mai 04, 2025, 15:16:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Link Pin justeringsproblemer  (Lest 2372 ganger)
ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« på: mai 11, 2014, 16:18:07 pm »

Hei !

Har fått på plass nye kingbolter og link pins. King boltene virker tighte å fine, men link pin/ boltene får jeg ikke justert bort den siste slakken/ play. I boka står det at dette kan skyldes slitte lager, eller shims, men siden alt er nytt kan det ikke være det. Dvs i settet jeg kjøpte med nye link pin så fikk jeg ikke med o-ringen eller skiva som ligger mot o-ringen. Kan det være at jeg har satt inn feil o-ring og/ eller at skiva her er slitt? Skulle gjerne hatt litt mer å justere på.

Diffen mellom øvre og nedre arm er på 7mm. så derfor har jeg lagt på 3+5 shims både oppe og nede. Dette etter tabell fra mekkeboka.

Boble 61. altså 8 shims?

Takk for svar!

mvh Erik
« Siste redigering: mai 11, 2014, 16:42:09 pm av ErikTbg » Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
wide5
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 11, 2014, 16:52:45 pm »

Det settet du har kjøpt, skal ikke ha o-ring.

Petter'n.
Loggført

ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #2 på: mai 11, 2014, 17:11:39 pm »

Betyr det at jeg har fått feil sett? Satt o-ring med skive da jeg tok det fra hverandre. Mulig noen har gjort feil tidligere? I settet fulgte det med en masse shims!

Hvordan kan en se om en skal bruke o-ring eller ikke. Om en skal bruke 8 eller 10 shims?

O-ring med skive passer fint inn mot bæramene.
« Siste redigering: mai 11, 2014, 17:23:17 pm av ErikTbg » Loggført

SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #3 på: mai 11, 2014, 19:55:23 pm »

Jeg mener 61 skal ha skive og O-ring.
Det er heller ikke noe i veien for å bruke fler skiver rett under hodet på link pinnen, f.eks. 3+6 eller 3+7. Da får du litt mer å justere på.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
wide5
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 11, 2014, 20:36:14 pm »

Du har ikke fått feil. Det er en skive mer i det settet uten o-ringer. Ingen problem å bruke dette..

Petter'n
Loggført

ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #5 på: mai 11, 2014, 20:37:14 pm »

I mekkeboka blir det fortalt at triksing med shims kan gi feil geometri i forstillingen. Men om en gjør det samme oppe og nede.. Altså på begge boltene.. vil vel vinkelen bli den samma?

Avventer litt før jeg begynner å trikse med shimsene.. Men har tenkt tanken Glad

Loggført

wide5
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 11, 2014, 21:29:16 pm »

Helt rett at du ikke skal trikse med shimsene. Da setter du bærearmene i spenn. Så antallet shims er viktig at er rett.
Og når du har det settet uten o-ringer, så skal det bare være en shim ekstra på baksiden. Det er viktig å sette inn hver shim med fett.. Når du til slutt spenner opp likningen, og skrur til, så blir jo dette tight uansett.
« Siste redigering: mai 11, 2014, 21:59:35 pm av wide5 » Loggført

SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #7 på: mai 11, 2014, 21:38:37 pm »

Det viktige er som du sier at det er likt oppe og nede, og at det bare er 3stk mellom bærearmer og lageret når du har 7mm i offset. De 5 på yttersiden har ikke noe innvirkning på geometrien, kun på "boltlengden".
Loggført

ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #8 på: mai 11, 2014, 22:47:18 pm »

Kan det være slik at jeg har fått bolter til 10 shims?

Alt er som sagt nytt, så ser ikke helt grunn til at jeg skulle måtte trikse med shimsingen.

Takk for svar så langt.. Hører også gjerne fra andre med kunnskap om dette.

Erik
Loggført

Jee
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #9 på: mai 12, 2014, 09:33:37 am »

Om du ikke får strammet opp slakken i leddbolten. Er det for lite shims!

Og det er det bare å legge til shims (de gamle som satt der før) på utsiden for å ta opp slakken. Eller legge på den gamle skiven som satt mot bærearmen fra før. Da denne bygger det samme som ca 3 shims. O-ringen er ikke viktig.. da denne ikke har noen annen funksjon enn å holde igjen fettet ved innpressing.

Du kan trikse og mikse så mye du vil med shimsene så lenge du gjør det etter boka først.. og trikser like mye opp og nede. Men noe mindre enn 2 shims på den ene siden vil bare gi økt slitasje, siden shimsene med fett i mellom virker som ett lager.

Og ikke stram leddbolten for hardt. Det må smøring imellom shimsene... selv om den slakken som er fordelaktig kan gi 2'er feil på Eu  Øyerulling  Men sånn er det når 50 år gamle biler får de samme kravene som de bilene som blir lagd i dag.
« Siste redigering: mai 12, 2014, 09:36:47 am av Jee » Loggført

SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #10 på: mai 12, 2014, 18:00:05 pm »

Måtte sjekke den gamle delekatalogen for sikkerhets skyld. Ser ut til at det kun er en type linkpin, så da er det ikke forskjell på lengden om det er 8 eller 10 shims i settet, siden tallerkenskiva oppveier de to shimsene som er fjernet. Men det settet du har kjøpt er vel ettermarkeds (ikke originalt VW), og da er ikke alltid passformen helt 100%. Etter det du skriver i første innlegg, regner jeg med du har satt på gamle tallerkenskiva og 3 shims på innsiden, og 5 shims på utsiden. I teorien er shimsene 0,5mm tykke, men viss de uoriginale er litt tynnere kan du legge på et par ekstra uten å ha dårlig samvittighet. Men som sagt flere ganger, likt oppe og nede, og husk å sjekke/justere spissingen etterpå.
Loggført

ErikTbg
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #11 på: mai 12, 2014, 18:09:35 pm »

Takk for alle svar!

Stikker ut i garasjen nå for å legge på et par ekstra shims under hode på boltene, slik at jeg har litt mer å justere på.

Hvem i Vestfold er å anbefalle for forestillingskontroll på boble? Noen hjemmemekkere kanskje?

Mvh Erik
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!