2014, 10:03:05 am » |
|
høres ut som den leaner ut syntes jeg
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #15 på: mai 06, 2014, 10:08:37 am » |
|
høres ut som den leaner ut syntes jeg
Enig med den. Så er spørsmålet om man endret de aksdysene man har, eller prøver å få et sett som er større. Noen som vet hvor disse selges?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #16 på: mai 06, 2014, 10:43:36 am » |
|
Gasserene hadde ikke antydning til dette ifjor, og vil anta at siden motoren er litt større, så vil den ha mer suppe.
Nja.. Enig at den trenger mer suppe siden den er større. Men..  En forgasser er ikke en pumpe... Men en duppedings som drøpper ut litt fuel etter hvor mye luft som går gjennom den. Så større volum = mer luft = mer fuel fra gasser Co/blandingsskruene har utløp under spjell når dette er lukket. Lavfartskretsen ligger rett over lukket spjell og gir fuel etter vakumet som ligger blir under halsringen når spjellet åpner for hullene. Emulsjon rør med main og luft dyser gir fuel ut av sprederen i toppen av gasseren som krever større hastighet før vakumet klarer og suge noe ut av kretsen. Akspumpen derimot. Pumper fuel. Slik jeg har forstått og forstår det ut ifra hvor progresjonshullene er borret. Så vil det tredje progresjonshullet gi mer bensin på hele lavfartskretsen når spjellet åpner for dette hullet. Som borres ovenfor de eksisterende to til lavfartskretsen. Og før lufthastigheten er høy nok til å suge ut av sprederne. Dvs forgasseren vil være upåvirket (sett bort fra dysestr og dyseholder) under ca 5% spjellåpning. Men gi litt mer over dette. Og siden vakumet som suger ut bensin øker når den får suge fra 3 hull kontra 2. Må lavfartskretsen få litt mindre dyser for å opprettholde samme blandings forhold Så i dette tilfelle hvor problemet oppstår @ wot. Skal etter min fortåelse 3de progresjonshull ikke ha innvirkning. Men heller gi større betydning ved små gassjusteringer i normalt kjøretempo. Dvs med nesten lukkede spjell. Mindre holdere til lavfartsdysene vil fungere etter min forsåelse fungere som ett emuljonsrør. I all enkelhet. Mindre holder = mindre luft = mer vakum på lavfartsdysene = mer bensin. Og forskjellene vil være mindre jo større vakumet blir. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.. da jeg er selvlært. Og ikke fungerer så godt som internett svamp. Jeg tror fortsatt, i Erlends tilfelle, at det dreier seg om for mye bensin, når akspumpen squirter. Og ville prøvd med mindre lavfart for å se om det blir bedring. Men først av alt ville jeg hatt en tilskuer og dobbeltgasset litt. Prøvd da og legge merke til om dette kun skjer når du planter pedalen i bunn. Eller uansett når du har pedalbevegelse på samme turtall og gir....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #17 på: mai 06, 2014, 11:05:33 am » |
|
Skal få testet. Har handlet mindre idle jets, egentlig får å leane ut litt av spekteret.
Kalle henger sikkert med bak en tur og titter?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|