jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« på: mai 20, 2014, 19:16:53 pm » |
|
Hei har mulighet til å kjøpe en 1967 bus. Men den har byttet motor. Fra F1280 til SA1600 Skal importere den,men biltilsynet ville ha dokumenter på at en slik motor er ok og hvilke endringer som eventuelt måtte gjøres. Men ser ut til at Dette er vannskelig å fikse. Noen som vet om noen steder en kan skaffe slikt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: mai 21, 2014, 10:29:47 am » |
|
Ingen som vet noe ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #2 på: mai 21, 2014, 10:47:48 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: mai 22, 2014, 09:45:13 am » |
|
Burde vært en 1500 motor. men bilen er importert til Japan med F 1280 cc motor. Hvor eier byttet til boble sin AS 1600 twin motor. Må jeg bytte bremser? Er jo kun 10 hk opp ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #4 på: mai 22, 2014, 11:12:52 am » |
|
NEI DA er bare bedre med skive kit og lettere å få godkjent noe annet hvis du har planer da Ta kontakt med Møller om dette Eller Lars R
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: mai 22, 2014, 12:31:36 pm » |
|
takk for svar. møller henviste meg til dekra eller Tuv? Fikk vite fra historical vw nå at bilen kom opprinnelig med en 1500 cc motor. Så regner med at dette skulle gå greit da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Barndoor
Supermedlem
    
Innlegg: 547
Bosted: Bergen
Mobil 908 83 833
|
 |
« Svar #6 på: mai 22, 2014, 13:05:12 pm » |
|
Hvorfor skulle tilsynet henge seg opp i motor? Skal du spesielt godkjenne en motor?
Skal ikke være noe standard krav til motordokumentasjon på en slik gammel bil.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: mai 22, 2014, 13:28:57 pm » |
|
De sa jeg måtte dokumentere. mulig problemet ligger i at vognkortet sier 1280 cc. mens bilen nå har 1600 Jeg klarer ikke skaffe doku ser det ut til. Mulig jeg må omregistrere den i Japan. Da kan de vel ikke si noe. Koster 4000 kr , sure penger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Barndoor
Supermedlem
    
Innlegg: 547
Bosted: Bergen
Mobil 908 83 833
|
 |
« Svar #8 på: mai 22, 2014, 14:05:47 pm » |
|
Hvem ser forskjell på det da? Lat som ingenting og møt opp på tilsynet.
I verste fall må du bytte motor for noen dager.....så er kontrollen unnagjort.
Sikkert noen som låner/selger deg en billig 1200 maskin...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #9 på: mai 22, 2014, 14:16:51 pm » |
|
Gjør som nevnt over. Få ser eller merker forskjell på en 1600 kontra 1500. Om det blir kødd er det bare å vise til at bilen orginalt kom med 1500 motor. Med 1600 motor har du 5, maks 10 hester mer enn orginalt. DET kan de bare ikke henge seg opp i Hvis du bytter til CSP bremser får du med papirer som viser at bilen er TUV-godkjent for rundt 100 hester (husker ikke nøyaktig tall).
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: mai 22, 2014, 15:11:05 pm » |
|
her er bilen. 
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: mai 22, 2014, 15:12:40 pm » |
|
motoren
 image.jpg (78.38 KB. 640x480 - vist 416 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #12 på: mai 22, 2014, 15:34:29 pm » |
|
Få ser eller merker forskjell på en 1600 kontra 1500.
Etter å ha sett bilde trekker jeg tilbake denne påstanden. Så ikke mye orginal ut den 1600-motorn 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #13 på: mai 22, 2014, 15:47:09 pm » |
|
Er det ikkje berre eit ac-anlegg som er montert, då..?
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: mai 22, 2014, 15:59:17 pm » |
|
Jo stemmer. men det er også en as1600 motor . Bilen er opprinnelig 1500. Men er registrert importert med en 1280 cc. Nåværende eier tok den ut og satt inn denne.  Litt merkelig,men men.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: mai 22, 2014, 16:00:39 pm » |
|
er montert ekstra olje kjøling også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: mai 22, 2014, 18:24:33 pm » |
|
Hva slags drivstoff fyller dere? AS 1600 boble motor. Verkstedet sa blyfri er ok,men at jeg skulle fylle høyoktan over 96???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #17 på: mai 23, 2014, 00:25:24 am » |
|
95 eller 98 med en dæsj blyerstatning. 1000 meninger om dette men... Aircon tok jeg for å være en kompressor på mobilskjermen  den stjeler sikkert et par hester, så da er du på stock 1500 specs 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #18 på: mai 23, 2014, 03:11:47 am » |
|
putt inn en 1200 for dagen så får du bilen godkjent, det er en dags kosejobb med lange pauser, tid med mor og barn og lang middag samt et par timer med fuglekikking. ... og napper du av øyelokka og bytter ut speilene med originale så må jeg si du har en flott buss
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: mai 23, 2014, 06:43:40 am » |
|
takk for tips. Så lys og speil er ikke original,da får jeg få byttet. Hvor anbefaler Dere å kjøpe slikt ?
mvh jan
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #20 på: mai 23, 2014, 08:46:05 am » |
|
takk for tips. Så lys og speil er ikke original,da får jeg få byttet. Hvor anbefaler Dere å kjøpe slikt ?
mvh jan
Legg ut hva du trenger i deler ønskes kjøpt  Unneberg bil og hotshop har også det du trenger 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: juli 11, 2014, 07:27:13 am » |
|
Bussen er endelig på ferd mot Norge.  2 september er ankomst. Blir bestilt camping deler nå om dagen.  Lønner det seg å bestille kontroll hos vegvesenet på forhånd,eller må en vente til tollen er unnagjort? mvh jan
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JarleA
Seniormedlem
   
