Bruk søkefunksjonen på forumet, så finner du mang en tråd om dette emnet

Angående svart olje: Allerede i 1968 skrev VW i instruksjonsboka til bilen, at datidens olje hadde så gode rensende egenskaper at det er helt normalt at den blir svart etter kun kort tid. Oljeskift er generelt hver 5000 km. Hyppigere oljeskift er kun nødvendig ved mye småkjøring, særlig da vinterstid.
Mineralolje eller syntetisk? Her liker jeg selv følgende tommelfingerregel: Fortsett å bruke den typen olje motoren har blitt kjørt lenge med.
Har du en motor du vet er noenlunde ren innvendig, ser jeg ingen grunn til å la være å bruke syntetisk. Bedre smøreegenskaper, bedre rensende egenskaper, mindre avleiringer/koks, jevnere viskositet over større temperaturspenn, olja beholder disse gode egenskapene over lengre tid...
Har motoren blitt kjørt på mineralolje all sin tid, derimot, kan syntetoljas rensende effekt i verste fall føre til at avleiringer i motoren løsner og havner der du overhodet ikke vil ha dem. Da er det greiere å bare fortsette med mineral, til den dagen man tar en full overhaling av motoren.