Innlegg: 296
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #22 på: juli 11, 2014, 11:59:30 am » |
|
De speila tror jeg ikke de kan si noe på. Er ikke det de som er vanlige på denne årgangen i usa? Har sett de mange ganger før. Øyelokkene må vel bort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #23 på: juli 11, 2014, 18:06:38 pm » |
|
Jo stemmer. men det er også en as1600 motor . Bilen er opprinnelig 1500. Men er registrert importert med en 1280 cc. Nåværende eier tok den ut og satt inn denne.  Litt merkelig,men men. 1280 er en såkalt 1300-motor. Bestill ett Birth Certificate fra VW-museet, så får du antagelig dokumentasjon på at den er levert med 1500 originalt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #24 på: juli 11, 2014, 21:44:07 pm » |
|
Det beste er å si så lite om en bil som overhodet mulig. Mindre info, mindre krøll. Folk prater for mye, bedre å ta det med ro og se på bilen som original, uansett. Mannen på tilsynet må legge grunn for eventuelle mangler/feil slik at man kan rette opp i de. Mest sannsynlig går det nok veldig greit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: september 04, 2014, 19:30:26 pm » |
|
Da er bilen endelig i norge. Var ingen setebelter i den.må de inn før kontroll? Kan noen hjelpe meg ,med hva disse tingene på bildet er? Er helt ny med ww. Noen som vet hvordan en aktivere lyktespyler på denne bilen?
 IMG_0086.jpg (21.67 KB. 240x320 - vist 221 ganger.)
 IMG_0093.jpg (16.2 KB. 240x320 - vist 231 ganger.)
 IMG_0095.jpg (19.07 KB. 240x320 - vist 205 ganger.)
 IMG_0094.jpg (13.3 KB. 240x320 - vist 215 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #27 på: september 04, 2014, 20:27:35 pm » |
|
takk for svar ,Fant ikke ut hvordan jeg spyler? Viskerne går i tomhastigheter,men har ikke flere valg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jan borgen
Nybegynner

Innlegg: 47
Bosted:
|
 |
« Svar #29 på: september 05, 2014, 07:00:05 am » |
|
Skal selvfølgelig kjøpe bok,hentet bilen i går. Så bare litt utålmodig med å lære alt he he.
Takk for hjelpen.
Beklager bryderiet.
mvh jan
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|